بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آنها می توان به"سید جواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران شد"،"بورس کالا،گزارشگر روند بازار و قیمت هاست"،"ارتباط مستقیم افزایش حجم معاملات بورس کالا با رشد تولید" و"دو ابزار جذاب برای سرمایه گذاران طلا"اشاره کرد.

سیدجواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران شد

به گزارش کالاخبر ،از مهم ترین رویدادهای هفته گذشه خداحافظی حامد سلطانی نژاد از شرکت بورس کالا و جایگزین شدن سیدجواد جهرمی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت بورس کالای ایران بود.

سید جواد جهرمی پیش از این به عنوان قائم مقام بورس کالای ایران در جهت ارتقای شفافیت بازارهای کالایی، حذف رانت ناشی از قیمت گذاری دستوری، پیگیری ها در جهت عرضه کل سیمان و زنجیره فولاد کشور، عرضه خودرو و توسعه بازارهای مالی تلاش های گسترده ای داشت و جسارت و روحیه تحول‌گرایی جهرمی باعث شد تا اعضای هیات مدیره او را به عنوان مدیرعامل جدید انتخاب کنند.

حامد سلطانی نژاد در دوره مدیریت ۸ ساله اش در بورس کالای ایران، دستاوردهای متعددی را در جهت ارتقای جایگاه بورس کالا در اقتصاد ملی و توامان رشد شفافیت در بازارهای کالایی به ارمغان آورد که رشد بیش از ۵۰۰ درصدی حجم معاملات بورس کالا از ۲۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۴به ۱۱۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ موید عملکرد درخشان سلطانی نژاد است.

بورس کالا، گزارشگر روند بازار و قیمت‌هاست

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ادامه سیاست قیمت‌گذاری دستوری نتیجه‌ای جز توزیع گسترده رانت و آسیب تولیدی ندارد و دولت در یک سال اخیر با عرضه زنجیره فولاد، سیمان و در ادامه عرضه خودرو در بورس کالا اثبات کرد که نگاه دستوری به قیمت‌ها ندارد و برای شفافیت و حذف رانت برنامه دارد.

مجید عشقی با بیان اینکه بورس کالا، گزارشگر روند بازار و قیمت‌ها است، افزود: باید توجه شود که بورس کالا اساساً قیمت‌گذاری نمی‌کند، بلکه قیمت را نشان می‌دهد و این قیمت متاثر از عوامل مختلفی از جمله تورم یا افزایش قیمت دلار است که اگر آن عوامل مختلف را بتوانیم کنترل کنیم قطعاً قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند.

وی در خصوص دیدگاهی که عنوان می‌کند قیمت کالاها باید بدون احتساب نرخ دلار و به صورت ریالی به تولیدکنندگان پایین دست برسد، اظهار کرد: این نگاه سال‌های متمادی بر صنعت کشور حاکم بوده و عدم سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش تولید نیز حاصل همین نگاه در سال‌های قبل بود.

ارتباط مستقیم افزایش حجم معاملات بورس کالا با رشد تولید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که با رونق مبادلات کالاها و مواد اولیه در بورس کالا، روند تولید نیز رو به بهبود گذاشته و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید نیز افزایش یافته است.

عبدالناصر درخشان اظهار داشت: رونق بورس کالا، رشد تولید در کشور را به دنبال دارد به طوری که رونق و رشد معاملات بورس کالا به ثبات بازار و توسعه اقتصاد کمک می‌کند و می‌تواند یکی از مولفه‌های پیشران در توسعه صنایع باشد.

وی با بیان اینکه رونق بورس کالا به مهار تورم و رشد تولید در کشور کمک می‌کند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مزایای بازار سرمایه به خصوص بورس کالا برای صنایع، امنیت در روند معاملات است.

دو ابزار جذاب برای سرمایه گذاران طلا

دو ابزار گواهی سپرده و قرارداد آتی شمش طلا به دلیل خاصیت پوشش ریسک و امکان ورود با سرمایه های خرد، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران بازار طلا و سرمایه محسوب می شوند.

رسول علی‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه قراردادهای آتی را به نوعی می توان موازنه انتظارات دانست، عنوان کرد: با توقف معاملات قراردادهای آتی سکه طلا شاهد از بین رفتن یک ابزار تحلیلی و سرمایه گذاری مهم بودیم و جای خالی آن در این سال ها بسیار احساس شد که خوشبختانه برای پاسخگویی به سلایق متفاوت سرمایه گذاران، قراردادهای آتی و گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بازار سرمایه راه اندازی شده و قطعا قادر خواهد بود نقدینگی سرگردان در جامعه را به خود جذب کند.

وی ادامه داد: این دو ابزار دارای ریسک نگهداری و حفظ دارایی صفر است و می تواند از سوی بسیاری از معامله گرانی که به صورت سنتی در این بازار فعال هستند، مورد استقبال قرار گیرد و به دلیل اینکه در این معاملات، کالا به صورت فیزیکی ردوبدل نمی شود، لذا ریسک سرقت در آن صفر خواهد بود.

تحویل نخستین شمش طلای بورسی به یک مشتری

پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا و با توجه به آنکه در این معاملات امکان تحویل شمش طلا از سوی خریداران وجود دارد، یکی از مشتریان در این بازار طی روزهای اخیر درخواست تحویل شمش طلای خود را ارائه کرد که پس از بررسی های آزمایشگاهی با حضور نمایندگانی از بورس کالا و شرکت تولیدکننده، شمش طلا به مشتری تحویل داده شد.

در بازار گواهی سپرده شمش طلا می توان با دارابودن سرمایه ای معادل وجه یک دهم گرم طلا یعنی چیزی در حدود ۳۳۰ هزار تومان (معادل یک گواهی شمش طلا) در این بازار سرمایه گذاری کنند.

از خزانه بانک نیز خبر می رسد که یک مشتری دیگر درخواست ترخیص شمش تحت مالکیت خود را از طریق کارگزار ثبت کرده و در انتظار برای دریافت شمش طلاست.

معامله ۹.۵ کیلوگرم شمش طلا در بازار گواهی سپرده کالایی

معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا رونق گرفت و در هفته گذشته حجم معاملات این دارایی در بازار مالی بورس کالا افزایش یافت؛ به گونه‌ای که روز سه شنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۱) معادل ۹.۵ کیلوگرم شمش طلا در این بازار مورد معامله قرار گرفت.

از روز شنبه هفته گذشته نیز حجم روزانه معاملات گواهی سپرده طلا به ۳۵ هزار گواهی و در روز یکشنبه به بیش از ۷۶ هزار گواهی رسید.

همچنین حجم معاملات گواهی سپرده طلا در روز دوشنبه هفته گذشته به ۷۹ هزار گواهی و روز سه شنبه به ۹۵ هزار و ۹۴۱ گواهی رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها