• ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
  • کد خبر: 87326
نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی در پی نگرانی‌ها نسبت به متاثر شدن عرضه از تشدید تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، حدود سه درصد جهش پیدا کرد.

به گزارش کالاخبر ،بهای معاملات نفت برنت دو دلار و ۵۵ سنت معادل ۲.۹ درصد افزایش یافت و در ۹۰ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا دو دلار و ۳۳ سنت معادل ۲.۸ درصد افزایش یافت و در ۸۵ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه بسته شد.

اختلاف قیمت نفت برنت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت، به بالاترین حد از مارس رسید و ارسال کشتی به آمریکا برای خرید نفت این کشور برای صادرات را برای شرکت‌های انرژی، جذاب کرد.با این حال، قیمت نفت برنت برای کل هفته، حدود دو درصد و شاخص نفت آمریکا حدود چهار درصد، کاهش پیدا کرد.

معاملات روز جمعه پرنوسان بود. قیمت نفت در ابتدای معاملات، بیش از دو دلار در هر بشکه افزایش یافت، اما برای مدتی که بازار گزارش‌های مختلف درباره مذاکرات میانجی‌گری قطر و آمریکا میان گروه حماس و رژیم صهیونیستی را هضم می‌کرد، کاهشی شده بود.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: معامله‌گران می‌خواهند بر اساس عوامل بنیادین بازار، معامله کنند اما نمی‌توانند زیرا بیشتر نگران اتفاقاتی هستند که در خاورمیانه روی می‌دهد. هیچ کس نمی‌خواهد در آخر هفته، فروشنده باشد.

تحولات خاورمیانه تاکنون تاثیر مستقیمی بر عرضه نفت نداشته است، اما بسیاری از احتمال مختل شدن عرضه نفت این منطقه واهمه دارند.

هزینه مصرف کننده آمریکایی در سپتامبر افزایش یافت اما پیش بینی می‌شود در اوایل سال ۲۰۲۴ ملایم شود. بعضی از تحلیلگران بر این باورند که بانک مرکزی آمریکا دیگر نرخ بهره را برای مبارزه با تورم افزایش نمی‌دهد. افزایش نرخ بهره باعث کندی رشد اقتصادی و کاهش تقاضا برای نفت می‌شود. اما تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند تورم همچنان مانع رشد اقتصاد جهان در سال میلادی آینده می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گلدمن ساکس، پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ را تغییر نداده و ۹۵ دلار در هر بشکه حفظ کردند. این تحلیلگران در یادداشتی نوشتند: در صورت مختل شدن تجارت نفت از مسیر تنگه هرمز که محل ترانزیت ۱۷ درصد از تولید نفت جهان است، قیمت نفت ممکن است ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها