طلا و ارز

مدیرعامل سبدگردان کاریزما با استقبال از راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی شمش طلا در بورس کالای ایران که از امروز به طور رسمی آغاز می‌شود، ابراز امیدواری کرد با فعال شدن قراردادهای آتی شمش طلا همسو با معاملات گواهی سپرده شمش طلا شاهد ظهور بازار کارا و شفاف با نقدشوندگی بالا در مقایسه با بازار غیررسمی طلای کشور باشیم؛ همچنین توسعه ابزارهای مالی شمش طلا می تواند در کاهش التهابات بازار نقدی سکه طلا و ارز اثرگذار باشد.

عزت‌اله طیبی، مدیرعامل سبدگردان کاریزما درباره راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی شمش طلا در گفت‌وگو با کالاخبر اظهار کرد: گشایش بازار گواهی سپرده شمش طلا و مشتقات آن، خبر نویدبخش برای فعالان بازار طلای کشور است. با توجه به جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه طلا، جذب فعالان و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای حوزه طلا به بورس کالا و رشد و توسعه بازار کالایی، نیازمند وجود بازاری متشکل و کارا (efficient) شامل انواع ابزارهای نوین مالی است.

به گفته طیبی دلایل سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور منجر به نوسان‌های شدید طلا و عوامل موثر بر آن می‌شود و همین امر ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش داده است. بنابراین وجود ابزارهای متنوع از جمله بازار گواهی سپرده، آتی و اختیار معامله علاوه بر اینکه امکان پیاده‌سازی استراتژی‌های متعدد معاملاتی بین سه بازار نقدی، آتی و اختیارمعامله را به سرمایه‌گذاران می‌دهد، به واسطه اهرم مالی و فروش استقراضی جذابیت این بازار را دوچندان کرده و به کارایی و کشف قیمت واقعی بازار کمک می‌کند که در نتیجه آن، سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده و با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانند ریسک خود را مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اونس طلای جهانی و حباب سکه نقدی که تاثیر مستقیم در قیمت و شدت نوسان‌های بازار طلا در داخل دارند، خود مستعد رشد و نوسان‌های بالا در سال جاری هستند.

مدیرعامل سبدگردان کاریزما در این باره عنوان کرد: در بحران کرونا برای مقابله با رکود، شاهد تحمیل نقدینگی بالایی به اقتصادهای بزرگ دنیا از جمله امریکا بودیم و همین باعث شد فدرال رزرو برای مهار نسبی تورم، اقدام به افزایش‌های متعدد نرخ بهره (با شیب تُند) کند. استفاده از ابزار سیاست پولی با این شدت، معمولا تبعاتی برای بخش‌های دیگر اقتصاد دارد و ما نشانه های آن را در تعطیلی چند بانک امریکایی و اروپایی دیدیم.

به گفته او احتمال اینکه در آینده شاهد ظهور اثرات منفی بیشتری از افزایش شارپی نرخ بهره باشیم، وجود دارد.

وی با اشاره اینکه در صورتی که این اثرات با برخی از آمار و اخبار اقتصادی ضعیف علی‌الخصوص در حوزه بازار کار که خط قرمز فدرال رزرو هست هم زمان شود، می‌توانیم شاهد تغییرات سریع در سیاست‌های پولی فدرال و پیوت شدن (با تقلیل و ساده‌سازی در معنای چرخش) نرخ بهره باشیم، اظهار کرد: در شرایط کنونی نیز رفتار سرمایه‌گذاران در حوزه طلا در دنیا و خرید طلا توسط بانک‌های بزرگ، موید چشم انداز افزایشی برای اونس طلای جهانی هست.

به گفته طیبی در داخل کشور با توجه به شرایط کلان اقتصادی و سیاسی، انتظارات تورمی و همچنین ریسک‌های سیستماتیک، شاهد افزایش شدید تقاضا برای طلا بودیم که باعث ورود نقدینگی قابل توجهی در کوتاه مدت به حوزه طلا شد.

از دید او به دلیل تنوع پایین ابزارهای امن و شفاف سرمایه‌گذاری در حوزه طلا، بخش عظیمی از این نقدینگی به بازار سکه نقدی ورود پیدا کرد و موجب افزایش حباب بی سابقه و نوسان‌های شدید آن شد.

طیبی همچنین خاطرنشان کرد: در اواخر سال گذشته، شاهد شروع معاملات گواهی سپرده شمش طلا بودیم و از امروز هم معاملات آتی آن با سررسید (فعلا) یک ماهه آغاز به کار می‌کند. افزایش ابزارهای معاملاتی در دسترس در بازاری که پتانسیل پُربازده ترین سرمایه‌گذاری در سال جاری در کشور را دارد، رویداد مثبتی برای سرمایه گذاران است.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به حباب بسیار پایین شمش طلا در مقایسه با سکه نقدی، بخشی از نقدینگی تخصیص یافته در حوزه طلا توسط سرمایه‌گذاران، به سمت بازار شمش طلا سرازیر می‌شود و همین امر می‌تواند در عمق بخشی به بازار طلا و کاهش حباب سکه نقدی و واقعی‌تر شدن قیمت آن، کمک کند.

به گفته طیبی کاهش حباب سکه نقدی همچنین می‌تواند در کاهش التهابات بازار ارز نقش موثری ایفا کند و در نهایت می توانیم شاهد ظهور بازاری کارا و شفاف با نقدشوندگی بالا در مقایسه با بازار غیررسمی طلای کشور باشیم.

مدیرعامل سبدگردان کاریزما با اشاره اینکه مزیت های عملیاتی از جمله امکان استفاده از اهرم معاملاتی و فروش استقراضی در بازار آتی شمش طلا، علاوه بر اینکه به نقدشوندگی و افزایش عمق بازار کمک می کند، گفت: به دلیل دو طرفه بودن بازار، امکان استفاده از فرصت‌های سودآور در بازار ریزشی را نیز فراهم می‌کند.

طیبی همچنین خاطرنشان کرد: میزان حداقل خریدی که برای گواهی سپرده شمش طلا در نظر گرفته شده است، امکان جذب سرمایه‌های خُرد به بازار طلا را تسهیل کرده و مکان امنی را برای سرمایه‎گذاران فراهم کرده است.

کارشناس ارشد بازار سرمایه همچنین در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: صندوق‌های طلا، اجازه ورود و سرمایه گذاری در این حوزه را دارند و همین امر باعث جذابیت بیش از پیش این صندوق‌ها شده است. به دلیل ویژگی‌های منحصربه فردی که طلا دارد و باعث حفظ قدرت خرید می‌شود، این صندوق‌ها با کمک ابزار موجود و با مدیریت حرفه‌ای، می‌توانند بازده واقعی ایجاد کنند و علاوه بر حفظ قدرت خرید، با استفاده از اهرم معاملاتی موجود در ابزار مشتقه، بازده مازاد ایجاد کند.

وی در پایان یادآور شد، معاملات بازار گواهی سپرده شمش طلا و قراردادهای آتی در روز پنجشنبه هر هفته، از دیگر مزیت‌های این بازار است که امکان بهره گیری از نوسانات حاصل از انتشار آمار و اخبار اقتصادی تاثیرگذار داخلی و خارجی را فراهم می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها