کارگاه

«همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر» با حضور شهرداران، اعضای شوراهای شهر، مدیران و معاونین اجرایی و مالی و کارشناسان شهرداری‌ها هفته گذشته در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد که در این همایش، ۵ کارگاه آموزشی با موضوع شیوه های تامین مالی از بستر بورس کالای ایران برگزار شد.

به گزارش کالاخبر ، طی «همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر»، در مجموع ۳۶ کارگاه‌های آموزشی با موضوع «بورس کالا»، «صندوق»، «اوراق اسلامی»، «تأمین جمعی»، «اوراق دولتی» و «اوراق اسلامی» در سالن‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

در ۵ کارگاه آموزشی که با موضوع «بورس کالا» برگزار شد، حجم تامین مالی صورت گرفته از طریق بورس کالای ایران و ابزارها و شیوه‌های تامین مالی از بستر این بورس برای حاضران در همایش ارایه شد.

امکان بهره‌گیری شهرداری ها از تسویه به روش اعتباری از طریق اوراق گام در معاملات خود در بازار فیزیکی بورس کالا و همچنین فرصت‌های موجود در بازار اموال غیرمنقول بورس کالا به منظور تسویه مطالبات و بدهی‌ها و امکان بهره گیری شهرداری ها برای تسویه بدهی‌ها و مطالبات از این معاملات از راهکارهای تامین مالی از بستر بورس کالا بود که به جزییات آن اشاره شد.

در این دوره های آموزشی، راه اندازی صندوق های کالایی در حوزه مصالح ساختمانی نیز به عنوان یکی از برنامه های توسعه ای بورس کالا معرفی شد.

یکی دیگر از روش های تامین مالی از بستر بورس کالای ایران به منظور استفاده توسط شهرداری های سراسر کشور، صندوق سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات است که جزییات آن طی این کارگاه های آموزشی مورد ارایه قرار گرفت. از کارکردهای مهم این ابزار تامین مالی می توان به مالکیت عمومی مشاع و کم‌هزینه و تامین مالی انواع املاک تجاری، اداری و مسکونی، ایجاد فرصت مشارکت در بازار املاک با تبدیل دارایی‌های ملکی خود به واحدهای قابل معامله در قالب اوراق بهادار برای سرمایه‌گذاران خرد و نیز امکان ایجاد تنوع سبد سهام، کاهش ریسک و افزایش بازدهی به دلیل همبستگی پایین بازار املاک با سایر بازارهای اقتصادی اشاره کرد.

از مزایای مهم راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات می توان به جذب سرمایه‌های خرد برای فروش دارایی‌های کلان، فروش بخشی از یک دارایی بزرگ در کنار حفظ توان مدیریت دارایی و نقدشونده شدن دارایی‌های با ارزش بالا اشاره کرد.

از دیگر مدل های پیشنهادی قابل اجرا به منظور تامین مالی در حوزه شهرداری ها که در کارگاه های آموزشی معرفی شد، می توان به برنامه توسعه ای انتشار اوراق سلف استاندارد جهت پیش فروش متری ساختمان اشاره کرد.

این گزارش می افزاید، در این دوره های آموزشی، سایر قراردادها، ابزارها و بازارهای بورس کالای ایران از جمله قراردادهای نقد، نسیه، سلف و کشف پریمیوم، اوراق گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی و اختیار معامله و مزایا و کارکردهای آنها به حاضران معرفی شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها