خودرو

یکی از مزایای بزرگ بورس کالای ایران، اخذ تضامین از عرضه کنندگان کالاها به منظور عمل به تعهدات است که این مزیت مهم در معاملات خودرو طی ماه های گذشته بیش از گذشته به چشم می آید؛ خریداران خودروهای بورسی که با تاخیر در تحویل مواجه شده اند، به دلیل وجود همین مزیت تاکنون موفق به دریافت ۴۳ میلیارد ریال خسارت شده اند.

به گزارش کالاخبر ، زهرا حسین زاده رییس اداره پایش تحویل شرکت بورس کالای ایران به روند پرداخت خسارت دیرکرد تحویل خودرو از سوی خودروسازان اشاره کرد و گفت: پرداخت خسارت به خریداران خودروهای بورسی پس از ارایه درخواست از سوی آن ها، رسیدگی و محاسبه لازم انجام و از طریق کارگزاران خریدار به مشتریان پرداخت می گردد که این رویه شفاف از مزایای مکانیسم بورس کالا به شمار می رود.

حسین زاده افزود: خریدارانی که طی ماه های گذشته اقدام به خرید خودرو از بورس کالای ایران کرده اند اما با تاخیر در تحویل خودرو از سوی خودروسازان مواجه شده اند، تاکنون ۴۳ میلیارد ریال خسارت تاخیر در تحویل خودرو را دریافت کرده اند.
رییس اداره پایش تحویل شرکت بورس کالای ایران ادامه داد: از میزان درخواست هایی که برای اخذ خسارت تاخیر در تحویل خودرو به مدیریت تسویه و پایاپای بورس کالای ایران رسیده است، تاکنون برای تعداد ۲۴۰ درخواست، صورتجلسه صادر شده و همان طور که ذکر شد مبلغ ۴۳ میلیارد ریال به متقاضیان دریافت خسارت از طریق کارگزار خریدار پرداخت شده است.
او عنوان کرد: خریداران خودروهای بورسی باید این نکته را مد نظر داشته باشند در صورت عدم تحویل خودرو در سررسید مشخص شده، حداکثر تا ۳۰ روز تقویمی از تاریخ سررسید، می توانند نسبت به درخواست خسارت از طریق کارگزار خریدار اقدام نمایند. در صورت عدم ارائه درخواست فوق در موعد ذکر شده، درخواست ها از طریق کمیته سازش کانون کارگزاران قابل پیگیری است، بنابراین باید هر مشتری خودروی بورسی درخواست مکتوب خود را در موعد فوق به کارگزار خریدار ارائه کند.
حسین زاده گفت: میزان محاسبه خسارت تاخیر در تحویل خودرو، روزانه ۰/۲۵ درصد ارزش قرارداد است که با توجه به سلف بودن قرارداد خودرو و با عنایت به ماده ۱۹ دستورالعمل تسویه و پایاپای بورس کالای ایران، مهلت مجاز تحویل خودرو پس از ۱۵ روز از سررسید تحویل خودرو بوده و پس از آن محاسبه و به خریدارانی که فرم درخواست تحویل با تاخیر را در موعد مقرر تکمیل کرده باشند، پرداخت می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها