بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که"دومینوی قیمت پایه اشتباه شمش در زنجیره فولاد"، "اجرای طرح پیش فروش مسکن متری از طریق اوراق سلف موازی استاندارد"، "توافق برای راه اندازی تابلوی تخصصی مصالح ساختمانی در بورس" و "مزایای عرضه متری مسکن در بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.

دومینوی قیمت پایه اشتباه شمش در زنجیره فولاد

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته معاون نظارت بر بازار و عملیات بورس کالای ایران در خصوص وضعیت بازار فولاد و مشکلات مربوط به قیمت های پایه اظهار داشت: شروع مشکلات قیمت های پایه اعلامی از سوی معاونت معدنی وزارت صمت از قیمت پایه نامناسب تعیین شده برای شمش فولادی آغاز می شود که متاسفانه فاصله زیادی با قیمت های بازار آزاد دارد و این رویداد، بر قیمت سایر محصولات فولادی نیز اثرگذار است و تعیین همین قیمت پایه پایین تر از نرخ واقعی، موجب شده عرضه مناسبی از سوی تولیدکننده در بورس صورت نگیرد.

رضا محتشمی پور گفت: رقابت هایی که در بازار نیز مشاهده می شود تحت تاثیر قیمت پایه نادرست و در نتیجه کمبود عرضه است و به این ترتیب در نگاهی منطقی و واقع بینانه، عمده مشکلات فعلی ریشه در همان قیمت نامناسب شمش دارد و خریداران محصولات فولادی در حالی با قیمت پایه نامناسب وارد رقابت می شوند که به موجب آن معاونت معدنی وزارت صمت برخی معاملات انجام شده در بورس را به عنوان قیمت نامناسب و غیرقابل قبول حذف می کند که این موضوع با در نظر گرفتن جوانب بازار و تولید منطقی نیست.

وی اظهار کرد: برای حل مشکلات موجود در بازار فولاد نیز بایستی کمیته تخصصی فولاد به صورت منظم و با ساختار مناسب شروع به فعالیت کند و تمام تصمیمات در خصوص چگونگی تعیین قیمت و اصلاح قیمت های پایه، صرف نظر از جزییات فنی، توسط همین کمیته اتخاذ شود. زیرا مشکل اصلی اینجاست که بخش زیادی از تصمیمات حوزه فولاد بدون انجام کار کارشناسی و عدم مشورت با فعالان حوزه و صرفا از لایه های مدیریتی وزارت صمت گرفته می شود و مشکل آفرین است.

اجرای طرح پیش فروش مسکن متری از طریق اوراق سلف موازی استاندارد

در هفته گذشته معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از اجرایی شدن طرح پیش فروش متری مسکن از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد خبر داد و گفت: در جلساتی که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار گردید، مقرر شد تا این طرح در چارچوب ساختارهای بازار سرمایه و از طریق معاملات سلف موازی استاندارد در بورس کالا راه اندازی شود.

علیرضا ناصرپور گفت: در این طرح شرکت سازنده و انبوه ساز و یا هر مجموعه ای که در حال ساخت مسکن است می تواند با هدف تامین مالی و حتی فروش ملک اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد کند که این اوراق قابل تحویل در سررسید است یعنی فرد می تواند در سررسید به ازای متراژهای معینی که تعیین شده، اوراق را تامین کرده و اقدام به تحویل گرفتن واحد مسکونی کند و یا اینکه اوراق را در سررسید با سود مشخصی که در نظر گرفته شده است تسویه نقدی کند.

به گفته ی وی یکی از اهداف اجرایی شدن این طرح این است که در شرایط تورمی بتواند به خانه دار شدن مردم و خریداران مسکن کمک کند، ضمن اینکه برای سازندگان انبوه مسکن نیز روش مناسب تامین مالی به شمار می رود.

توافق برای راه اندازی تابلوی تخصصی مصالح ساختمانی در بورس

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: از طریق بازار سرمایه برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها و موضوع تابلوی تخصصی مصالح ساختمانی توافقاتی انجام شده که با هدف سامان‌دهی بیشتر به این صنعت و امکان ورود سرمایه‌های خرد و متوسط به تولید مؤثر مسکن است که انتفاع مناسبی نیز برای صاحبان سرمایه داشته باشد.

محمود محمودزاده توضیح داد: با تصویب و ابلاغ اصلاحات قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن، حجم زیادی از پروژه‌های تولید انبوه مسکن و خدمات در سراسر کشور از طریق بورس معرفی می‌شوند تا افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری هستند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. با این روش، هم ارزش افزوده و هم سرمایه‌گذاری مطمئنی در بازار اقتصادی ایجاد می‌شود.

مزایای عرضه متری مسکن در بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه در خصوص راه اندازی بازار متشکل مسکن در بورس کالا اظهار داشت: نظام‌مند و قاعده‌پذیر کردن بازار مسکن از اهمیت بسزایی برخوردار است و باعث می‌شود به دور از هیجانات کاذبی که در بازار عادی مسکن وجود دارد، قیمت ملک شفاف و براساس عرضه و تقاضای واقعی در بورس کالا کشف شود.

حمید میرمعینی افزود: خرید متری مسکن به عنوان یک ابزار مالی نوین در بورس کالا می‌تواند پاسخ مناسبی به کسانی باشد که برای حفظ دارایی های نقد خود به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هستند، اما وسع آن‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوانند یک ملک را به طور کامل خریداری کنند. از سوی دیگر این بازار می‌تواند یک فرصت عالی و بی‌نظیر برای تامین مالی پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن به شمار آید، بنابراین این ابزارمالی ارائه شده در بورس کالا می‌توان یک بازی برد-برد هم برای متقاضیان و هم برای انبوه‌سازان مسکن به شمار آید.

وی تصریح کرد: معاملات متری مسکن موجبات آن را فراهم می‌کند تا مسکن به دلیل امکان سرمایه گذاری با سرمایه های خرد با تعدیل مناسب قیمتی مواجه شود؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، بسیار مبارک است و می‌تواند بازار مسکن را به سوی ثبات و تعادل رهنمون سازد.

فروش متری مسکن روشی مطلوب برای خانه دار شدن نسل جوان

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص فروش متری مسکن در بورس کالا گفت:  افراد می توانند به کمک اجرای طرح فروش متری مسکن در بورس کالا با سرمایه های خرد بخشی از یک واحد از یک پروژه را خریداری کنند تا هم در طول اجرای پروژه قدرت خریدشان در بازار مسکن حفظ شود و در پایان دوره نیز برمبنای سرمایه گذاری انجام شده و متناسب با حداقل متراژ تحویلی، واحد خود را دریافت کنند.

حسن رضایی پور افزود: فروش متری مسکن در بورس کالا جزو طرح هایی است که به واسطه تامین مالی می تواند جزو ابزارهای مفید هم برای دولت و هم برای مردم باشد. چراکه ابزارهای مالی ضمن تامین مالی برای تحصیل دارایی، زمینه سرمایه گذاری را نیز برای افراد فراهم می کند و این دو هدف مهم برای ابزارهای مالی تلقی می شود.

وی با تاکید بر اینکه فروش متری مسکن در بورس کالا روشی مطلوب برای خانه دار شدن افراد به ویژه نسل جوان است، گفت: افراد می توانند در طول اجرای پروژه و با قیمت های مناسب اقدام به سرمایه گذاری کنند و در موعد تحویل نسبت به فروش و یا تحویل طبق موارد مندرج در امیدنامه اقدام کنند.

خزانه بانک آینده آماده تحویل سکه از متقاضیان شد

در هفته گذشته و در پی موافقت شرکت بورس کالای ایران، خزانه بانک آینده به‌عنوان انبار سکه طلا و صادرکننده گواهی سپرده سکه طلا، فعالیت خود را آغاز کرد. به این ترتیب خزانه بانک آینده با ظرفیت ۱۵۰ هزار سکه، به‌عنوان پنجمین خزانه سکه طلای پذیرفته‌شده در بورس کالای ایران، آماده انجام معاملات گواهی سپرده سکه تمام ‌بهار آزادی است.

دارندگان سکه فیزیکی می‌توانند با همراه داشتن مدارک شناسایی به خزانه بانک آینده رجوع کرده، ضمن تحویل سکه‌های خود، گواهی سپرده را دریافت نمایند و پس از یک روز و با اعتبارسنجی سکه‌ها توسط بانک، قبض انبار صادر می‌شود. دارنده این قبض می‌تواند با حضور در یکی از شرکت های کارگزاری دارای مجوز یا به‌صورت آنلاین در بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا به فروش برساند که مبلغ موردنظر پس از یک روز قابل‌برداشت از حساب خواهد بود.

فرایند تحویل قراردادهای آتی زیره سبز سررسید خرداد ۹۹

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران نیز با صدور اطلاعیه ای فرایند تحویل قراردادهای آتی زیره سبز سررسید خرداد ۹۹ را اعلام کرد.

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران اعلام کرد که فرآیند تحویل در قرارداد آتی زیره سبز تحویل خرداد ۹۹ در روز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه و از طریق گواهی سپرده زیره سبز مطابق ضوابط انجام خواهد شد. بنابراین کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند بر اساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرایند تحویل اقدام کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها