بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"افزایش مشارکت اقتصادی مردم با معاملات گواهی شمش طلا"،"شفافیت بورس کالا، مسیر رانت و دلالی را مسدود کرده است"،"جزییات پیش فروش متری مسکن تشریح شد"،"استقبال مردم از معاملات گواهی شمش طلا بیشتر می‌شود"،"۷ مزیت مهم معاملات گواهی سپرده شمش طلا" اشاره کرد.

افزایش مشارکت اقتصادی مردم با معاملات گواهی شمش طلا

به گزارش کالاخبر ،رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بازاری تحت عنوان گواهی سپرده شمش طلا از اسفند سال گذشته در بورس کالا راه اندازی شده که مردم به جای ورود به بازارهای غیررسمی طلا و ارز می توانند با هر میزان نقدینگی در این بازار شفاف و امن اقدام به سرمایه گذاری در بازار طلا کنند؛ توسعه این دست ابزارهای مالی همان هدف اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی ایجاد شفافیت و مشارکت و حضور مردم در اقتصاد است.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به مردمی سازی اقتصاد از مسیر بازار سرمایه اظهار داشت: بازار طلا یکی از بازارهای جذاب برای عموم مردم است که در این مسیر راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا، امکان مشارکت مردم با هر میزان نقدینگی و رشد تولید در این حوزه را مهیا کرده است.

وی گفت: با راه اندازی این معاملات شرایط برای هدایت نقدینگی از بازارهای غیررسمی طلا و ارز به معاملات شفاف و قابل رصد بورس کالا مهیا شده و در حالی که رشد نرخ و حجم نقدینگی در کشور به شدت بالا است، بازار گواهی شمش طلا ظرفیت خوبی برای تعادل بازار به شمار می رود و این دست ابزارهای مالی می تواند به تصمیم گیری در این حوزه کمک کند.

شفافیت بورس کالا، مسیر رانت و دلالی را مسدود کرده است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس کالا با ایجاد یک فضای رقابتی، بازار را به سمت تعادل می‌برد، گفت: اگر بورس کالا و شفافیت آن نبود، بسیاری از کالاهایی که امروز در کمال شفافیت در بورس عرضه می‌شوند با چند برابر قیمت‌های کنونی به فروش می‌رسید؛ چراکه صحنه برای ورود دلالان باز بود.

جواد عشقی‌نژاد با اشاره به مزایای بورس کالا طی دو دهه گذشته، اظهار کرد: وقتی یک بورس آنقدر عملکرد مطلوب و شفافی دارد که نفس دلالان و رانت‌خواران به شماره افتاده، طبیعی است که گاه و بیگاه برای بازگشت رانت و فساد به بازارهای کالایی تلاش شود.

وی با تاکید بر ارزشمندی شفافیت و معاملات مبتنی بر آمار دقیق و به لحظه بورس کالا، افزود: بورس کالا در دو دهه گذشته دست خیلی از دلالان را بسته است و دقیقا جایی ایستاده که راه رانت بسته می‌شود.

عشقی‌نژاد ادامه داد: بورس کالا نه تنها باعث تورم و گرانی نمی‌شود، بلکه با ایجاد یک فضای رقابتی، بازار را به سمت تعادل می‌برد؛ در واقع با حذف رانت خود به خود بخش قابل توجهی از قیمت‌های کاذب و سلیقه‌ای حذف می شود و فعالان صنعت این موضوعات را به وضوح مشاهده کرده اند.

جزییات پیش فروش متری مسکن تشریح شد

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در بیان نحوه کارکرد این اوراق گفت: سازندگان مسکن می توانند برای ساخت یا تکمیل یک پروژه ساختمانی با انتشار اوراق سلف موازی مسکن در بورس کالا، بخشی از سرمایه مورد نیاز خود را برای اتمام پروژه و تحویل به مردم تامین کنند. براین اساس، مردم با خرید اوراق سلف مسکن اقدام به پیش خرید واحدهای آن پروژه می‌کنند و می توانند اوراق را تا زمان سررسید و تحویل ملک نگه دارند یا در بازار ثانویه اقدام به فروش اوراق خود به قیمت روز کنند.

محمد رحمتی ادامه داد: در ساده ترین شکل سرمایه گذاری در بازار پیش فروش متری مسکن، برای مثال خریدار اقدام به خرید یک متر مسکن می کند که در زمان عرضه، تاریخ تحویل آن ملک، دوساله و کوچکترین متراژ هر واحد ۵۰ متر عنوان شده است. آن خریدار اگر قصد خانه دار شدن داشته باشد باید تا زمان سررسید دوساله مقدار اوراق خود را به عدد ۵۰ ورقه یک متری برساند. اما اگر قصد تحویل گرفتن خانه را نداشته باشد و صرفا با نیت سرمایه گذاری در بازار مسکن وارد این معاملات شده باشد، در هر زمانی طی این دوسال، امکان فروش اوراق و تسویه نقدی را دارد.

به گفته وی، پس شرط خانه دار شدن مردم در این ابزار مالی، رساندن تعداد اوراق سلف مسکن به اندازه حداقل متراژ واحدهای ساخته شده است.قیمت اوراق سلف مسکن نیز در بازار ثانویه براساس قیمت های بازار مسکن نوسان می کند و افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارند می توانند با سرمایه های خرد و به صورت خرید متری وارد این بازار شوند.

استقبال مردم از معاملات گواهی شمش طلا بیشتر می‌شود

رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر ایران با بیان اینکه استقبال مردم از معاملات مدرن شمش طلا در بورس کالا افزایش می‌یابد، گفت: معاملات مدرن در کنار مبادلات سنتی لازم است و امروز مردم می‌توانند با اطمینان از عیار و اصالت و حتی با سرمایه‌های بسیار خرد از بورس کالا، گواهی شمش طلا بخرند.

محمد کشتی‌آرای به معاملات مدرن شمش طلا در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: بازار فیزیکی و مدرن طلا می‌توانند همراه با هم پیش بروند و هرچقدر عرضه‌ها در بازار طلا بیشتر و متنوع‌تر شوند، امکان ثبات قیمت‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

کشتی‌آرای گفت: به طور طبیعی در شروع کار یک بازار مدرن ابتدا افرادی متقاضی می‌شوند که به لحاظ تکنیکی، آشنایی اولیه با روش معاملات را دارند. یعنی در مرحله نخست افراد با آگاهی از بورس وارد معاملات می‌شوند و در ادامه ممکن است به دلیل جذابیت‌های یک بازار، افراد عادی نیز به این سمت تمایل پیدا کنند که به نظر می‌رسد معاملات گواهی شمش طلا دارای جذابیت زیادی است.

۷ مزیت مهم معاملات گواهی سپرده شمش طلا

رییس اداره توسعه کالایی بورس کالای ایران در گفت و گو با شبکه خبر، ۷ مزیت و جذابیت معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران را برای مردم و سرمایه گذاران برشمرد.

به گفته محبوبه اسکندری، سرمایه گذاری با سرمایه ۳۰۰ هزار تومانی، معامله به صورت برخط، اخذ کد بازار مالی بورس کالا در ۲۴ ساعت، معاملات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد، امکان تحویل شمش طلا از خزانه بانک، اطمینان از اصالت و عیار طلای خریداری شده و پایان دغدغه نگهداری و سرقت طلا از مزایای این معاملات است.

اسکندری گفت: حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا از ابتدای راه اندازی در اسفند ماه ۱۴۰۱ تاکنون از مرز یک تن شمش طلا عبور کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها