مارانی

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص اهمیت ارز تک نرخی نیز گفت: تک نرخی شدن ارز اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علیرضا عسگری مارانی با تاکید بر اینکه ارز مبادله ای باید حذف شود، گفت: با تک نرخی شدن ارز تولید و صنعت ما در راستای اقتصاد مقاومتی به خوبی حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره راه اندازی صندوق ارزی نیز گفت: هر چقدر تنوع صندوق های سرمایه گذاری در کشور بیشتر باشد سلیقه های مختلفی را به سمت خود جذب می کند.

مارانی معتقد است با راه اندازی صندوق ارزی سرمایه گذاران می توانند به طور غیر مستقیم وارد خرید و فروش ارز شوند و خود را در برابر افزایش های احتمالی ارز "هج" کنند. بنابراین شرکت هایی که بدهی ارزی دارند با ورود به این صندوق ها می توانند ریسک افزایش نرخ ارز را مدیریت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه  گفت: به عنوان یک فعال بازار سرمایه به اهالی این بازار توصیه می کنم فقط یک سال سفر خارج از کشور نروند و سفرهای داخلی جذاب برای خود طراحی کنند و هزینه های سفر خارج از کشور را در صندوق ارزی سرمایه گذاری کنند.

برنامه ریزی سازمان بورس برای انتشار انوع اوراق سپرده کالایی

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به برنامه ریزی مسولان سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار گواهی سپرده کالایی برای انواع کالاهای قابل معامله در بورس کالا گفت: انتشار این اوراق برای تمام دارایی های بورس کالا پیش بینی شده و هر شرکت سرمایه گذاری یا صندوق های سرمایه گذاری یا سهامدار خرد می توانند این دارایی را در سبد سرمایه گذاری خود داشته باشند.

به گفته مارانی با شکل گیری و انتشار این اوراق، حجم عظیمی از یک ابزار مالی جدید وارد بازار می شود و کسانی که علاقه ای به بازار سهام یا بانک ندارند می توانند در داد و ستد این اوراق سرمایه گذاری کنند.

لزوم تغییر مسیر فرآیند تامین مالی از بازار پول به بازار سرمایه

مارانی در خصوص تامین مالی از بازار سرمایه عنوان کرد: دولتمردان اقتصادی باید مسیر تامین مالی از بازار پول به بازار سرمایه را تغییر دهند و به گونه ای برنامه ریزی کنند که سود سپرده های بلند مدت به بازارهای مولد مانند بازار سرمایه و مسکن وارد شود.

وی در خصوص کاهش سود بانکی و تدبیر لازم برای تزریق سود سپرده های بانکی به بازارهای مولد گفت: تا سال آینده به رغم کاهش نرخ سود سپرده بانکی، بخشی از سپرده گذاران بانکی که سپرده های بلند مدت دارند، با نرخ های قبل از تعدیل، سود دریافت می کنند که معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان در ماه است.

وی با تاکید بر اینکه باید دولتمردان اقتصادی برای این نقدینگی، تدبیری اتخاذ کنند، گفت: مسوولان باید در حوزه صنعت سیاست های تشویقی اعمال کنند و برنامه ریزی منطقی داشته باشند. در همین راستا می توان بازار سرمایه و بازار مسکن را به نحوی مدیریت کرد که این سرمایه های عظیم وارد این بازارها شود.

وی تصریح کرد: سیاست های مالیاتی نیز باید به نفع این بازارها حرکت کند تا مردم انگیزه سرمایه گذاری سود سپرده های بانکی را در این بازارها پیدا کنند و در غیر این صورت احتمال دارد این سرمایه ها  وارد بازارهای غیرمولد مثل دلار و طلا شود که این مسیر به دولت آسیب خواهد زد و محصول آن تورم است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: هدایت صحیح این سرمایه ها به بازار سرمایه نیازمند تغییر نگاه مسئولین ارشد اقتصاد کشور است.

وی در خصوص سیاست های تشویقی با ذکر چند مثال توضیح داد: به عنوان مثال وزیر نفت ضمن دعوت از سرمایه گذاران خارجی، می تواند بخشی از ظرفیت پارس جنوبی را در اختیار پتروشیمی های داخلی قرار دهد تا در آن بخش ها سرمایه گذاری کنند.

وی این رویکرد را برای سایر وزرای اقتصادی همچون وزیر جهاد کشاورزی، صنعت و مخابرات قابل اجرا دانست و گفت: به عنوان مثال شرکت های آی تی و آی سی تی که صنایع جدید و مورد اقبال بازار سرمایه هستند، بهتر بود مانند بانک ها و بیمه ها به صورت سهامی عام ثبت می شدند و از بدو حیات مجوز سهامی عام دریافت می کردند تا مردم از ابتدا سرمایه های خود را وارد این شرکت ها کنند.

قیمت های جهانی

مارانی در ادامه به افزایش نرخ کامودیتی ها در بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی افزایش یافته اما تحلیلگران باید هر شرکتی را جداگانه بررسی کنند تا تاثیر این افزایش در هر شرکت و سود آن جداگانه بررسی شود.

مارانی به لزوم بررسی جداگانه شرکت ها برای تاثیر پذیری از افزایش نرخ های جهانی تاکید کرد و گفت: شرکت هایی  که حجم تولید بالایی دارند با افزایش نرخ های جهانی شاهد تعدیل مثبت و رشد سود آوری هستند اما سرمایه گذاران باید با بررسی دقیق شرکت ها و نگاه میان مدت و بلند مدت وارد بازار سرمایه شوند.

منبع: سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها