بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به"ماحصل عرضه خودرو در بورس، رشد تولید و تعادل بازار است"،"عرضه خودرو به نفع خریدار، فروشنده و دولت"،"کل تولید کالاهای مهم و اساسی باید در بورس کالا عرضه شود"،"عرضه خودرو در بورس کالا افزایش می‌یابد"،"ایران خودرو یکشنبه آینده دست پر به بورس کالا می آید"، و"ساماندهی صنعت خودرو با عرضه مستمر در بورس" اشاره کرد.

ماحصل عرضه خودرو در بورس، رشد تولید و تعادل بازار است

به گزارش کالاخبر ،در هفته گذشته 4 دی ماه اعضای کمیسیون عمران مجلس طی بازدید از بورس کالای ایران و آشنایی با فرآیندهای معاملاتی در بازارهای مختلف، در نشستی مشترک با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس کالای ایران و قائم مقام و مدیران ارشد بورس کالا بر لزوم تقویت شفافیت اقتصادی و حذف رانت به واسطه عرضه کامل محصولات تولیدی کشور در بورس کالا تاکید کردند.

مجید عشقی رییس سازمان بورس در این نشست گفت: همه تلاش ما در بورس های کالایی، استقرار یک فضای متعادل و منطقی برای مبادلات کالاها و کشف واقعی قیمت هاست به طوریکه در حوزه خودرو انتظار این است با حذف قیمت گذاری دستوری و رشد عرضه ها در بورس کالا، روند تولید خودرو در کشور بالا رود و به مرور با ایجاد تناسب میان عرضه و تقاضا، تعادل در بازار حکمفرما شود.

تهیه گزارش «التهاب» و مخابره به سیاست گذار

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در این نشست با بیان اینکه در بورس کالا تقریبا تمامی محصولاتی که با حجم بالا تولید می شوند به ویژه کالاهای واسطه ای تولید، مورد معامله قرار می گیرند، با اشاره به ارزش معاملات بورس کالای ایران در سال گذشته گفت: ارزش کل معاملات بورس کالا در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۷۰ هزار میلیارد تومان بود که این رقم به معنای آن است که گردش مالی بورس کالا معادل ۷ تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) بوده است.

وی به تهیه گزارش التهاب از سوی بورس کالا و ارسال به مراجع نظارتی و سیاست گذاری اشاره کرد و گفت: بورس کالا به واسطه رسالت مهمی که دارد به صورت دوره ای و منظم با بررسی روند معاملات بازارها اقدام به تهیه و ارسال گزارش التهاب می کند تا همه مراجع نظارتی و سیاست گذاری در جریان فرآیندهای بازار و دلایل ایجاد التهاب در بازار یک محصول قرار بگیرند.

عرضه خودرو به نفع خریدار، فروشنده و دولت

سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران نیز در این نشست ضمن تشریح فرآیندهای معاملاتی در بخش های سیمان، زنجیره فولاد و خودرو گفت: آمارها بیانگر آن است که با ورود کل سیمان کشور به بورس کالا، التهاب های گذشته در این بازار کنار رفته و شرایط برای خرید آسان مشتریان بزرگ و کوچک مهیا شده است؛ تعادل بازار سیمان و همچنین فولاد با وجود نوسانات ارزی شکل گرفته که دلیل اصلی آن اعتماد به سازوکار بورس و عرضه های مطلوب بوده است.

وی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا نیز عنوان کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده، خودروساز به واسطه حذف قیمت گذاری دستوری و مصرف کننده به واسطه خرید ارزان تر از بازار غیر رسمی منتفع شده اند و در صورت افزایش عرضه ها، شرایط برای تحقق این اهداف و کوتاه شدن دست واسطه ها از بازار خودرو مهیا می شود.

کل تولید کالاهای مهم و اساسی باید در بورس کالا عرضه شود

رییس کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: باید به کمک سیاست گذاران شرایطی مهیا شود تا کل تولیدات محصولات مهم و کالاهای اساسی کشور در بورس کالا عرضه شود تا زنجیره ای از شفافیت در مبادلات کالایی ایجاد شود؛ در این زمینه اینکه یک شرکت تولیدی تنها بخشی از محصولاتش را در بورس کالا عرضه کند و بخشی دیگر را خارج از بورس بفروشد مورد قبول نیست.

محمد رضا رضایی کوچی ادامه داد: همچنین در حوزه ساخت یک میلیون مسکن در سال، یکی از موضوع های مهم، تامین مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد است که در این بخش نیز باید همه سیمان و فولاد در زنجیره تولید در بورس کالا عرضه شود تا از این مسیر در حوزه تولید مسکن خللی ایجاد نشود.

عرضه محصول همه خودروسازان در بورس کالا ضروری است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کالا با توجه به شفافیتی که دارد می‌تواند دلال‌بازی را در بازار خودرو حذف کند، این ظرفیت در بورس کالا برای عرضه همه تولیدات شرکت‌های خودروساز وجود دارد و باید خودروسازان هم برای عرضه کامل استقبال کنند.

غلامرضا مرحبا با بیان اینکه عرضه خودرو به صورت قرعه‌کشی باید به صورت کامل حذف و امکان عرضه کلی خودرو در بورس کالا فراهم شود، اظهار کرد: بورس کالا باید دارای شفافیت باشد و ضرورت دارد شفافیتی ایجاد شود که خودروسازان در یک فضای منطقی و شفاف، محصولاتشان را به بازار عرضه کنند، اقدام خوب و شایسته‌ای در راستای عرضه خودرو در بورس کالا فراهم شده است ولی باید با حمایت همه دستگاه‌ها با سازمان بورس و اوراق بهادار این مهم به نتیجه برسد.

مصرف کنندگان موفق به خرید ارزان‌تر پژو ۲۰۷ در بورس کالا شدند

همچنین در بازار ۴ دی ماه در بورس کالا ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ عرضه شد که در نهایت این خودرو با ۴۱۰ میلیون تومان و قیمت تمام شده ۴۶۹ میلیون تومان معامله شد؛ قیمت این خودرو در بازار حداقل ۵۲۰ میلیون تومان است و با این تفاسیر مصرف کنندگان امروز حداقل ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار غیررسمی موفق به خرید شدند.

در ادامه عرضه خودرو در بورس کالای ایران ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید متعلق به ایران‌خودرو با قیمت پایه ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان روی تابلو رفت که ثبت تقاضای ۸۷۷۵ دستگاه، این خودرو با قیمت ۴۱۰ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان فروخته شد.

عرضه خودرو در بورس کالا افزایش می‌یابد

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عرضه خودرو در بورس کالا افزایش می‌یابد و تجربه عرضه‌ها نیز نشان دهنده کاهش انگیزه سوداگری در بازار خودرو و تداوم عرضه‌ها به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

رضا عیوض‌لو اظهار کرد: با ورود خودرو به بورس کالا نه‌تنها شاهد فراهم شدن بستری برای فروش شفاف شرکت‌ها هستیم، بلکه امروز شرایط سوداگری در بازار خودرو کاهش یافته و به‌مرور این روند تقویت می‌شود.در واقع بستری فراهم شده تا شرکت‌های خودروسازی بتوانند محصولات خود را با قیمت مورد تقاضای بازار به فروش برسانند و در این میان شرایطی ایجاد شده تا سوداگری نیز کاهش یابد؛ لذا عرضه خودرو در بورس تداوم خواهد داشت.

خودرو چانگان CS۳۵ پلاس به زودی در بورس کالا عرضه می شود

مدیرعامل سایپا اعلام کرد به زودی نخستین عرضه خودرو چانگان CS۳۵ پلاس در بورس کالا انجام میشود و انتظار داریم بانک تجارت در واردات خودرو نیز حمایت لازم را داشته باشد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: از هفته بعد نخستین عرضه خودرو چانگان CS۳۵ پلاس در بورس کالا انجام میشود و انتظار داریم بانک تجارت در واردات خودرو نیز حمایت لازم را داشته باشد.

ایران خودرو یکشنبه آینده دست پر به بورس کالا می آید

گروه صنعتی ایران خودرو قرار است یکشنبه هفته آینده ۱۱ دی در مجموع ۴۵۰۰ دستگاه خودرو را در بورس کالا عرضه کند؛ از این تعداد ۴۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دستی و ۵۰۰ دستگاه هایما S۸ است که این محصول برای نخستین بار روی تابلو معاملات می رود.

قیمت پایه پژو ۲۰۷ از سوی این خودروساز ۱۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت پایه هایما S۸ معادل ۹۳۴ میلیون تومان اعلام شده است.این خودروها ۲۵ فروردین سال آینده تحویل خریداران خواهد شد.

۵۰۲ دستگاه لاماری به بورس کالا می آید

بورس کالا دوشنبه هفته آینده میزبان عرضه ۵۰۲ دستگاه لاماری ایما متعلق به مجتمع صنعتی آرین پارس موتور است. به این ترتیب ۲۵۱ دستگاه لاماری ایما مشکی و ۲۵۱ دستگاه لاماری ایما سفید روز ۱۲ دی با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان روی تابلو می رود.

بورس کالا دوشنبه هفته آینده میزبان عرضه ۵۰۲ دستگاه لاماری ایما متعلق به مجتمع صنعتی آرین پارس موتور با قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان است.

ساماندهی صنعت خودرو با عرضه مستمر در بورس

عضو هیات رئیسه مجلس میگوید: مدل عرضه خودرو در بورس کالا مدل موفقی است و با اقدام بورس کمک بزرگی برای ساماندهی صنعت خودرو صورت گرفت.

علیرضا سلیمی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: با عرضه همه خودروها در بورس دست دلالان و واسطه گران این حوزه قطع می‌شود و اقدامات بزرگی در راستای شفافیت به این حوزه انجام می شود، چون حاشیه سود 200 و 300 میلیون تومانی در فروش برخی خودروها نصیب دلالانی می شود که هیچ توجیهی برای این امر وجود ندارد.

عرضه خودرو در بورس، به نفع مصرف‌کنندگان واقعی شد

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها می‌تواند بخشی از زیان تولیدکنندگان و خریداران را جبران کند، بلکه به نفع مصرف کنندگان واقعی تمام می‌شود. دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد اساسا به عواملی همچون انتظارات تورمی، افزایش حجم نقدینگی و نوسان نرخ ارز مرتبط است و ارتباطی به مقوله عرضه خودرو در بورس کالا ندارد.

محمدرضا نجفی‌منش، درخصوص دلایل افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: اخیرا اخباری منتشره شده مبنی بر آنکه یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی خودرو عرضه این محصول در بورس کالاست، در حالی که چنین اظهار نظراتی موثق نیست و مبنای کارشناسی ندارد.

با عرضه خودرو در بورس مانع توزیع رانت می‌شویم

دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید با عرضه خودرو در بورس کالا مانع توزیع رانت می‌شویم و این در حالی است که سیاست عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هم نتایج خوبی خواهد داشت.

احمد نعمت‌بخش بابیان اینکه سیاست عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، کنترل گر خواهد بود، تصریح کرد: واردات خودرو را می‌توان در بورس کالا انجام داد. این اقدام امری مثمر ثمر نیز خواهد بود چراکه در بورس کالا قیمت پایه مشخص می‌شود و هرآن کس که بیش‌تر خرید، خودرو را دریافت خواهد کرد. اختلاف قیمت این بازه نیز به عنوان تعرفه تلقی می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها