بورس كالا

هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

شفافیت اطلاعات کشاورزان با سامانه بورس کالا

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته نشستی به میزبانی مدیرعامل بورس کالای ایران با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در جهت تسهیل و بهبود شرایط ثبت نام کشاورزان در سامانه جدید اطلاعات کشاورزان صورت گرفت.

طی این نشست، مذاکراتی در مورد نحوه ثبت اطلاعات کشاورزان در این سامانه، ارائه آموزش های لازم و هماهنگی ها برای اجرای هر چه بهتر طرح قیمت تضمینی انجام شد که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در این جلسه حمایت از کشاورزان را شفافیت معاملات، کشف قیمت منصفانه و اهمیت به بحث های آموزشی را از مهمترین اقدامات و مزیت های بورس کالا برشمرد و گفت: سال گذشته طرح قیمت تضمینی ذرت از طریق بورس کالای ایران در کل کشور اجرایی شد که این طرح مزایای فراوانی برای کشاورزان و دولت به همراه داشت.

کیخسرو چنگلوایی در ادامه  افزود: اکنون سامانه ثبت نام اطلاعات کشاورزان به تازگی طراحی شده و کشاورزان در این زمینه به آموزش های بیشتری نیاز دارند تا اطلاعاتشان به صورت شفاف درج شود، بنابراین همکاری های بورس کالا در زمینه آموزش می تواند این مشکل را برای آن ها مرتفع سازد.

۵محصول برای ورود به بازار آتی کاندید شدند

از سویی مدیر عامل بورس کالای ایران هفته گذشته از ورود پنج محصول به بازار آتی کالا خبر داد و گفت : بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است در سال جاری معاملات فیوچرز و آپشن روی کالاهای کشاورزی راه اندازی شود، بر همین اساس ذرت، جو ، زعفران ، پسته و قیر کالاهایی هستند که برای ورود به این بازار کاندید شده اند.

حامد سلطانی نژاد، پیش نیاز مهم بازار آتی را وجود بازار نقد قوی دانست و گفت: پیش نیاز راه اندازی بازار آتی ، وجود بازار نقد پر رونق برای این کالاها است. با راه اندازی بازار نقد قوی ، زمانی که کالا وارد بازار آتی می شود قیمت بازار نقد کالا ، مبنای معاملات بازار آتی قرار می گیرد.

ضرورت‌های راه‌اندازی صندوق طلا

مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان طی هفته اخیر از پذیره نویسی اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور با دارایی پایه سکه طلا در بورس کالای ایران خبر داد و گفت: یکی از اصلی ترین کارکردهای صندوق کالایی افزایش شفافیت اقتصادی است، بنابر این با توجه به اینکه صندوق طلای لوتوس در بستر بورس کالا معامله خواهد شد و تمام سرمایه‌گذاری‌های آن نیز از مجاری رسمی این بازار مالی صورت می گیرد، در نتیجه در افزایش شفافیت اقتصادی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

علی تیموری در ادامه درباره نحوه مدیریت این صندوق گفت: سرمایه‌گذاری در کالاها و به طور خاص طلا، نیاز به تحلیل داده‌های زیادی به صورت پیوسته و با حجم زیاد دارد، بنابر این این تحلیل‌ها از طریق فرمول‌های بسیار پیچیده انجام می‌شود و نیاز به طراحی و استفاده از نرم‌افزاهای خاص دارد. در کنار آن، رسیدن به برخی مدل‌های معاملاتی، نیازمند استفاده از افراد مجرب و با تجربه در این زمینه است.

بورس کشاورزی با قدرت در مسیر رشد پیش می رود

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران هفته گذشته در گفت و گویی با بیان این که بورس کالا همچنان با قدرت در مسیر رشد و تحول بخش کشاورزی حرکت می کند گفت: اگر بورس کالا همچنان با قدرت در مسیر رشد و تحول بخش کشاورزی حرکت کند، در آینده‌ای نزدیک خود را با شرایط فعالان بخش کشاورزی و تاجران داخلی و خارجی تطبیق خواهد داد تا ضمن حضور در همه استان‌ها، توسعه انبارهای تحت کلید و رشد حجم عرضه و معامله محصولات، اعتماد متصدیان بخش کشاورزی را جلب کند.

حسن عباسی معروفان ادامه داد: سال گذشته توانستیم بزرگ‌ترین تأمین مالی بخش کشاورزی را به میزان ۲۶۵۰ میلیارد تومان، از طریق بورس کالا با انتشار اوراق سلف موازی گندم انجام دهیم و مطالبات گندم‌ کاران را تا پیش از فرارسیدن فصل کشت پاییزه پرداخت کنیم.

قرارداد بلندمدت راهی برای تحقق منافع ملی

سرپرست فروش داخلی شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج‌فارس هفته اخیر در گفت‌وگویی در رابطه با انعقاد قرارداد بلندمدت پتروشیمی در بورس کالا گفت: انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالای ایران، باعث می‌شودتا تولید شرکت‌های پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی در راستای منافع ملی قرار گیرد و آن‌ها از این ابزارها برای تأمین مالی و همچنین رفع دغدغه‌ها در زمان رکودهای فصلی استفاده کنند.

محمد عبدالرزاقی  ادامه داد:طی سال‌های گذشته، همواره یکی از نگرانی‌ها در بازارمحصولات پتروشیمی، اطمینان نداشتن تولیدکننده ومصرف‌کننده برای تولید و تهیه مواد در فصل‌های مختلف سال بود؛ در همین راستا، اواخر سال گذشته بحث انعقادقراردادهای بلندمدت بین شرکت‌های پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی در بورس کالا مطرح شد و سرانجام قراردادهای بلندمدت اوره و پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری بین پتروشیمی‌ها و صنایع پایین‌دستی بر تابلوی این بورس حک شد تا یکی از دغدغه‌های بزرگ بازیگران صنعت پتروشیمی رفع شود.

رونق تولید با انعقاد قراردادهای بلند مدت

همچنین یک مقام مسئول نیز طی هفته گذشته در رابطه با انعقاد قراردادهای بلند مدت در بورس کالا اظهار نظر کرد و گفت: با انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالای ایران علاوه بر رونق تولید، امکان تامین خوراک تولید کنندگان پتروشیمی با یک قرارداد تامین می شود.

جواد بدری در ادامه با اشاره به عملکرد بورس کالای در فروش محصولات پتروشیمی افزود: عملکرد این بورس در فروش محصولات پتروشیمی در سالهای گذشته از لحاظ شفافیت و اعتبار، بسیار مناسب بوده و خوشبختانه توانسته جایگاه خوبی در میان عرضه کنندگان و خریداران پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها