بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"احقاق حقوق خریداران خودروهای بورسی به واسطه مقررات دقیق بورس کالا"،"یک فرصت جدید سرمایه‌گذاری در بازار طلا"،"خرید آسان طلا بدون نیاز به حمل و نگهداری فیزیکی"،"چگونه با ۳۰۰ هزار تومان شمش طلا بخریم؟" و"معامله ۸۰ دستگاه کامیون در بورس کالا" اشاره کرد.

احقاق حقوق خریداران خودروهای بورسی به واسطه مقررات دقیق بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تاخیر در تحویل خودرو به طور سنتی توسط خودروسازان را همیشه داشتیم و جریمه این کار جریمه حداقلی بود گفت: در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا، جریمه تاخیر در تحویل خودرو آنقدر بالاست که یک انگیزه مضاعفی به خودروساز می دهد که هر چه سریع تر خودروها را تکمیل و تحویل مشتری ها بدهد.

مجید عشقی افزود: بر اساس دستورالعمل های تسویه بورس کالا، جریمه تاخیر هر نوع کالا ۰.۲۵ درصد در روز است که در سال ۵۰-۶۰ درصد یا بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: ایران خودرو تا الان ۱۰ میلیارد تومان بابت جریمه تحویل خودرو به خریداران خودرو از بورس پرداخت کرده است.

یک فرصت جدید سرمایه‌گذاری در بازار طلا

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: شرایط اقتصادی به گونه‌ای شده که افرادی که سرمایه زیادی ندارند، در برابر تورم بی دفاع شده‌اند و اگر سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند در عمل با نرخ سود سپرده‌هایی که بانک ها پرداخت می‌کنند سودی دستگیر آنان نمی‌شود.

وی افزود: معاملات گواهی شمش طلا در بورس کالا ایجاد شده تا مردم بتوانند از یک دهم گرم طلا شروع به خرید اوراقی کنند که طلای فیزیکی آن در خزانه‌های بانکی سپرده شده است؛ شیوه‌ای امن و مطمئن که یک فرصت جدید سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه‌کرد: مردم می‌توانند با خرید اوراق شمش طلا، قدرت خرید خود را حفظ کنند و همراه با نوسانات بازار طلا سود کسب کنند؛ در واقع این معاملات مشارکت مردم را در بازارهای شفاف جلب می‌کند و منابع به جای حرکت به سمت بازارهای غیررسمی به سمت تولید این حوزه هدایت می‌شود.

خرید آسان طلا بدون نیاز به حمل و نگهداری فیزیکی

علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آسانی معامله و امنیت بالا در سرمایه‌گذاری ۲ مزیت اصلی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس است و مردم و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون اینکه نیاز به حمل و نگهداری فیزیکی شمش طلا داشته باشند، مالک طلا شوند. همچنین هزینه‌های مبادلاتی سرمایه‌گذاری در این روش بسیار کمتر از معاملات بازار سنتی است.

وی بیان‌داشت:در این شیوه معامله، مردم صاحب مقدار مشخصی طلا هستند که در انبارهای بورس کالا یعنی خزانه‌های بانکی موجود است و هر زمان که بخواهند می‌توانند به صورت الکترونیکی اقدام به فروش کنند؛ به این ترتیب دیگر نگرانی بابت سرقت و نگهداری طلا از بین می‌رود که این موضوع از مزایای استفاده از ابزارهای مالی مدرن به شمار خواهد رفت.

این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد: با آگاهی مردم از شیوه های جدید سرمایه‌گذاری که نقدینگی را به سمت بازارهای شفاف سوق می‌دهد، شاهد کاهش سفته‌بازی‌ها در بازارهای غیررسمی و غیرشفاف باشیم.

چگونه با ۳۰۰ هزار تومان شمش طلا بخریم؟

بورس کالای ایران در راستای توسعه ابزارهای مالی خود، اسفند سال گذشته معاملات گواهی سپرده شمش طلا را راه اندازی که با توجه به امکان ورود سرمایه‌های خرد به این معاملات، بالغ بر یک تن شمش طلا در این بازار معامله شده است. فرض کنید با توجه به قیمت حدود سه میلیون تومان برای هر گرم طلای ۲۴ عیار، سرمایه‌ای در حدود ۳ میلیارد تومان برای خرید یک شمش یک کیلوگرمی نیاز است، اما همه مردم می‌توانند با سرمایه ۳۰۰ هزار تومانی یک گواهی سپرده شمش طلا معادل یک دهم گرم در بورس کالا بخرند و هیچ یک از سختی‌های معامله در بازار فیزیکی طلا را نداشته باشند.

محبوبه اسکندری رئیس اداره توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در این خصوص گفت: ه منظور ایجاد امکان حضور اکثریت مردم، حداقل واحد معامله در این بازار ۱۰۰ سوت یا یک دهم گرم از شمش طلا با عیار ۹۹۵ (یعنی نزدیک به ۲۴ عیار) درنظر گرفته شد. بنابر این تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با دریافت کد بازار مالی بورس کالا، با حداقل سرمایه حدود ۳۰۰ هزار تومان، وارد این بازار شوند.

اسکندری عنوان کرد:مزیت دیگر این بازار این است که امکان انجام معاملات به صورت برخط هم فراهم است و خوشبختانه با استقبال خوب از این بازار، از ابتدای راه‌اندازی تا کنون بیش از یک تن حدود ۱۰۹۰ کیلوگرم شمش طلا معامله شده است.

معامله ۸۰ دستگاه کامیون در بورس کالا

در معاملات ۱۴ شهریور ماه تالار خودرو ۸۰ دستگاه کامیون (امپاور کمپرسی، امپاور باری، فورس) با قیمت‌های نزدیک به قیمت پایه فروخته شد.

کامیون امپاور کمپرسی با قیمت پایه فروخته شده.هر دستگاه کامیون EM POWER BD۳۰۰ کمپرسی با متوسط قیمت ۲.۴ میلیارد تومان و با رقابت بسیار ناچیز یک درصد معامله شد.قیمت نهایی (تمام شده) کامیون EM POWER BD۳۰۰ کمپرسی مدل ۱۴۰۲ (رنگ سفید) علاوه بر قیمت کشف شده، به اضافه ۱۹.۴ میلیون تومان مجموع مالیات و سایر هزینه‌هاست.

هر دستگاه کامیون EM POWER BD۳۰۰ باری BDC-TREMPOWERBD۳۰۰C-۰۰ نیز با متوسط قیمت ۲.۵ میلیارد تومان و با رقابت ناچیز ۲ درصد معامله شد.

قیمت نهایی (تمام شده) کامیون EM POWER BD۳۰۰ باری BDC-TREMPOWERBD۳۰۰C-۰۰ مدل ۱۴۰۲ (رنگ سفید) علاوه بر قیمت کشف شده، به اضافه ۱۹.۶ میلیون تومان مجموع مالیات و سایر هزینه‌هاست.

هر دستگاه کامیون FORCE کابین خوابدار ۱۲ تن بدون کاربری BDC-TRFORCESC۱۲T-۰۰ با متوسط قیمت ۱.۸میلیارد تومان و با همان قیمت پایه معامله شد.

قیمت نهایی (تمام شده) کامیون FORCE کابین خوابدار ۱۲ تن بدون کاربری BDC-TRFORCESC۱۲T-۰۰ مدل ۱۴۰۲ (رنگ سفید) علاوه بر قیمت کشف شده، به اضافه ۱۲.۴ میلیون تومان مجموع مالیات و سایر هزینه‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها