• ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
  • کد خبر: 84877
بانک جهانی

نهاد مرجع اقتصاد جهان از چشم‌انداز نزولی قیمت فلزات اساسی و کامودیتی‌ها خبر داد. ادامه رشد قیمت سنگ‌آهن در کنار بهبود تقاضا برای لیتیوم و افزایش بهای فلزات باارزش در حالی از سوی بانک جهانی پیش‌بینی شده است که برآورد این نهاد از افت ۱۱ درصدی قیمت آلومینیوم، افت ۱۵ درصدی نیکل، کاهش ۲۰ درصدی روی و کاهش ۴ درصدی فلز مس حکایت دارد. بدترین کاهش البته برای زغال‌سنگ برآورد شده است که از کاهش شدید بهای این ماده مهم تا سقف ۴۲ درصد در پایان ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. البته بانک جهانی در این گزارش تنها به نزولی شدن قیمت فلزات اساسی نپرداخته است.

به گزارش کالاخبر به نقل از دنیای اقتصاد، این بانک در گزارشی که انتهای آوریل ۲۰۲۳ منتشر کرده، تصریح کرده است که افت تقاضای جهانی و چشم‌انداز رکود اقتصاد جهان موجب کاهش قیمت ۸ درصدی در بازار کامودیتی‌ها تا پایان ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل خواهد شد. در عین حال پیش‌بینی این نهاد برای سال ۲۰۲۴ روی افت ۳درصدی قیمت مواد خام متمرکز است. البته به گفته این بانک، در بلندمدت‌ گذار به عصر انرژی پاک می‌تواند تقاضا را برای برخی فلزات، به‌ویژه لیتیوم، مس و نیکل به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد که این موضوع بر قیمت بلندمدت این مواد اثرگذار است.

گزارش بانک‌جهانی که با نوعی نااطمینانی نسبت به افق بلندمدت بخش معدن و صنایع معدنی تنظیم شده، میان تقاضای کوتاه‌مدت و برش بلندمدت تقاضای کامودیتی‌ها تفاوت قائل شده است.

گزارش جامع بانک جهانی پیرامون بازار انرژی، فلزات و مواد خام در حالی از چشم‌انداز نزولی بازار کامودیتی‌ها در میان‌مدت صحبت کرده که در سه‌ماه اول سال ۲۰۲۳، شاخص قیمت فلزات و مواد معدنی این بانک ۱۰درصد افزایش یافت؛ جهشی که به دلیل بهبود اقتصاد در چین و تقویت چشم‌انداز رشد جهانی در دوره کوتاه‌مدت در کشور است. به گفته این بانک، قیمت تمام فلزات به‌ویژه سنگ‌آهن و قلع در سه‌ماهه بالاتر از حد انتظار بوده است. تحلیلگران این بانک البته تاکید دارند: «خوش‌بینی رو به کاهش است، به‌طوری که اغلب فلزات عمده رشد قیمت خود را از دست داده و از بالاترین ارقام در ژانویه ۲۰۲۳ به سطحی پایین‌تر در پایان سه‌ماه نخست سال جدید میلادی تنزل پیدا کردند. یک استثنا اما این بین هست و آن هم قیمت سنگ‌آهن است که به‌عنوان تنها شرکت‌کننده جمع، به دلیل تقاضای قوی از بخش فولاد چین سطح خود را حفظ کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها