بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به "ورود بخش خصوصی و سازوکار رقابتی بورس کالا، توسعه صنعت فولاد را چندبرابر کرد"،"زنجیره ابزارهای مالی پسته بادامی در بورس کالا راه اندازی می شود"،"قرارداد بلندمدت، اوراق سلف ارزی و قرارداد آتی فولاد، ۳ اقدام توسعه ای بورس کالا"،"امکان تسویه اعتباری برای خرید ۲۲ هزار میلیارد تومان محصولات پتروشیمی فراهم شد"،"زنجیره ابزارهای مالی پسته بادامی در بورس کالا راه اندازی می شود" اشاره کرد.

ورود بخش خصوصی و سازوکار رقابتی بورس کالا، توسعه صنعت فولاد را چندبرابر کرد

به گزارش کالاخبر ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش تاب آوری در صنعت فولاد گفت: در دهه ۸۰ بحث خصوصی سازی و ورود بخش خصوصی به صنعت فولاد و تشکیل بورس کالا و ایجاد سازوکار رقابتی برای بازار فولاد در دهه ۸۰، توسعه این صنعت را چند برابر کرد لذا باید با گفتمان سازی این مسیر را ادامه دهیم.

مجید عشقی در این همایش به چالش های این صنعت اشاره کرد و گفت: چالش هایی که در حال حاضر در صنعت فولاد داریم مخصوص اکنون نیست و سال های قبل هم وجود داشته است زیرا هر دولتی که روی کار می آید تصور می کند هر تصمیمی در خصوص قیمت گذاری دستوری و محدودیت های انرژی بگیرد به نفع مردم است ولی تصمیات گرفته شده برعکس هدف سیاست گذار است و به نتیجه مطلوبی هم نرسیده است.

مجید عشقی افزود: نمی توانیم دهه ۸۰ را با دهه ۹۰ صنعت فولاد مقایسه کنیم زیرا در سال ۸۰ بحث تشکیل بورس کالا و رقابتی شدن بارار فولاد باعث شد این صنعت رشد چندبرابری داشته باشد لذا باید با گفتمان سازی این مسیر را ادامه دهیم.

قرارداد بلندمدت، اوراق سلف ارزی و قرارداد آتی فولاد، ۳ اقدام توسعه ای بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران در نخستین همایش تاب آوری در صنعت فولاد گفت:رونق قراردادهای بلندمدت برای تسهیل تامین مواد اولیه تولید، راه اندازی اوراق سلف ارزی با همکاری صندوق توسعه ملی برای تامین مالی صنایع و راه اندازی قراردادهای آتی فولاد همچون بورس های کالایی دنیا از جمله اقدامات توسعه ای بورس کالا به شمار می رود.

سید جواد جهرمی گفت:در حوزه تاب آوری بحث تامین مواد اولیه مطرح است که برای تامین مواد اولیه نیازمند قراردادهای بلند مدت هستیم که یکی از مواردی که باید در اولویت قرار داده و توسعه دهیم، قرارداد کشف پریمیوم است که این قرارداد کاملا قابلیت سرمایه گذاری دارد و برای تامین مواد اولیه شرکت‌ها کمک کننده است.

وی عنوان کرد:نکته بعدی تامین مالی شرکتهاست که در این خصوص اقداماتی در حوزه سلف ارزی در حال انجام است زیرا این حوزه مغفول مانده در این راستا اقداماتی با صندوق توسعه ملی صورت می گیرد تا برای تامین مالی شرکتها موثر باشیم. از سوی دیگر قرار داد آتی حوزه فولاد در بورس کالا وجود ندارد در حالیکه در بورس های بزرگ دنیا قراردادهای اتی میلگرد در صدر قراردادهای مهم بوده و محصولات فولادی از رتبه اول برخوردارند ولی ما در این خصوص بسیار عقب هستیم لذا باید در کالاهایی که به بلوغ رسیدند این بخش را توسعه دهیم و در میلگرد و سایر محصولات بتوانیم این قرارداد را راه اندازی کنیم.

امکان تسویه اعتباری برای خرید ۲۲ هزار میلیارد تومان محصولات پتروشیمی فراهم شد

ارزش معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان بیش از ۲۲ همت با امکان تسویه اعتباری برای خریداران انجام شده است.

رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران گفت: در سال گذشته حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان معاملات به صورت تسویه اعتباری بود که در شش ماه امسال از مجموع معاملاتی که در حوزه محصولات پتروشیمی صورت گرفته؛ بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان قابلیت تسویه به صورت اعتباری برای خریداران فراهم شده است.

حمیدرضا رحمنی با بیان اینکه در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، درخواست عرضه کننده مدل تسویه می‌تواند اعتباری یا نقدی- اعتباری باشد گفت: در این شیوه خریدار مخیر است تسویه قرارداد را به صورت نقدی یا اعتباری تنظیم کند. معمولاً اعتباری که شرکت‌های پتروشیمی دارند بر اساس ال سی بانک یا ضمانت‌های بانکی است. شرکت ها مدت زمانی که قصد دارند اعتبار بدهند مشخص می‌کنند و درصد نرخ ماهیانه‌ای که مد نظرشان است اعلام می‌کنند. این‌ موارد در اختیار عرضه کننده بوده و از طریق اطلاعیه عرضه به اطلاع خریداران میرسد و خریدارانی که تمایل و شرایط تسویه اعتباری را داشته باشند می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

زنجیره ابزارهای مالی پسته بادامی در بورس کالا راه اندازی می شود

طبق اعلام مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران، معاملات گواهی سپرده پسته بادامی از دوشنبه آینده آغاز می شود و از همان روز صندوق های کالایی امکان معامله در این بازار را پیدا می کنند؛ همچنین قراردادهای آتی پسته بادامی هم از سه شنبه هفته آینده آغاز به کار می کند و قراردادهای اختیار معامله پسته نیز به زودی راه اندازی می شوند.

رحمان آراسته گفت: بورس کالای ایران با تجربه موفق راه‌اندازی گواهی سپرده زعفران و پذیرش انبارهای مستقر در استان خراسان رضوی، راه‌اندازی انبار گواهی سپرده پسته در این استان را در دستور کار قرار داده است.

وی پسته را یکی از محصولات مورد توجه بورس کالا برشمرد و افزود: بورس کالا در نظر دارد که در مرحله نخست بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی با مشخصات جدید و پس از آن قراردادهای اختیار معامله پسته را راه‌اندازی کند. اندازه هر گواهی سپرده کالای پسته بادامی در بستر بورس کالای ایران یک کیلوگرم است و معاملات آن در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ انجام می‌پذیرد.

بورس کالا از گشایش انبار پسته بادامی با سررسید ۱۴۰۳ خبر داد

بورس کالای ایران در اطلاعیه ای از گشایش انبار پسته بادامی شرکت زرین زعفران مشرق زمین از سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ خبر داد.در اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران آمده است: انبار محصول پسته بادامی شرکت زرین زعفران مشرق زمین فعال شده و آماده پذیرش محصول مشتریان است. زمان گشایش نماد معاملاتی گواهی کالایی مربوط به این انبار، روز دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ است.

نام انبار پسته شرکت زرین زعفران مشرق زمین، مه ولات است که در خراسان رضوی، مه ولات، فیض آباد، بلوار امام خمینی، ۱۵۰ متر پایین تر از میدان شهدا واقع شده است.

محصول تحویلی به این انبار باید تولید ۱۴۰۲ باشد و انبار، محصول تولیدی سال های گذشته را پذیرش نخواهد کرد.مقدار هر گواهی سپرده کالایی یک کیلوگرم است و جهت تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است که حداقل به میزان ۱۰۰ کیلوگرم گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارائه شود.

۶۴ شمش طلای یک کیلوگرمی وارد خزانه شمش طلای بانک صادرات شد

با گشایش دومین خزانه شمش طلا در بازار مالی بورس کالای ایران از ۲۷ شهریور ماه در مرحله نخست ۶۴ شمش طلای یک کیلوگرمی در این خزانه سپرده شد.

در راستای توسعه بازار گواهی سپرده شمش طلا، خزانه شمش طلای بانک صادرات ایران، طبق اطلاعیه منتشر شده در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ پذیرش و از دوشنبه ۲۷ شهریور فعال شد و از این پس شمش های سپرده شده در خزانه مذکور در نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی شمش طلا (CD۱GOB۰۰۰۱) قابل معامله است. با اضافه شدن این خزانه، عرضه شمش طلا در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران افزایش خواهد یافت. همچنین مستقل از تعداد خزانه‌های بانکی پذیرش شده، تمامی معاملات بازار گواهی سپرده شمش طلای شرکت بورس کالای ایران ذیل نماد معاملاتی ذکر شده صورت می گیرد.

.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها