بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"عرضه ۵۰ دستگاه وانت کاپرا در بورس کالا"،"عرضه ۲۰ دستگاه کامیون کشنده فاو"،"عرضه ۲۰۰ دستگاه وانت کارا تک کابین"،"تامین مالی کرمان موتور برای تولید ۱۳۸۱ دستگاه خودرو از بورس کالا" و "قیمت‌گذاری شفاف، مزیت ویژه بورس است" اشاره کرد.

عرضه ۵۰ دستگاه وانت کاپرا در بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،تالار خودرو بورس کالا دوشنبه هفته آینده (۹ بهمن ماه) میزبان عرضه ۵۰ دستگاه وانت کاپرا ۲ سفید متعلق به شرکت بهمن موتور است.

به این ترتیب ۵۰ دستگاه از این محصول به قیمت پایه ۸۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و پیش پرداخت ۱۰ درصدی عرضه می شود.

مهلت ثبت سفارش ساعت ۸ روز دوشنبه ۹ بهمن است و به منظور مدیریت سفارش های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش های دریافتی را تا ساعت ۸:۳۰ روز مذکور خواهند داشت.

عرضه ۲۰ دستگاه کامیون کشنده فاو

تالار خودرو بورس کالا ۱۰ بهمن میزبان عرضه ۲۰ دستگاه کامیون کشنده فاو (FAW JP6-460) متعلق به شرکت سیباموتور است.

به این ترتیب ۲۰ دستگاه از این محصول به قیمت پایه ۳ میلیارد و ۷۰۸ میلیون تومان عرضه می شود.تاریخ تحویل ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ است.

عرضه ۲۰۰ دستگاه وانت کارا تک کابین

تالار خودرو بورس کالا چهارشنبه هفته آینده ۱۱ بهمن میزبان عرضه ۲۰۰ دستگاه وانت کارا تک کابین متعلق به شرکت بهمن موتور است.

به این ترتیب ۲۰۰ دستگاه از این محصول به قیمت پایه ۴۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ عرضه می شود.

تامین مالی کرمان موتور برای تولید ۱۳۸۱ دستگاه خودرو از بورس کالا

شرکت کرمان موتور روز ۴ بهمن به منظور تامین سرمایه در گردش برای تولید ۱۳۸۱ دستگاه خودروی KMC T۸، اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران با سررسید یک ساله کرد که با استقبال خوب سرمایه گذاران این تامین مالی با موفقیت انجام شد.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد خودروی KMC T۸ شرکت کرمان موتور در نمادهای «عکرمان۱» و «عکرمان۲» به تعداد ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار قرارداد و با قیمت یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۸۳ ریال در هر قرارداد، از طریق شرکت کارگزاری کارآمد چهارشنبه ۴ بهمن از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۱ دوره پیش گشایش و ۱۱ تا ۱۲:۳۰ دوره عادی معاملات انجام شد که با موفقیت به پایان رسید.

بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. درصورتی که دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت ۱۲۳ درصد ضرب در قیمت پایه در عرضه اولیه اقدام کنند، این اوراق در سررسید برای سرمایه گذاران دو ساله بازدهی حداقل ۳۶ درصدی خواهد داشت. اما درصورتی که شرکت کرمان موتور نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت ۱۲۵ درصد ضرب در قیمت پایه در عرضه اولیه اقدام کند، بازدهی در سررسید حداکثر ۲۵ درصد خواهد بود.

قیمت‌گذاری شفاف، مزیت ویژه بورس است

یک استاد دانشگاه گفت: با عرضه کالاها در بورس، قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

مهرافروز توکلی با بیان این که معامله هر کالایی در بستر بورس همیشه به نفع مصرف‌کنندگان و مردم است، گفت: به واسطه عرضه برخی محصولات در بستر بورس به طور حتم شاهد شفافیت بیشتر در بحث قیمت‌گذاری برای آن کالا خواهیم بود.

وی با اشاره به این که رقابت سالم همیشه به دنبال شفافیت در قیمت‌گذاری ایجاد می‌شود، عنوان کرد: به طور خاص، در صورت راه‌اندازی صندوق سیمان و فولاد شاهد شفاف‌سازی در قیمت‌ها خواهیم بود به طوری‌که دلالان دیگر نمی‌توانند برای عرضه محصولات در بازار دست به سوداگری بزنند و با عرضه کالاها در بورس قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا پیش می‌رود.

اوراق سلف موازی استاندارد، راهبرد برد- برد تولیدکننده و سرمایه‌گذار

مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا، با تاکید بر این که اوراق سلف، یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین ابزارهای بازارسرمایه است، گفت: بهره‌برداری از اوراق سلف راهبرد برد-برد تولیدکننده و سرمایه‌گذار است.

مهرداد فرح‌آبادی، درخصوص اهمیت، کاربرد و بازدهی اوراق سلف، گفت: اوراق سلف، یک نوع اوراق بهادار محسوب می‌شود. در زیست بازار سرمایه، جوهر وجودی این اوراق از یکسو، تامین مالی بخش مولد اقتصاد و از سوی دیگر، انتفاع فعالان بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران بورسی است.

او افزود: اوراق سلف، قراردادی است که بر اساس آن یک محصول، پیش‌فروش و مبلغ آن از خریدار دریافت می‌شود، اما تحویل کالا در آینده و با سررسید مشخص انجام می‌شود. به بیان دیگر، در فرآیند قرداد سلف، منابع لازم تولید از طریق پیش‌فروش کالا تامین می‌شود که روشی کم هزینه در تولید است. همچنین پایین بودن قیمت اولیه کالا در زمان پیش‌فروش بخش جذاب این نوع اوراق، برای سرمایه‌گذاران است. علاوه بر این معمولا تا زمان تحویل کالا، سود مشخصی نزدیک به سود بانکی برای خریدار در نظر گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها