• ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
  • کد خبر: 83681
اوپک

نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ژانویه، در پی کاهش صادرات عراق، عدم بهبود تولید نیجریه و پایبندی بالای تولیدکنندگان خلیج فارس به توافق اوپک پلاس، کاهش پیدا کرد.

به گزارش کالاخبر ، نظرسنجی رویترز نشان داد سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ژانویه، ۲۸.۸۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۵۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با دسامبر کاهش داشت. تولید اوپک در سپتامبر، به بالاترین رکورد از سال ۲۰۲۰ رسیده بود.

تولید اوپک و متحدانش شامل روسیه که به اوپک پلاس معروف هستند، در طول سال ۲۰۲۲ با بهبود تقاضا، افزایش داشت اما در نوامبر، این گروه در واکنش به کاهش قیمت نفت، هدف تولید نفت خود را برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰، به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش داد. طبق توافق نوامبر، سهم ۱۰ تولید کننده عضو اوپک از این کاهش تولید، حدود ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز است. با کاهش تولید در ژانویه، نرخ پایبندی به این توافق به ۱۷۲ درصد، در مقایسه با ۱۶۱ درصد در دسامبر رسید.

تولید نفت اوپک بسیار پایین‌تر از سطح هدف‌گذاری شده است زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به خصوص نیجریه و آنگولا، فاقد ظرفیت کافی برای تولید مطابق سهمیه توافق شده هستند.

بر اساس نظرسنجی رویترز، ۱۰ عضو اوپک که در توافق نفتی اوپک پلاس مشارکت دارند، ۹۲۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح هدف گذاری شده برای ژانویه نفت تولید کردند که در مقایسه با کسری تولید ۷۸۰ هزار بشکه در روز در دسامبر، افزایش داشت.

طبق آمار آیکان و دو شرکت رصد کننده دیگر، عراق که دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک است، در ژانویه نفت کمتری از میادین جنوبی خود صادر کرد. تولید نفت نیجریه که در دسامبر بهبود داشت، ماه میلادی گذشته در سطح مشابهی ماند و اگر این کشور بخواهد به هدف تولید ۱.۶ میلیون بشکه در روز در سه ماهه جاری دست پیدا کند، باید تلاش بیشتری انجام دهد.

کشورهای عضو اوپک در منطقه خلیج فارس، تقریبا نزدیک به هدف تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس، تولید کردند. بنا بر اظهارات برخی منابع در این نظرسنجی، عربستان سعودی نفت کمتری صادر کرد. تولید در امارات متحده عربی، به میزان حدود ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

در میان سه کشور لیبی، ایران و ونزوئلا که از شرکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف هستند، تولید ونزوئلا اندکی بالا رفت.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه نفت به بازار انجام می‌گیرد و بر مبنای آمار صادرات است که توسط منابع خارجی، آمار جریان صادرات رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌هایی که جریان تجارت نفت را رصد می‌کنند مانند پترو لجستیک و کپلر و اطلاعات فراهم شده توسط منابع آگاه در شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره تهیه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها