بورس-کالا.jpg

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به" عرضه خودرو در بورس کالا با نرخی به مراتب پایین‌تر از بازار صورت گرفته است"، "عرضه های جدید خودرو در بورس کالا اعلام شد"، "خریداران در بورس کالا به آسانی دنا خریدند"، "ماموریت بورس کالا؛ کشف منصفانه قیمت و احیای تولید" و"تنها مسیر شفاف و رقابتی عرضه خودرو، بورس کالاست" اشاره کرد.

عرضه خودرو در بورس کالا با نرخی به مراتب پایین‌تر از بازار صورت گرفته است

به گزارش کالاخبر ،علی بهادری جهرمی گفت: دولت بخشی از بازار خودرو را به بورس کالا برده است و برآیند عرضه خودرو در بورس کالا با نرخی به مراتب پایین‌تر از بازار صورت گرفته است.

علی بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی با موضوع وضعیت بازار خودرو و ثبت نام چندین میلیون نفر برای قرعه‌کشی خودرو یکی از خودروسازان، گفت: دولت اعلام کرده که به تدریج به دنبال حذف قرعه‌کشی خودرو است ولی میزان عرضه وتقاضا در این صنعت متناسب نیست و باید به تدریج آن را با افزایش تولید و عرضه اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت بخشی از بازار خودرو را به بورس کالا برده است، بیان کرد: برآیند عرضه خودرو در بورس کالا با نرخی به مراتب پایین‌تر از بازار صورت گرفته است. البته تمام تصمیم‌گیری در این حوزه با دولت نیست و دولت باید در چارچوب قوانین موضوعه وسیاست‌های این حوزه، تصمیم بگیرد و اجرا کند.

عرضه های جدید خودرو در بورس کالا اعلام شد

عرضه های جدید خودرو در بورس کالا اعلام شد که شامل سه خودروی هایما (ایران خودرو)، لاماری ایما (آرین پارس موتور) و خودروی T۵ اتوماتیک (فرداموتور) است.

به این ترتیب در روز سه شنبه ۴ بهمن ماه ۲۰۰۰ دستگاه هایما S۷ به قیمت پایه ۷۴۳میلیون تومان ریال عرضه می شود.همچنین ۱۵۰ دستگاه لاماری ایما(آرین پارس موتور)خاکستری، ۲۰۰ دستگاه مشکی و ۲۰۰ دستگاه سفید به قیمت پایه ۹۸۱ میلیون تومان عرضه می شود.

۲۰۰ دستگاه سفید و ۳۰۰ دستگاه مشکی خودروی T۵ اتوماتیک(فرداموتور) نیز به قیمت پایه یک میلیارد و ۱۷۴میلیون تومان عرضه خواهد شد.

با معامله تنها ۳۶۰۰۰ خودرو در بورس کالا، رانتی بیش از ۱۱ همت از بین رفت

در هفته گذشته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای عالی بورس، خواستار اقدام مناسب و فوری برای از بین بردن ابهامات عرضه و فروش خودرو در بورس کالا، که موجبات نگرانی سهامداران را فراهم آورده، شد.

عرضه خودرو در بورس کالا با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان عضو شورای عالی بورس در جلسه این شورا در تیر ماه سال جاری، وارد فاز جدیدی شده بود.

تاکنون تنها ۳۶۰۰۰ انواع خودرو در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته و رانتی بیش از ۱۱ همت از بین رفت. در حالی‌که این تعداد خودرو درصد بسیار کمی از کل تولید خودرو در کشور است که نسبت آن به کل تولید رانت بیش از ۱۰۰ همت را در این بازار نشان می‌دهد.

عرضه خودرو در بورس کالا تداوم می‌یابد

دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا نیز در هفته گذشته خواستار تداوم عرضه خودرو در بورس کالا شدند.

مدیران عامل دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا در نامه‌هایی جداگانه خطاب به سازمان بورس کالا، خواستار تداوم عرضه خودروها در بورس کالا شدند.مهدی خطیبی و محمدعلی تیموری طی نامه‌ای جداگانه به سازمان بورس و اوراق بهادار، درخواست خود را بر تدام عرضه محصولات در بورس کالا شدند.

خریداران در بورس کالا به آسانی دنا خریدند

خریداران خودروی دنا در بورس کالا در روز ۲۶ دی ماه توانستند با ۱۸۵ میلیون تومان زیر قیمت بازار، خودروی موردنظر را در بورس کالا خریداری کنند.

در تالار خودرو بورس کالا در این روز برای نخستین بار، ۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دستی سفید (مشخصات کامل) روی تابلو رفت.در برابر عرضه مزبور، ۱۶ هزار و ۹۷۶ دستگاه تقاضا شکل گرفت که در پایان هر دستگاه خودرو دنا پلاس دستی سفید با قیمت ۳۸۰.۸ میلیون تومان فروخته شد.

بررسی معاملات دنا در بورس کالا نشان می دهد که قیمت این خودرو ۱۸۵ میلیون تومان زیر قیمت بازار کشف شد. با احتساب معامله ۱۰ هزار خودرو، سود مصرف کنندگان ۱۸۰۰ میلیارد تومان و سود تولیدکننده ۱۹۰۰ میلیارد تومان شد.

کامیون هم ارزان تر از بازار در بورس کالا معامله شد

در روز ۲۷ دی ماه در معاملات تالار خودرو بورس کالا ۵۰ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ (متعلق به سیباموتور) و ۱۰۵ دستگاه کامیونت FORCE (متعلق به بهمن دیزل) عرضه شد که در پایان معاملات همه آن ها با قیمت های بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان ارزان تر از بازار آزاد معامله شد.

بنابراین در این روز ۵۰ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ (متعلق به سیباموتور) با قیمت ۴ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان به فروش رفت که با احتساب ۹ درصد مالیات به اضافه ۱۰ میلیون تومان هزینه های جانبی، قیمت تمام شده این خودرو به ۴.۳۷۰ میلیارد تومان می رسد.

هر دستگاه کامیونت FORCE (متعلق به بهمن دیزل)در بورس کالا با متوسط قیمت ۱.۳۸۰ میلیارد تومان به فروش رسید که با احتساب مالیات و هزینه های جانبی، قیمت تمام شده این خودرو به ۱.۵۱۰میلیارد تومان می رسد که نسبت به قیمت حدودی بازار ۱.۷۳میلیارد تومان، ۲۲۰ میلیون تومان پایین‌تر است.

ماموریت بورس کالا؛ کشف منصفانه قیمت و احیای تولید

در هفته گذشته میزگرد تخصصی «تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا»، با هدف بررسی وجوه و جوانب عرضه خودرو در بورس به میزبانی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در این میزگرد اظهار کرد: بازگشت به روش های فروش خودرو در چند سال اخیر، زیبنده مردم، دولت و سیاست گذار اقتصادی نیست. منتقدان، راهکار شفاف پیشنهاد دهند که آیا به جز عرضه خودرو در بورس کالا، راهی برای حمایت همزمان از تولیدکننده و دسترسی منصفانه مردم به خودرو وجود دارد؟ از این موضوع استقبال می کنم.

به گفته وی یکی از اهداف اصلی دولت سیزدهم مقابله با ویژه خواری است که با ایجاد شفافیت و کشف قیمت های منصفانه در بازار خودرو به این هدف می رسیم. راه وسط و میانه برای حمایت همزمان از تولیدکننده و مصرف کننده، عرضه خودرو در بورس کالا است. بازگشت به شیوه های قبلی فروش خودرو که در چند سال اخیر انجام شده، زیبنده مردم نیست.

اگر بورس کالا نبود، خودوسازان تعطیل می‌شدند

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست اظهار کرد: در صورت عدم عرضه خودرو در بورس کالا، صنعت خودرو به تعطیلی کشیده می‌شد. این صنعت شبیه بیماری است که عارضه‌های مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی یقینا قابل ادامه نبود و این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتما با یک توقف تلخ مواجه می‌شد، گفت: ادامه وضع قبل قطعا امکان‌پذیر نبوده و نیست. متاسفانه به تازگی رکورد جدیدی در قرعه کشی خودرو ثبت شد و به نوعی یک توزیع رانت بی هدف در روند قرعه کشی خودرو در حال وقوع است.

هیچ راه حلی بهتر از بورس کالا نیست

مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو نیز در این نشست اظهار کرد: به راحتی می توان اثبات کرد که در چهار پنج سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزارمیلیارد تومان از جیب خودروساز، سهامداران و مردم خارج شده و به جیب سودجویان وارد شده است.

به گفته او، هیچ راه حلی بهتر از بورس کالا وجود ندارد. با توجه به سهامداران عدالت، حدود یک چهارم مردم ایران، سهامدار ایران خودرو هستند. مردم، خودروساز و دولت همگی از روند عرضه خودرو در بورس راضی هستند.

چرا جبران خسارت قیمت‌گذاری دستوری اجرا نمی شود

جمشید ایمانی، رئیس هیئت مدیره بهمن خودرو نیز در این نشست تصریح کرد: چرا ماده ۹۰ اصل ۴۴ مبنی بر جبران خسارت تولیدکنندگان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری اجرا نمیشود؟ حتی سازمان حمایت در خصوص قیمت‌گذاری به قانونی استناد می کند که صرفا مربوط به کالاهای اساسی است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت اصلا دست خودروساز نیست؛ چرا که به صورت تکلیفی، هفتاد درصد عرضه به جوانی جمعیت و نوسازی اختصاص پیدا کرده و از پول سهامدار به افراد خاصی داده می‌شود این واقعا شرعی است؟ پیشنهاد من این است که این دو قانون تکلیفی، شش ماه تا یکسال تعلیق شود تا بازار با عرضه صد در صدی به تعادل برسد.

با زیان انباشته خودروسازان می‌توانیم مزدا را بخریم!

بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن هم تصریح کرد: براساس آمار بیش از ۸۰ درصد خریداران خودرو از سیستم قرعه کشی به سرویس اولیه خودرو مراجعه نمی کنند، چون بلافاصله خودرو را می فروشند؛ چرا این آمارها دیده نمی شود؟ با زیان انباشته خودروسازان در سال های اخیر می‌توان شرکت مزدا را خرید.

به گفته وی، سود حاصل از تولید باید به چرخه تولید برگردد و صرف توسعه تکنولوژی تولید خودروهای جدید شود تا شاهد رشد تولید و رقابت در میان خودروسازان باشیم؛ در نهایت سود تولید باید به صاحبانش یعنی سهامداران برسد. کاهش دستوری قیمت ها به افزایش سوداگری در بازار منجر می شود.

تنها مسیر شفاف و رقابتی عرضه خودرو، بورس کالاست

عضو شورای رقابت با اعلام حمایتش از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برخی تلاش می‌کنند مطالبات نمایندگان مجلس از شورای رقابت و خودروسازان را به‌عنوان مخالفت با بازار سرمایه جا بزنند؛ حال آنکه چنین نیست. با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا و اتفاقات مثبتی که افتاد، باید از این بازار حمایت و به صورت جدی از این فرصت استفاده کرد.

بهروز محبی نجم‌آبادی ضمن اعلام موافقت خود با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا و اتفاقات مثبتی که افتاد، باید از این بازار حمایت و به صورت جدی از این فرصت استفاده کرد.

بهبود شرایط قطعه سازان پس از عرضه خودرو در بورس

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور گفت: صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی در سال‌های گذشته متاثر از دو مساله تحریم‌ها و قیمت‌گذاری دستوری رو به اضمحلال بود، اما دولت با عرضه خودرو در بورس کالا که محل شفافیت مبادلات و معاملات است، خون تازه‌ای به رگ‌های این صنایع تزریق کرد.

رضا رضایی گفت:بورس کالا مظهر شفاف سازی است و با به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا، شاهد کشف قیمت‌ها هستیم و علاوه بر آن، از فعالیت‌های دلال‌بازی و واسطه‌گری کاسته شده است.

مدل عرضه خودرو در بورس موفق عمل کرده است

علیرضا سلیمی گفت: مدل عرضه خودرو در بورس موفق عمل کرده است و با عرضه همه خودروها در بورس، دست دلالان و واسطه گران این حوزه قطع می‌شود و کمک بزرگی در راستای شفافیت به این حوزه می شود.

عضو هیات رئیسه مجلس نحوه عرضه خودرو در بورس کالا را موفق دانست و با بیان اینکه ساماندهی صنعت خودرو با عرضه مستمر در بورس کالا صورت می‌گیرد اظهار کرد: با عرضه همه خودروها در بورس دست دلالان و واسطه گران این حوزه قطع می‌شود و اقدامات بزرگی در راستای شفافیت به این حوزه انجام می‌شود، چون حاشیه سود ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی در فروش برخی خودروها نصیب دلالانی می‌شود که هیچ توجیهی برای این امر وجود ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها