بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به "تلاش بورس کالا برای فروش پسته و زعفران ایران بر تابلوی مشترک بورس سنت پترزبورگ"،"مزیت‌های سازوکار شفاف بورس کالا برای پسته‌کاران"،"صندوق کالایی در حوزه پسته راه اندازی شود"،"استقبال از معاملات گواهی سپرده پسته بادامی در بورس کالا"و "با عرضه سیمان در بورس راه ورود دلالان به بازار مسدود شد" اشاره کرد.

تلاش بورس کالا برای فروش پسته و زعفران ایران بر تابلوی مشترک بورس سنت پترزبورگ

به گزارش کالاخبر ،معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: ما در حال تعامل با بورس سنت پترزبورگ روسیه هستیم تا اگر مقدور شود و حمایت های لازم از سمت بانک مرکزی را داشته باشیم، برای اولین بار زعفران و پسته ایران را در تابلو مشترک برای مشتریان روسی عرضه کنیم؛ هدف آن است کشاورز بصورت مستقیم صادرات را انجام دهد و رفع تعهد ارزی را خود بانک مرکزی از طریق معرفی ارز از مسیر بورس کالا انجام دهد.

محمد حسین رحمتی، در آیین افتتاح معاملات پسته در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با اشاره به ارزش معاملات سال گذشته بورس کالا گفت: ارزش معاملات سال قبل بورس کالا هزار و ۵۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵ میلیارد دلار معامله بود که سهم زعفران حدود ۵ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۰.۵ درصد از کل معاملات بوده است.

به گفته وی،شفافیت بورس یعنی اینکه دولت می تواند با رصد دقیق بازار، ورود کند و اعمال سیاست نماید. افتخار می کنیم زعفران در بورس عرضه می شود و اکنون افتخار مضاعف می کنیم پسته را نیز به عنوان یک کالای ملی و میراث این خاک و یادگار گذشتگان وارد فرایند بورس می کنیم.

مزیت‌های سازوکار شفاف بورس کالا برای پسته‌کاران

رئیس هیات مدیره زرین زعفران مشرق زمین سازوکار بورس کالا علاوه بر شفافیت، کشف قیمت و تثبیت آن، می‌تواند هم دسترسی به پسته را آسان و هم با کاهش هزینه مبادله، مسیر تامین مالی کشاورزان را تسهیل کند.

غلامرضا کریمی؛ مصرف زمین با اشاره به دستاوردهای سه‌گانه بورس کالا در بخش محصول‌های کشاورزی گفت: شفافیت، کشف قیمت و تثبیت آن، سه مزیت بورس کالا در این عرصه به شمار می‌آید.

وی هدف از ایجاد انبار توسط شرکت زرین در منطقه مه‌ولات (از شهرهای استان خراسان رضوی) را رسیدن کشاورزان به حقوق حقه خود خواند و اظهار کرد: این امکان برای کشاورزان فراهم شده که محصول خود را به انبار امین بورس کالا بارگیری کنند و در روزهای بعد با قیمت تابلو به فروش برسانند. قیمت کشف شده در تابلو نیز قیمت واقعی است که متاثر از سازوکار عرضه و تقاضا شکل می گیرد.

صندوق کالایی در حوزه پسته راه اندازی شود

نماینده مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح معاملات پسته در بازار مالی و مشتقه بورس کالای ایران با بیان اینکه در این مراسم فرصت خوبی فراهم شده تا سخنان کشاورزان را بشنویم گفت: ما ورود پسته به بورس موافقیم و پیشنهاد ما شکل گیری صندوق کالایی در حوزه پسته است.

محسن زنگنه ضمن انتقاد از نرخ ارز ۲۸۵۰۰ گفت: قیمت ۲۸۵۰۰ من درآوردی است که وجود خارجی ندارد و ما ارز بازار آزاد را قبول داریم.

وی یادآور شد: اگر می خواهیم محصولی را از کشاورز بخریم و نرخ های جهانی در آن مد نظر قرار می گیرد بهتر است بجای ارز ترجیحی، ارز مرکز مبادله برای آن در نظر گرفته شود.

استقبال از معاملات گواهی سپرده پسته بادامی در بورس کالا

با استقبال خوب معامله گران در روز نخست (سوم مهرماه) ۱۸۲۴ کیلوگرم پسته بادامی در قالب گواهی سپرده کالایی دست به دست شد.

معاملات گواهی سپرده پسته بادامی از روز سوم مهر ماه آغاز شد و با استقبال خوب معامله گران در پایان روز نخست معاملات، ۱۸۲۴ کیلوگرم پسته معادل ۱۸۲۴ گواهی سپرده پسته بادامی دست به دست شد.

از روزهای آینده دوره پیش گشایش معاملات گواهی سپرده پسته بادامی به مانند زعفران از ساعت ۸:۴۵ صبح تا ساعت ۹ صبح (به مدت ۱۵ دقیقه) و رأس ساعت ۹ صبح معاملات آن شروع می‌شود.

با عرضه سیمان در بورس راه ورود دلالان به بازار مسدود شد

دبیرانجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان گفت: با ورود سیمان به بورس بر خلاف گذشته که دلالان می توانستند از فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار سوء استفاده کنند، معاملات کاملا شفاف بوده و به سادگی برای نهادهای نظارتی قابل ردیابی است و این موضوع برای همگان کاملا روشن شده است.

علی اکبر الوندیان با بیان اینکه در تمام کشورهای توسعه یافته بورس کالا به عنوان ابزاری برای شفافیت و ایجاد بازاری بدون دخالت عوامل مختلف شناخته می شود گفت: با ورود سیمان به بورس بر خلاف گذشته که دلالان می توانستند از فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار سوء استفاده کنند، معاملات کاملا شفاف بوده و به سادگی برای نهادهای نظارتی قابل ردیابی است و این موضوع برای همگان کاملا روشن شده است.

وی درخصوص قیمت‌گذاری ها نیز اظهار کرد: تولیدکننده هیچ گونه نقشی در قیمت‌گذاری ها ندارد چراکه اصولا وزارت صمت میزان عرضه را تعیین می کند؛ عرضه ای که در اغلب موارد بیشتر از میزان تقاضا بوده و به همین جهت بسیاری از شرکت ها با قیمت پایه سیمان شان را به فروش می رسانند.

الوندیان با تاکید اینکه بهتر است آدرس غلط درمورد طرح نهضت ملی مسکن داده نشود گفت: آمارها نشان می دهد در شش ماهه امسال با وجود مشکلات تامین برق، سیمان بیشتر از سال گذشته و در بسیاری موارد به نرخ پایه در بورس کالا عرضه شده است.

تداوم تامین مالی زنجیره ارزش فولاد در بورس کالا

انتشار اوراق سلف موازی استاندارد میلگرد فولاد آتیه خاورمیانه که روز چهارشنبه ۲۹ شهریور انجام شد به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در بورس کالای ایران با موفقیت به پایان رسید. بدین ترتیب روند تامین مالی تولید زنجیره ارزش فولاد از مسیر بورس کالا ادامه یافت.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد میلگرد شرکت فولاد آتیه خاورمیانه در نماد «عمیلگرد۳»، به تعداد یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۲۴۹ قرارداد و با قیمت پایه ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۶۵۰ ریال در هر قرارداد ۱۰ کیلوگرمی، به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان با موفقیت انجام شد.

تامین مالی این شرکت در همین روز نخست (چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲) به طور کامل به پایان رسید.معاملات ثانویه این اوراق نیز از امروز؛ اول مهر ۱۴۰۲ آغاز و تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ تداوم خواهد داشت.

نقره را برای تحویل مهر ۱۴۰۲ معامله کنید

بورس کالای ایران از راه اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل مهر ۱۴۰۲ از دوشنبه ۳ مهر خبر داد.

در جدیدترین اطلاعیه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی آمده است: قرارداد آتی نقره برای تحویل در مهر سال آینده از روز دوشنبه ۳ مهر راه اندازی و تا ۲۴ مهر ۱۴۰۲ قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد. قیمت پایه قرارداد آتی نیز همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.

آغاز فروش شمش طلای سپرده شده در خزانه بانک صادرات

فروش شمش‌های سپرده شده در خزانه بانک صادرات از روز اول مهرماه آغاز شد.

با تایید عیار شمش‌های طلای سپرده شده شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان در خزانه بانک صادرات از سوی آزمایشگاه مورد تایید سازمان ملی استاندارد، فروش شمش‌های طلای سپرده شده در این خزانه از امروز (شنبه اول مهر ۱۴۰۲) آغاز شد.

به این ترتیب تا کنون بالغ بر ۳،۰۴۰ کیلوگرم شمش در خزانه های پذیرش شده بورس کالا سپرده شده است و معاملات آن در نماد گواهی سپرده شمش طلا (CD۱GOB۰۰۰۱) انجام می‌شود.گفتنی است از ابتدای راه‌اندازی معاملات گواهی سپردهشمش طلا تاکنون بیش از ۱،۱۶۰ کیلوگرم شمش طلا در این بازار مورد معامله قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها