بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"شفافیت اطلاعات ارمغان بورس کالا برای اقتصاد"،"گواهی شمش فرصت جدید سرمایه گذاری در بازار طلا"،"ریسک گریزها هم گواهی شمش طلا بخرند"،"حجم کل معاملات گواهی شمش به ۲ تن و ۲۲۸ کیلوگرم رسید"،"معامله ۲۹ دستگاه کامیون در بورس کالا" و "رضایت کشاورزان از عرضه زعفران در بورس کالا" اشاره کرد.

شفافیت اطلاعات ارمغان بورس کالا برای اقتصاد

به گزارش کالاخبر ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: امروز به واسطه شفافیت آماری بازار کالا در بورس کالا، سیاست‌گذار می‌تواند روند بازارها را رصد کرده و اگر کمبودی در عرضه یک کالا وجود داشته باشد سریعاً به جبران آن کمبود و تعادل‌بخشی به بازار اقدام کند؛ این شفافیت دستاورد مهمی است.

غلامحسین کرمی اظهار داشت: قبل از راه‌اندازی بورس کالا، رانت و فساد زیادی در بازار کالای کشور وجود داشت و بسیاری از تولیدکنندگان پایین‌دست و نیازمند به مواد اولیه تولید، محصول موردنیاز خود را با قیمت‌های بالا از واسطه‌ها خریداری می‌کردند، اما بورس کالا بستری شفاف برای معامله محصولات فراهم کرد و توانست دست دلالان را قطع کند.

به گفته این نماینده مجلس، امروز شاهد آن هستیم که بورس کالا به عنوان بستر مبادله کالاها و مواد اولیه تولید، نقش مهمی در اقتصاد کشور و رشد شفافیت در بازارها دارد و به واسطه سازوکار این بورس، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران امکان توسعه طرح‌های خود را پیدا کرده‌اند.

گواهی شمش فرصت جدید سرمایه گذاری در بازار طلا

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: توسعه معاملات گواهی شمش طلا در بورس کالا و ترغیب سرمایه گذاران و مردم به سمت این معاملات، مزایای متعددی برای اقتصاد و بازار مالی کشور خواهد داشت چراکه علاوه بر هدایت نقدینگی به بازاری شفاف، قابل نظارت و امن، امکان استفاده بهینه از ذخایر طلا فراهم می شود و سیاست گذار نیز شرایط بهتری برای تعادل بخشی به بازار پیدا می کند.

جواد عشقی نژاد گفت: با راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا، بازار مالی کشور توسعه می‌یابد و این توسعه می تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش رقابت و تحرک بیشتر در اقتصاد کمک کند.

وی با بیان اینکه معاملات بورسی طلا به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک در مقابل نوسانات بازار و تغییرات قیمت طلا، دارایی خود را محافظت کنند، گفت:معاملات شمش طلا در بورس می‌تواند امکان مشارکت در بازار را برای سرمایه‌گذاران خارجی هم فراهم کند و در نتیجه، جذب سرمایه خارجی و تسهیل در سرمایه‌گذاری بین‌المللی را تسهیل کند.

ریسک گریزها هم گواهی شمش طلا بخرند

کارشناس بازار سرمایه گفت: استقبال از معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا نشان می دهد که عموم مردم و سرمایه گذاران به امنیت معامله و نقدشوندگی بالا اهمیت ویژه ای می دهند زیرا در معاملات گواهی شمش دیگر دغدغه نگهداری و سرقت و کیفیت پایین طلا وجود ندارد و روند معاملات نیز به صورت برخط و ساده انجام می شود.

پرویز خالقی اظهار داشت: بازار گواهی شمش طلا مزایای متعددی به نسبت سرمایه گذاری در بازار فیزیکی طلا دارد و حتی ریسک گریزها و افراد با سطح ریسک بسیار پایین هم می توانند برای پس انداز خود وارد این معاملات شوند.

وی با بیان اینکه معاملات بورسی شمش طلا به رغم آنکه مدت کوتاهی از راه اندازی آن می گذرد با استقبال بسیار بالایی مواجه شده که دلیل آن مزیت های متعدد این بازار است، اظهار کرد:نخستین مزیتی که بورس طلا نسبت به بازار فیزیکی دارد، امنیت است. به طوریکه مردم رفته رفته ترجح می دهند که در چنین بازارهایی که امنیت و نقدشوندگی بالایی دارد معاملات طلا را انجام دهند.

حجم کل معاملات گواهی شمش به ۲ تن و ۲۲۸ کیلوگرم رسید

از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران (۱۸ اسفند ۱۴۰۱) تا پایان آذر ماه، ۲۲ میلیون و ۲۷۶ هزار گواهی سپرده معادل ۲ تن و ۲۲۸ کیلوگرم شمش طلا به ارزش ۷ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته که این حجم معاملات معادل ۳۰۲ هزار قطعه سکه بهار آزادی است؛ در آذر ماه حجم و ارزش معاملات این بازار در مجموع ۳۳۲ کیلوگرم و ۳۵۳ گرم شمش طلا به ارزش نزدیک به ۱.۱ همت منعقد شد.

بررسی های آماری از حجم معاملات گواهی سپرده شمش طلا طی ماه های گذشته نشان می دهد که از هجدهم تا پایان اسفندماه گذشته، ۱۴ کیلوگرم طلا به ارزش ۴۳.۸ میلیارد تومان در این بازار معامله شد.

به مرور زمان و با آشنایی بیشتر سرمایه گذاران با این ابزار، آمار معاملات نیز روند صعودی به خود گرفت و در فروردین ۱۴۰۲ حجم گواهی سپرده ثبت شده به ۶۱۵ هزار گواهی سپرده معادل ۶۱.۵ کیلوگرم به ارزش حدودی ۲۰۹ میلیارد تومان رسید. اردیبهشت ماه حجم گواهی سپرده جهش قابل توجهی داشت و به ۳ میلیون و ۷۲۱ هزار گواهی معادل ۳۷۲ کیلوگرم به ارزش یک هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان رسید.

معامله ۲۹ دستگاه کامیون در بورس کالا

در معاملات روز ۴ دی ماه تالار خودرو بورس کالای ایران ۲۰ دستگاه کامیون کامیون کشنده ام پاور (EM POWER) و ۲۰ دستگاه کامیونت فورس کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری عرضه شد که در نهایت ۲۹ دستگاه با قیمت پایه به فروش رفت.به این ترتیب ۲۰ دستگاه کامیون فورس کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری متعلق به بهمن دیزل در تالار خودرو بورس کالا عرضه شد که ۱۶ دستگاه از این خودرو با قیمت پایه یک میلیارد و ۵۰۶ میلیون تومان معامله شد.

۲۰ دستگاه کامیون کشنده ام پاور(EM POWER) نیز متعلق به بهمن دیزل در تالار خودرو بورس کالا عرضه شد که ۱۳ دستگاه از این خودرو با همان قیمت پایه ۴ میلیارد و ۴۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

رضایت کشاورزان از عرضه زعفران در بورس کالا

پیش از عرضه زعفران در بورس کالا، این محصول در کانال‌های کولر و یا انبارهای تاریک نگهداری می‌شد و کیفیت محصول آسیب می دید، اما امروز انبارهای بورسی فعال شده اند و کشاورزان محصول با کیفیت خود را به انبارهای استاندارد بورسی می سپارند.

به گفته یکی از زعفران کاران استان خراسان قبل از عرضه در بورس، دلالان قیمت زعفران را تعیین می‌کردند و سود آن به جای کشاورز، عاید دلالان و واسطه‌ها می‌شد.

زعفران کار دیگری با اعلام رضایت از عرضه زعفران در بورس، به امکان نقد شدن وجه حاصل از فروش محصول در کمترین زمان ممکن به کمک معاملات گواهی سپرده زعفران اشاره کرد و گفت: امروز امکان معامله حتی یک گرم زعفران در بورس وجود دارد و ظرف ۲۴ ساعت پول به حساب کشاورز واریز می‌شود.

جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران گفت:در سال ۱۴۰۱ رکورد حجم معاملات گواهی سپرده زعفران با معامله ۱۸۴ تن محصول شکسته شد. در سال جاری نیز ۴۵ تن زعفران خشک شده به انبارهای بورسی تحویل شده و در ۹ ماهه امسال بیش از ۸۵ تن زعفران در بازار گواهی سپرده معامله شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها