بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به"آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا"، "به زودی از زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه بر پایه شمش طلا رونمایی می شود"،"مزیت‌های چهارگانه گواهی سپرده شمش طلا" و"شمش طلا در جیب سرمایه گذاران خُرد" اشاره کرد.

آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا

به گزارش کالاخبر ، معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران از ساعت ۱۲ روز ۱۸ اسفند ماه (پس از ۳۰ دقیقه مرحله پیش گشایش) با ثبت قیمت ۳۰۶ هزار و ۵۶۹ تومان به ازای هر گواهی سپرده شمش طلا (یک دهم گرم) با عیار ۹۹۵ آغاز و در پایان، معامله ۱۶۸۴۴ گواهی سپرده ثبت شد.

وجیه اله جعفری، معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست هماهنگی آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا گفت: با شروع بکار معاملات گواهی سپرده شمش طلا از امروز قطعا آثار بسیار خوبی را در سرمایه گذاری و هدایت نقدینگی به سمت تولید طلا شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در دو ساعت اولیه آغاز این معاملات بالغ بر ۱.۵ کیلوگرم طلا فروخته شد که معامله این حجم از طلا در روز نخست نشان می‌دهد ابزار مذکور قادر به جذب نقدینگی بالایی خواهد بود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا، بازاری جذاب برای حفظ سرمایه های مردم و جذب سرمایه ها به سمت تولید است.این معاملات در ثبات نرخ ارز نیز کمک کننده خواهد بود و موضوع مهم، مشارکت مردم در این معاملات به دلیل امکان ورود سرمایه های خرد حتی به مقدار یک دهم گرم طلاست که می تواند بخش قابل توجهی از نقدینگی را به سمت بازار قانونمند طلا جذب کند.

به زودی از زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه بر پایه شمش طلا رونمایی می شود

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: معاملات زنجیره ای از ابزارهای مالی و مشتقه بر پایه شمش طلا در شرایطی آغاز می شود که در فاصله زمانی بسیار نزدیک نام شمش طلا بر تابلوی بازار مشتقه بورس کالا نیز نقش می بندد تا یک دارایی جذاب جدید به سبد سرمایه گذاران و البته صندوق های کالایی پشتوانه طلا اضافه شود.

رحمان آراسته اظهار کرد: بورس کالای ایران در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در دارایی طلا برای عموم به زودی معاملات گواهی سپرده شمش طلای خام را راه‌اندازی خواهد کرد. با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا نیز فعالان بازار سرمایه و عموم مردم به راحتی امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری در بازار طلا به صورت مستقیم و بدون واسطه خواهند داشت.

او عنوان کرد: یکی از مزیت‌های اصلی بازار گواهی سپرده شمش طلای خام در بورس کالا شفافیت در عرضه و تقاضا و وجود تابلوی معاملاتی و همچنین کشف قیمت در سطح مطلوبی از عرضه و تقاضا است. به صورت کلی نیز می‌توان اطمینان از استاندارد بودن و عیارسنجی معتبر طلا، سهولت تحویل فیزیکی، کارمزد پایین معاملات و امکان توثیق را به عنوان سایر مزایای گواهی سپرده شمش طلای خام نام برد.

مزیت‌های چهارگانه گواهی سپرده شمش طلا

مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس با بیان اینکه گواهی سپرده شمش طلا، اوراقی است که دارنده آن نسبت به دارایی ذکر شده در آن مالکیت خواهد داشت، گفت: گواهی سپرده شمش طلا که هر ورقه آن ۱۰۰ سوت طلا (معادل یک دهم گرم طلای عیار ۲۴) خواهد بود، گواهی است که به پشتوانه طلای موجود در خزانه بانک ها در بورس کالا معامله خواهد شد و دارندگان گواهی به نوعی مالک شمش های طلای استاندارد هستند.

محمود رضا الهی فرد در توضیح مزایای مهم و اصلی این ابزار مالی اظهار کرد: امکان تبدیل سرمایه های خُرد اشخاص به طلا به عنوان کالایی با دوام و درجه نقد شوندگی بسیار بالا از طریق خرید اوراق گواهی سپرده شمش طلا به میزان مورد نظر مهیا می شود. همچنین امنیت بالای سرمایه گذاری از دیگر مزایای این ابزار مالی بورس کالا به شمار می رود.

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس تصریح کرد: باتوجه به اینکه معاملات در بستر بورس کالا انجام می شود لذا کیفیت و کمیت دارایی پایه که همان طلا است، کاملا تضمین شده و خریدار هیچگونه دغدغه ای از بابت کیفیت،کمیت یا نگرانی از تقلبی بودن کالا نخواهد داشت. همچنین طلای موجود در خزانه بانک ها دارای بیمه است.

شمش طلا در جیب سرمایه گذاران خُرد

یک کارشناس بازار سرمایه درباره مزیت ها و ویژگی های معاملات گواهی سپرده شمش طلا گفت: باتوجه به اینکه طلا فلز ارزشمند و کم حجم و کاربردی است، استفاده از گواهی سپرده که موجب ایجاد بازار نقدی قوی و قرارداد آتی شمش طلا که موجب ایجاد بازاری دوطرفه و استفاده از اهرم می شود، با توجه به مزایای که دارند، می توانند مورد استقبال معامله گران قرار بگیرند.

به گفته حسین زمانی نخستین مزیت، کارمزد پایین معاملات است و دومین مزیت نداشتن نیاز به تحویل فیزیکی و جابه جایی کالاست.سومین مزیت نیز متنوع سازی سبد سرمایه گذاری با اتخاذ موقعیت خرید با استفاده از سازوکار بورس است و همچنین در زمان پایین آمدن قیمت می توان در آتی موقعیت فروش گرفت و کسب سود کرد و چهارمین مزیت استاندارد بودن کالا در زمان تحویل و اطمینان از اصالت کالا با توجه به نظارت های انجام شده از سوی بورس کالا و بانک مربوطه است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: پنجمین مزیت نیز افزایش عمق معاملات است که با توجه به گستردگی بازار و امکان ورود سرمایه های خُرد به دلیل آنکه هر گواهی سپرده شمش طلا معادل ۱۰۰ سوت (یک دهم گرم) است، به بازار صورت می گیرد. در نهایت باید گفت بازارهای گواهی سپرده و در ادامه قرارداد آتی شمش طلا موجب انجام معاملات در سطوح مختلف خُرد و کلان و کمک به جذب سرمایه های جدید در شرایط رکود می شود.

جذابیت‌هایی که گواهی سپرده شمش طلا دارد

یک کارشناس بازارهای کالایی درباره جذابیت معاملات گواهی سپرده شمش طلا بگفت: معاملات گواهی سپرده شمش طلا به صورت پیوسته انجام می شود و در بستر آنلاین، مشتریان میتوانند به آن دسترسی داشته باشند و معاملات را انجام بدهند. کالاهای قابل معامله در بستر بورس کالا با استعلام و اطمینان از اصالت معامله انجام می شود و نگرانی مربوط به اعتبار معاملات را که نزد خریداران است، برطرف می‌کند.

به گفته احمد بیات معاملات در این بازار نسبت به هزینه‌های که بازار سنتی دارد، با هزینه ناچیز مبادلاتی انجام می‌شود و همین می‌تواند به عنوان مزیت شناخته شود. گواهی سپرده شمش طلا می‌تواند هم سرمایه‌های خُرد را در بازار جذب کند و هم عمق معاملات را افزایش دهد؛ بدین ترتیب افراد با سرمایه‌های اندک می‌توانند وارد بازار گواهی سپرده شمش طلا شوند. پیش‌تر تجربه گواهی سپرده سکه نشان داد که این دست از قراردادها می‌توانند بخشی از سرمایه های خُرد را جذب کنند و به معاملات عمق بیافزاید.

۵۵۰ دستگاه لاماری در بورس کالا فروخته شد

در معاملات ۱۴ اسفند ماه تالار خودرو بورس کالای ایران ۵۵۰ دستگاه لاماری ایما (متعلق به مجتمع صنعتی آرین پارس موتور) در چهار رنگ مختلف فروخته شد.

لاماری ایما سفید با قیمت یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان در معاملات در تالار خودرو بورس کالا فروخته شد.هر دستگاه لاماری ایما سبز با قیمت یک میلیارد و ۷۷۳.۲ میلیون تومان در معاملات امروز تالار خودرو بورس کالا فروخته شد.هر دستگاه لاماری ایما مشکی با قیمت محدوده ۲ میلیارد تومان در معاملات امروز تالار خودرو بورس کالا فروخته شد.هر دستگاه لاماری ایما خاکستری با قیمت میانگین ۱.۹۵ میلیارد تومان در معاملات امروز تالار خودرو بورس کالا فروخته شد.

۶۲۵ دستگاه کامیون و کامیونت در بورس کالا فروخته شد

در معاملات روز ۱۵ اسفند ماه تالار خودرو در بورس کالای ایران ۶۲۵ دستگاه کامیون و کامیونت فروخته شد.به این ترتیب هر دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ متعلق به سیباموتور با قیمت میانگین ۴.۳۳۴ میلیارد تومان در بورس کالا به فروش رسید. هر دستگاه کامیونت FORCE کابین بدون خواب ۶ تن بدون کاربری متعلق به بهمن دیزل امروز با قیمت میانگین ۱.۳۸۴ میلیارد تومان در بورس کالا به فروش رسید.

هر دستگاه کامیون کشنده امپاور متعلق به بهمن دیزل امروز با قیمت میانگین ۴.۵۴۸ میلیارد تومان در بورس کالا به فروش رسید.هر دستگاه کامیونت FORCE کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری متعلق به بهمن دیزل امروز با قیمت میانگین ۱.۵۰۳ میلیارد تومان در بورس کالا به فروش رسید.

هر دستگاه کامیون کمپرسی FAW CA۳۲۵۰ SIBA متعلق به سیباموتور با قیمت میانگین ۳.۹ میلیارد تومان در بورس کالا به فروش رسید.هر دستگاه کامیون کشنده نیمه تریلر FAW CA۴۲۵۰ متعلق به سیباموتور امروز با قیمت میانگین ۳.۷ میلیارد تومان در بورس کالا به فروش رسید.

پذیرش ۴ خودروی جدید در بورس کالا

بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از پذیرش ۴ خودرو جدید متعلق به ۴ شرکت در این بورس خبر داد. به این ترتیب هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا با پذیرش خودرو سواری تیارا شرکت مکث موتور، کامیون کشنده KAMAZ شرکت رخش خودرو دیزل، کامیون کشنده فوتون شرکت ایران خودرو دیزل و کامیون کشنده دیما شرکت دیما دیزل موافقت کرده است.

پذیرش این خودرو ها در بازار اصلی پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و پنجاه و سومین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۱۴ اسفند تصویب شد.به این ترتیب خودرو سواری تیارا متعلق به شرکت مکث موتور راهی بورس کالا می شود.همچنین شرکت رخش خودرو دیزل کامیون کشنده KAMAZ را در بورس کالا پذیرش کرده است.

علاوه بر این شرکت ایران خودرو دیزل موفق به پذیرش کامیون کشنده فوتون و شرکت دیما دیزل موفق به پذیرش کامیون کشنده دیما در بازار اصلی بورس کالا شده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها