• ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۹
  • کد خبر: 894

Sena-2008-09-NYSE-day-2-1200.jpgبورس اوراق بهادار نیویورک که به طور مخفف به نام NYSE و به طور عامیانه به BigBoard معروف است، بزرگترین بازار سهام دنیا از لحاظ ارزش بازار محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، ارزش شرکت های ثبت شده در این بازار بالغ بر 14.242 تریلیون دلار(تا دسامبر 2011) تخمین زده شده است و میانگین معاملات این بازار به طور تقریبی برابر 153 میلیارد دلار در سال 2008 بوده است.

 اپراتور اصلی این بازار بورس یورونکست نیویورک است که در واقع در سال 2007 در پی ادغام بورس اوراق بهادار نیویورک با بورس تمام الکترونیکی یورونکست ایجاد شد.

 ساختمان شماره11 خیابان وال استریت، در قسمت انتهایی خیابان منهتن در شهر نیویورک متعلق به بازاری است که از یازده سپتامبر به بعد با پرچمی بزرگ از آمریکا پوشانده شده است.

طبقه معاملاتی این بورس دارای چهار اتاق مجزاست که مربوط به عملیات تسهیلاتی معاملات است و اتاق پنجم در ساختمان شماره 30 در خیابان  Broad قرار دارد که در ماه فوریه سال 2007 تعطیل شد.

بازار اصلی نیویورک در ساختمان شماره 18 خیابان Broad قرار دارد که در سال 1978 میلادی به عنوان بنای تاریخی از آن یاد شد.

 با نگاهی اجمالی به تاریخچه این بازار می توان این طور نتیجه گرفت که در تاریخ هفدهم ماه می سال 1972 پیمان باتن وود توسط عده ای از بازرگان و معامله گران در زیر سایه درختی به نام باتن وود بسته شد، پیمانی که سر منشاء پیدایش بازاری به وسعت بورس نیویورک شد.

25 سال بعد در تاریخ 8 می سال 1817، اعضای موسس این نهاد تصمیم گرفتند تا با تهیه پیش نویس قانون، مراحل انجام معاملات را شفاف تر و قانومند کنند و پس از آن نیز خود را به عنوان هیأت امنای بورس اوراق بهادار نیویورک خطاب کردند.

 به بیان دیگر، نخستین مکان بورس نیویورک، اتاقی اجاره ای در ساختمان شماره 40 خیابان وال استریت بود و پس از آنکه این ساختمان در آتش سوزی بزرگ سال 1835 تخریب شد، این نهاد به مکانی موقتی انتقال یافت و در سال 1863 نام خود را از هیأت امنای بورس اوراق بهادار نیویورک، به بورس اوراق بهادار نیویورک تغییر داد و در سال 1865 به ساختمان 10 و 12 خیابان Broad نقل مکان کرد.

مابین سال های 1896 میلادی تا 1901، ارزش بازار نیویورک با رشد 6 برابری رو به رو شد و همین امر موجب شد تا مقامات بورس نیویورک به فکر مکان تازه ای برای وسعت برنامه های خود باشند، به همین جهت طی فراخوانی از هشت طراح برجسته آمریکا شرکت طراحی نئوکلاسیک را انتخاب کردند تا ساختمان جدید را برای آنها طراحی و تجهیز کند.

 ساختمان جدید در شماره 18 خیایان Broad با هزینه 4 میلیون دلاری در تاریخ 22 آوریل سال 1903 ساخته شد.

 متراژ طبقه معاملاتی آن 42.5 × 33 متر بود که یکی از بزرگترین تالارهای معاملاتی در آن تاریخ در نیویورک محسوب می شد. نمای این ساختمان دارای 6 ستون بود و این ساختمان نیز به عنوان یکی از بناهای تاریخی در سال 1978 ثبت شد.

در سال 1922 ساختمانی برای اداره های مربوط به بورس اوراق بهادار نیویورک توسط گروه Trowbridge & Livingston در شماره 11 خیایان وال استریت بنا شد و طبقه معاملاتی آن به نام گاراژ معروف شد.

در سال 1969 یک طبقه دیگر معاملاتی به این ساختمان افزوده شد که blue room نام داشت و در سال 1988 اتاقی مجهر با جدیدترین تکنولوژی برای نمایش اطلاعات بازار به نام اتاق EBR به این مجموعه افزوده شد.

 در این میان، طبقه دیگر معاملاتی در سال 2000 میلادی به نام Bond room در ساختمان شماره 30 خیایان Broad افتتاح شد.

بعدها با افتتاح بازار hybrid ، بسیاری از عملیات بازار به صورت الکترونیکی اجرا شد و بنابر رفت و آمد کمتر سهامداران به طبقات معاملاتی، بورس نیویورک تصمیم گرفت تا در سال 2006 اتاق های معاملاتی ساختمان شماره 30 خیابان Broad  را تخلیه کند.

 با وجود الکترونیکی شدن معاملات و همه گیر شدن استفاده از معاملات الکترونیکی در اواخر سال 2007، بورس نیویورک تمامی طبقات معاملاتی که طی سال های 1969 و 1988 ساخته بود را از سکنه خالی کرد.

 اما در خلال این اقدامات و در تاریخ 21 آوریل سال 2005 بورس اوراق بهادار نیویورک تصمیم گرفت تا با گروه بورس اوراق بهادار Archipelago ادغام شود.

ادغامی که ساختار بورس نیویورک را به بزرگترین شرکت معاملاتی سهام تبدیل می کرد. پس از آن که اعضای هیأت مدیره بورس نیویورک در ماه دسامبر با این ادغام موافقت کردند، بورس نیویورک در سال 2006 به نام گروه بورس نیویورک معروف شد و در سال 2007 با تکمیل ادغام با بورس یورونکست، به نام بورس یورونکست نیویورک به فعالیت خود ادامه داد.

ساعات معالاتی:

بورس اوراق بهادار نیویورک از دوشنبه تا جمعه از ساعت 9:30 صبح(18 بعدازظهر به وقت تهران) تا 16 بعداز ظهر(نیمه شب به وقت تهران) به معامله می پردازد.

در طبقه معاملاتی این بازار، معاملات به صورت حراج پیوسته انجام می پذیرد و معامله گران رو در روی سرمایه گذاران معامله می کنند و با جمع شدن به دور معامله گر معتمد و ناظر بازار، که توسط بورس اوراق بهادار تعیین می شود، به معامله می پردازند و ناظر با تعامل با خریدار و فروشنده، حراج را به پایان می رساند.

ناظران در بازار نیویورک، با اخذ کمیسیونی مطابق با 10 درصد،  معاملات را به اصطلاح جوش می دهند و اطلاعات مورد نظر خریداران را به فروشندگان و بالعکس  انتقال می دهند.

در سال 1995 مراحل حراجی در بورس نیویورک به وسیله کامپیوترهای دستی انجام گرفت و از سال 2007 تمامی معاملات سهام در بورس نیویورک به صورت الکترونیکی در بازار Hybrid انجام شد.

مشتریان از این پس می توانستند تا سفارش های خود را به سرعت از طریق الکترونیکی به گوش معامله گران برسانند و یا حتی در بازار حراجی وارد کنند.

حوادث خبرساز در بورس نیویورک:

 *در تاریخ 31 جولای سال 1914 میلادی، بورس نیویورک به دلیل وارد شدن آمریکا در جنگ جهانی دوم تعطیل شد و در تاریخ 28نوامبر برای کمک رسانی مالی به جنگ از طریق فروش اوراق قرضه، فعالیت خود را آغاز کرد.

 * در تاریخ 16 سپتامبر سال 1920، بمبی در خیایان وال استریت در نزدیکی بورس نیویورک منفجر شد. 33 نفر را کشت و نزدیک به 400 نفر را مجروح کرد. عاملان این بمب گذاری هیچ گاه معلوم نشدند. بورس نیویورک و ساختمان های مجاور این نهاد مثل بانک جی پی مورگان هنوز برای یادبود درگذشتگان آثار خرابی بر روی بنای خود را بازسازی نکرده و باقی نگاه داشته اند.

 * در تاریخ 24 اکتبر 1929، سه شنبه سیاه برای وال استریت و بورس نیویورک اتفاق افتاد و افت عجیب شاخص های این کشور، موجب شد این تاریخ به عنوان بزرگترین تراژدی بورس نیویورک نام گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها