طلا

چین به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده طلا و یکی از دو واردکننده برتر طلا در جهان شناخته می‌شود. این کشور به ترتیب با سهم ۱۰ و ۲۴ درصدی، بیشترین سهم را در تولید و مصرف طلا در میان سایر کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

به گزارش کالاخبر ، سهم کشور چین از تولید و مصرف طلا در جهان در میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ طلا در دنیا در شکل های ذیل نمایش داده شده است.

جایگاه ویژه معاملات طلا در بازار سرمایه‌ چین

سهم کشورهای مختلف از تولید طلا در جهان

جایگاه ویژه معاملات طلا در بازار سرمایه‌ چین

سهم کشورهای مختلف از مصرف طلا در جهان

بورس طلای شانگهای چین

بورس طلای شانگهای (SGE) در اکتبر سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی شد و به طور مستمر در راستای گسترش کانال‌های سرمایه‌گذاری تلاش کرده است. در نتیجه، این بورس به عنوان قطب مرکزی در میان بازارهای طلای چین و یک بازار جهانی عمده برای تجارت طلا و نقره ظاهر شده است.

در حال حاضر در بورس طلای شانگهای، معاملات شمش طلا، نقره و سکه طلا انجام می‌شود. شمش طلا در دو عیار ۹۹۵ و ۹۹۹ و در اندازه‌های ۱۰ گرمی، ۱۰۰ گرمی، ۱ کیلوگرمی و ۱۲.۵ کیلوگرمی قابل معامله است. همچنین سکه طلای ۳۰ گرمی تحت عنوان «پاندا» در این بورس معامله می‌شود.

در ۸ ماهه نخست سال ۲۰۲۳، حدود ۶،۶۸۰ تن طلا در بورس طلای شانگهای چین معامله شده و از این میان، ۴۸۷۸ تن طلا تحویل داده شده است. در شکل ذیل، حجم معاملات طلا بر حسب تن و درصد تحویل فیزیکی آن‌ها نمایش داده شده است.

جایگاه ویژه معاملات طلا در بازار سرمایه‌ چین

حجم معاملات طلا و درصد تحویل آن‌ها در بورس طلای شانگهای

بورس آتی شانگهای چین

بورس آتی شانگهای (SHFE) یکی دیگر از بسترهای معاملاتی فلز طلا در کشور چین است که در دسامبر سال ۱۹۹۹ در شانگهای تأسیس شد. این بورس در حوزه‌های فلزات اساسی، فلزات گرانبها، انرژی و مواد شیمیایی در دو بازار قراردهای آتی و اختیار معامله فعالیت دارد. قراردادهای آتی و اختیار معامله فلز طلا که در زیرمجموعه فلزات گرانبها قرار دارد، به صورت معاملات شمش طلا (یک کیلوگرمی) انجام می‌گیرد.

در ماه آگوست سال جاری، حدود ۴ هزار تن شمش طلا در قالب قراردادهای آتی به ارزش بیش از ۱.۸ تریلیون یوآن معامله شده است که نشان از عمق این بازار دارد. در جدول ذیل، هفت قرارداد آتی شمش طلا در بورس شانگهای چین به همراه تعداد موقعیت‌های باز در تاریخ ۱۳/۱۰/۲۰۲۳ و همچنین حجم و ارزش معاملات در ماه آگوست ۲۰۲۳ قابل مشاهده است.

جایگاه ویژه معاملات طلا در بازار سرمایه‌ چین

بنابر آنچه گفته شد، حجم بالای معاملات طلا در بورس طلای شانگهای و بورس آتی شانگهای، نشان‌دهنده جایگاه ویژه معاملات طلا در بستر بازار سرمایه در کشور چین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها