رئیس اداره مطالعات و سنجش ریسک بورس کالای ایران از تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات خبر داد و اعلام کرد: بورس کالای ایران در ۲ حوزه تأمین مالی و ارتقای شفافیت می‌تواند در خدمت توسعه شهری قرار گیرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، جواد فلاح با بيان اينكه بازار مسكن در حال حاضر با ركود مواجه است و كمبود تقاضا باعث شده فروش املاك و مستغلات با مشكل رو به رو شود، گفت: بورس كالا با الگو گرفتن از كشورهای توسعه يافته به‌دنبال زمينه‌سازی برای تشكيل صندوق‌های سرمايه‌گذاری مستغلات است. اين صندوق‌ها با استفاده از سرمايه مردم اقدام به خريد مستغلات كرده و املاك خريداری شده را اجاره می‌دهند. درآمد حاصل از اجاره به‌عنوان سود به سرمايه‌گذاران پرداخت می‌شود.

 او افزود:البته اين صندوق‌ها می‌توانند روی اوراق رهنی نيز سرمايه‌گذاری كنند، اما با توجه به اينكه هنوز اين اوراق در كشور ما راه‌اندازی نشده‌اند چندان مورد بحث نيستند.

تأمين مالی شهرداری‌ها با اوراق دين

او اضافه كرد: راهكاری ديگری كه بورس كالای ايران از طريق آن به‌دنبال ايجاد زمينه برای تأمين مالی شهرداری‌ها و نهادهای وابسته به آن است انتشار اوراق خريد دين است. در اين روش شهرداری با همكاری شركت تأمين سرمايه و عرضه‌كننده كالا، اقدام به خريد نسيه كالا از بورس كالای ايران خواهد كرد.

وی ادامه داد: تعهد شهرداری نسبت به فروشنده تبديل به اوراق خريد دين شده در بازار به سرمايه‌گذاران به كمتر از قيمت اسمی فروخته خواهد شد و شركت تأمين سرمايه برای تضمين نقدشوندگی اين اوراق در بازار ثانويه اقدام به بازار گردانی خواهد كرد تا در سررسيد، شهرداری مبلغ اسمی اوراق را به دارندگان اوراق پرداخت كند. اين روش امكانی را فراهم خواهد كرد تا خريد محصولاتی نظير قير و فولاد كه مورد استفاده در طرح‌های عمرانی شهری است از طريق بورس كالای ايران تأمين مالی شوند.

فلاح در حوزه ارتقای شفافيت نيز گفت: بورس كالای ايران با راه‌اندازی بازار فرعی آماده برگزاری مزايده انواع كالا و اموال غيرمنقول شهرداری به روش حراج است.رئيس اداره مطالعات و سنجش ريسك شركت بورس كالای ايران تصريح كرد:به‌دليل شفافيت موجود در معاملات بورس كالا اجرای مقررات و استاندار‌های خاص، خريد و فروش كالاهای پذيرفته شده توسط وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و دستگاه‌های اجرايی نياز به برگزاری مناقصه يا مزايده و تشريفات مربوط به آنها ندارد.

به گفته او معاملات بورس كالای ايران جايگزين مناسبی برای روش مناقصه و مزايده است. او توضيح داد:در اين روش بورس با ايجاد شفافيت و كاهش فساد، امكان بازاريابی برای فروش از طريق شبكه گسترده كارگزاران عضو بورس (۸۰شركت كارگزاری) و تضمين تعهدات خريدار با استفاده از مكانيسم اخذ تضامين و كنترل ريسك نكول توسط اتاق پاياپای بورس را فراهم می‌شود. او درباره غيرهمگن بودن معاملات املاك و مستغلات گفت: بورس كالای ايران با تاسيس بازار فرعی سازوكار جايگزينی برای مزايده‌های عمومی در كشورمان فراهم كرده است كه اين روش می‌تواند با افزايش شفافيت به كاهش فساد و هزينه‌های جست‌وجو در اقتصاد كمك كند.فلاح تأكيد كرد: در اين معاملات برای حل مشكل استاندارد نبودن مشخصات كالاها، شرط بازديد اضافه شده است. به اين صورت كه متقاضی خريد می‌تواند در فرصت تعيين شده در اطلاعيه عرضه به محل كالا يا ملك عرضه شده مراجعه كرده و اقدام به بازديد كند و براساس ارزيابی خود از كالای عرضه شده قيمت پيشنهادی خود را از طريق كارگزار در فرايند حراج اعلام كند.

منبع: همشهری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها