شمش طلا

مرتضی برج‌لو، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت‌هایی که گواهی سپرده شمش طلا دارد، تاکید می‌کند: دولت و در مجموع حاکمیت تصمیم به شفاف‌سازی بازار طلا و بهبود این بازار گرفته است. به گفته برج‌لو، عرضه شمش طلا با استفاده از ابزار گواهی سپرده در بورس کالا، تعداد متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش می‌دهد. این در حالی است که به گواه کارشناسان و فعالان این حوزه با معافیت مالیاتی گواهی سپرده شمش طلا باید منتظر رونق معاملات هم باشیم.

مرتضی برج لو، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت ها و جذابیت‌های گواهی سپرده شمش طلا به کالاخبر میگوید: راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا مزیت‌ها و جذابیت‌های فراوانی از شفافیت تا معافیت مالیاتی را در بر می‌گیرد.

به گفته او همچنین با تعریف معاملات آتی شمش طلا در بورس کالا ریسک معامله‌گران کاهش می‌یابد، زیرا معاملات آتی این امکان را به خریدار می‌دهد که کالایی که چند ماه بعد قرار است تحویل بگیرد را با قیمت پایین‌تر خریداری کند. بنابراین، نوسان‌‎های بازار و افزایش قیمت‌ها باعث زیان معامله‌گر نخواهد شد.

کارمزد گواهی سپرده طلا کمتر از دیگر کالاهاست

مرتضی برج لو خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا، کارمزدهای پایین آن است به ‌طوری‌که کارمزد آن 0.25 حجم فروش خواهد شد.

به گفته وی، برای کالاهای دیگر در گواهی سپرده کارمزد 0.48 در خرید و فروش اخذ می‌شود اما در گواهی سپرده شمش طلا در مجموع 0.25 درصد کارمزد در خرید و فروش گرفته می‌شود، یعنی یک‌چهارم یک درصد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره اینکه مشکلی که عمدتاً خریداران طلا با آن مواجه می‌شوند؛ نگهداری از کالاست ، عنوان کرد: صاحب کالا یا باید طلا را به صندوق امانات بانک‌ها بسپارد و یا با ریسک دزدیده شدن در خانه نگهداری کند اما در معاملات بورس کالا، شما صاحب برگه‌ای می‌شوید که برای سارقان، فایده‌ای ندارد، زیرا اصل کالا نزد بورس کالا و بانک‌های مشخص‌شده از سوی بورس کالا بوده و حفظ امنیت کالا بر عهده بانک مزبور است، ضمن آنکه کالاها بیمه ‌شده و اگر اتفاقی نیز برای بانک مورد اشاره بیفتد؛ بیمه خسارت را جبران می کند.

دریافت تسهیلات با گواهی سپرده طلا

برج لو در ادامه گفت: این در حالی است که در آینده، احتمال استفاده از اوراق گواهی سپرده برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها نیز وجود دارد، زیرا طلا کالایی با ارزش است و اوراق گواهی آن می‌تواند به ‌عنوان وثیقه نزد بانک به امانت گذاشته و از تسهیلات بانکی استفاده شود.

وی به مزیت اصلی گواهی سپرده یعنی تعیین قیمت اشاره و تصریح کرد: وقتی حجم معاملات در بورس کالا افزایش می یابد ، قیمتی با ثبات و شفاف کشف می‌شود، درحالی‌که در بازار سنتی، بازیگران بازار در تعیین قیمت نقش ایفا می‌کنند.

برج لو افزود: بنابراین با توجه به مجموع مزایایی که این نوع معاملات دارد؛ دولت و در مجموع حاکمیت تصمیم به شفاف‌سازی بازار طلا و بهبود این بازار گرفته است.

او با بیان اینکه تمام مراکز تولید طلا تحت اختیار دولت است و مراکز خصوصی تولید طلا وجود ندارد مگر تحت نظارت دولت، گفت: عرضه شمش در بورس کالا به این مراکز کمک می‌کند که یک گردش مالی و تامین مالی در بازار داشته باشند یعنی علاوه بر مزایایی که گواهی سپرده برای خریداران دارد؛ عرضه‌کنندگان را نیز منتفع می‌کند.

معافیت مالیاتی گواهی سپرده شمش طلا

به گفته برج‌لو دیگر جذابیت بزرگ معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا این است که این معاملات از مالیات بر درآمد و ارزش افزوده معاف است؛ به این ترتیب یک کالای ارزشمند، نقدشونده و پرتقاضا همچون طلا در بازار امن، شفاف و قانونمند بورس کالا آن هم بدون پرداخت مالیات در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها