ناصرپور

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از صدور موافقت اصولی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاسیس اولین صندوق سرمایه گذاری کالایی محصولات کشاورزی در بورس کالا خبر داد.

 علیرضا ناصرپور در این باره به«کالاخبر»گفت: در پی رایزنی های صورت گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار برای صدور مجوز پذیره نویسی صندوق های سرمایه گذاری کالایی در حوزه محصولات کشاورزی، موافقت اصولی برای پذیره نویسی اولین صندوق سرمایه گذاری کالایی کشاورزی از سوی سازمان بورس صادر شد.

وی اظهار داشت: صندوق های کالایی کشاورزی به لحاظ حد نصاب سرمایه گذاری و اساسنامه مطابق صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا هستند و قرار است سرمایه های جذب شده را بر پایه اوراق بهادار مبتنی بر کالا و نه خود آن محصولات، سرمایه گذاری کنند.

معامله بر روی اوراق بهادار مبتنی بر کالا

ناصرپور با اشاره به اینکه در مرحله اول، این صندوق می تواند برای حداقل ۱۰ میلیون واحد سرمایه گذاری پذیره نویسی انجام دهد، گفت: این صندوق ها امکان معامله انواع اوراق بهادار مبتنی بر کالا همچون گواهی سپرده کالایی و ابزارهای مالی از جمله قراردادهای آتی و اختیار معامله محصولات کشاورزی قابل معامله در بورس کالا را طبق مجوزهای صادره خواهند داشت و طبیعتا می توانند عمق معاملات بازار گواهی سپرده کالایی و ابزارهای مشتقه مبتنی بر محصولات کشاورزی را افزایش داده و به رونق این بازارها نیز کمک بسزایی کنند.

به گفته ناصرپور، با پذیرش انبارهای استاندارد جهت نگهداری محصولات جدید همچون خرما، کشمش، برنج، گردو و سایر محصولات کشاورزی و راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و ابزارهای مشتقه بر پایه این محصولات، صندوق های کالایی کشاورزی می توانند با دریافت مجوزهای لازم نسبت به معامله ابزارهای مبتنی بر این محصولات نیز اقدام کنند.

کمک به ثبات بازار کشاورزی

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در خصوص ویژگی مهم صندوق های کالایی گفت: این صندوق ها می توانند نقش قابل توجهی در ایجاد ثبات قیمت ها در بازارهای کالایی محصولات کشاورزی ایفا کنند. چراکه مهم ترین موضوع و یکی از چالش های اصلی در بازار محصولات کشاورزی همین ثبات قیمت هاست که امیدواریم با ورود و آغاز فعالیت این صندوق ها شاهد ثبات قیمتی و یک اتفاق مثبت در بخش کشاورزی کشور باشیم.

به گفته وی، امیدواریم به زودی موافقت اصولی سازمان بورس و اوراق بهادار با سایر درخواست ها برای راه اندازی صندوق های کالایی محصولات کشاورزی صادر شود تا بتوانیم با فعالیت چند صندوق، به ثبات قیمتی لازم در بازار محصولات کشاورزی کمک کنیم. 

متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاران

وی افزود: افزون بر مزایایی که این صندوق ها می توانند برای بازار محصولات کشاورزی داشته باشند، ابزاری مفید برای متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاران در بازار سرمایه نیز محسوب می شوند؛ به ویژه در شرایطی که حجم قابل توجهی از سرمایه ها و نقدینگی جامعه در حال ورود به بازار سرمایه است.

ناصرپور ادامه داد: با متنوع شدن گزینه های انتخابی سرمایه گذاران، طبیعی است که بخشی از سرمایه گذاران می توانند برای سرمایه گذاری حرفه ای تر و هم برای متنوع سازی سبدسرمایه گذاری خود از صندوق های کالایی استفاده کنند.

ناصرپور در خصوص متنوع سازی سبد سرمایه گذاری در بازار سرمایه اظهار کرد: متنوع سازی اصولی در سبد سرمایه گذاری به این صورت است که در مرحله اول، متنوع سازی در گروه های مختلف دارایی صورت می گیرد. به عبارت بهتر، افراد بخشی از ثروت خود را در اوراق بهادار و بخشی دیگر را در حوزه کالایی سرمایه گذاری می کنند و البته این احتمال وجود دارد مبلغی از سرمایه خود را نیز به سرمایه گذاری در بازار طلا و یا املاک اختصاص دهند؛ ضمن اینکه در همین تقسیم بندی و در بخش سهام، سرمایه گذاران تصمیم می گیرند که سهامی از چند صنعت مختلف در سبد سرمایه گذاری خود قرار دهند تا با متنوع سازی سبد دارایی خود، ریسک خود را کاهش دهند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در خاتمه سخنان خود عنوان کرد: وجود نوسانات در قیمت طلا، محصولات کشاورزی و کامودیتی ها و معرفی ابزارهای مبتنی بر این دارایی ها در بازار سرمایه، امکان خوبی را فراهم می کند که حتی افراد تازه وارد بتوانند این متنوع سازی را در پرتفوی خود انجام دهند و به جای آنکه این کالاها را به صورت فیزیکی و در بازارهای سنتی معامله کنند، آن ها را در قالب ابزارهای مختلف مالی همچون صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر کالا، گواهی سپرده کالایی و در ادامه از طریق ابزارهای مشتقه همچون قراردادهای آتی و اختیار معامله، خرید و فروش کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها