صندوق کالایی

صندوق های سرمایه گذاری مشترک در واقع مناسب‌ ترین راه‌ برای سرمایه گذاری عموم جامعه در سهام و سایر اوراق بهادار است، به‌ نحوی‌ که در روند امور روزمره فرد سرمایه‌گذار و فعالیت شغلی وی خللی وارد نشود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، خریداران واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها، به نسبت سهم خود بخشی از مالکیت سبد اوراق بهادار صندوق را به دست می‌آورند؛ در واقع هر واحد سرمایه گذاری صندوق، بیانگر نسبت مالکیت هر یک از سرمایه گذاران در دارایی های صندوق و درآمد ناشی از آن دارایی هاست.

پردازشگر اطلاعات مالی پارت به عنوان مرجع ارزیابی صندوق های سرمایه گذاری کشور، خبر از بازدهی بالاتر صندوق های سرمایه گذاری نسبت به بازار سرمایه در سال جاری داده است؛ بازدهی این صندوق ها طی ۹ ماهه سال ۹۵ و استقبال سرمایه گذاران به این بازار، نشان می دهد که در آینده نزدیک، بیش از پیش صندوق های سرمایه گذاری مورد توجه قرار می گیرند؛ در حال حاضر در کشوری مانند ایالات ‌متحده آمریکا بیش از نیمی از خانوارها عمده پس‌ اندازهای خود را در صندوق های سرمایه‌ گذاری مشترک سرمایه ‌گذاری می‌ کنند؛ صندوق ‌هایی که به گفته سید جواد جمالی کارشناس بازار سرمایه گنج پنهان بازار سرمایه کشور است

به بهانه انتشار آمار بازدهی ۹ ماهه صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری کشور،  گفتگویی با جواد جمالی، کارشناس بازار سرمایه و عضو هیأت مدیره شرکت سبد گردان آسمان انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

به‌عنوان اولین سؤال از شما درخواست داریم که نقش و اهداف صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری را توضیح دهید.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک در واقع مناسب‌ ترین راه‌ برای سرمایه گذاری عموم جامعه در سهام و سایر اوراق بهادار است، به‌ نحوی‌ که در روند امور روزمره فرد سرمایه‌گذار و فعالیت شغلی وی خللی وارد نشود. خریداران واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها، به نسبت سهم خود بخشی از مالکیت سبد اوراق بهادار صندوق را به دست می‌آورند؛ در واقع هر واحد سرمایه گذاری صندوق، بیانگر نسبت مالکیت هر یک از سرمایه گذاران در دارایی های صندوق و درآمد ناشی از آن دارایی هاست. طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران ماده ۱ بند ۲۰، صندوق سرمایه‌ گذاری، نهادی مالی است که فعالیت اصلی آن سرمایه ‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکان آن به نسبت سرمایه گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریک‌ اند.

تفاوت اصلی خرید و فروش مستقیم سهام با خرید واحدهای این صندوق‌ها چیست؟

ارایه خدمات حرفه ای مدیریت سرمایه گذاری مهم ‌ترین تمایز این صندوق ها نسبت به خرید و فروش مستقیم سهام توسط افراد در بازار سهام است. این صندوق ها با استفاده از وجوه سرمایه‌ گذاران، سبدی متنوع از اوراق بهادار ایجاد می کنند. در واقع در این صندوق ها تیمی متخصص به نمایندگی از سرمایه گذاران، دارایی های مالی را خریداری می کنند. این دارایی ها متناسب بادوام و رشد سودآوری، شرایط بازار و اقتصاد، انتخاب و در سبد دارایی صندوق قرار می گیرند.

مزیت استفاده از خدمات این تیم های حرفه ای چیست؟

چندین دلیل در این زمینه وجود دارد که اجمالاً به چند مورد آن اشاره می کنم:

اول، اطمینان از سرمایه‌گذاری؛ بازار سرمایه شفاف ‌ترین بازار مالی کشور است که تمامی فرآیندها، پرداخت ها و دریافت ها و رویه های آن به ‌طور مشخص مورد نظارت قرار می گیرد و افراد می توانند با فکری آسوده به فعالیت در آن بپردازند در همین راستا صندوق های سرمایه گذاری نیز به ‌طور کامل بر اساس قانون و تحت نظارت فعالیت می کنند.

دوم، مدیریت تخصصی؛ وجوه سرمایه گذاران در صندوقی با دارایی های متنوع و مدیریت حرفه ای تجمیع می شود. ترکیب این صندوق ها اغلب به‌گونه‌ای است که اکثر سرمایه‌ گذاران به ‌تنهایی قادر به ایجاد آن نیستند.

سوم، تنوع سبد دارایی؛ اساس فعالیت صندوق های سرمایه گذاری مشترک بر پایه متنوع ‌سازی است. دارایی های این صندوق ها را اوراق بهادار متنوع تشکیل می دهند. این امر سبب کاهش ریسک در مقایسه با سرمایه گذاری های غیر متنوع می شود. ایجاد تعادل بین طبقات مختلف دارایی های صندوق اعم از انواع اوراق با درآمد ثابت، سپرده بانکی، سهام و حق تقدم سهام و طبقه ‌بندی ارزش دارایی‌ های هر طبقه نظیر سود فروش سهام در مقابل رشد قیمت سهام یا اوراق مشارکت دولتی در مقابل بخش خصوصی می تواند علاوه بر کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری، فرصت های بی ‌نظیری در زمینه کسب سود برای افراد ایجاد کند.

چهارم، سرمایه گذاری با هر مبلغی؛ افراد بسته به توان مالی و ترجیحات خود می توانند هر میزان که صلاح می دانند سرمایه گذاری کنند و محدودیتی در استفاده از خدمات مدیریت سرمایه گذاری ندارند.

پنجم، سهولت دسترسی؛ اکنون و با گسترش فضای کسب ‌و کار بازار سرمایه در ایران افراد به ‌سادگی با مراجعه به شرکت های سبدگردان می توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

ششم، نقدشوندگی؛ واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابلیت بازخرید بر طبق خالص ارزش دارایی ها را دارند و افراد به‌ راحتی با مراجعه به شرکت ‌ها می توانند واحدهای خود را ابطال کرده و وجوه خود را دریافت کنند.

آیا این صندوق ها انواع مختلفی دارند؟

بله اصولاً جذابیت بازارهای مالی در همین نکته نهفته است که برای تمامی سلایق و شرایط افراد گزینه هایی را پیشنهاد می دهد. در بازار سرمایه ایران هم این گزینه ها در حال افزایش هستند و در حال حاضر به اعتبار ترکیب دارایی یا سبد سرمایه گذاری صندوق ها سه نوع صندوق با درآمد ثابت، مختلط و در سهام وجود دارد که به بیان ساده می توان این‌گونه استدلال کرد که با توجه به ترکیب دارایی این صندوق ها میزان ریسک و احتمالاً بازده سرمایه گذاری در این صندوق ها به ترتیب در حال افزایش است.

صندوق های با درآمد ثابت عموماً حداقل ۷۰ درصد منابع خود را در اوراق با درآمد ثابت و سپرده های بانکی نگه‌ داری می کنند و مجاز هستند باقیمانده وجوه خود را در انواع سهام سرمایه گذاری نمایند. صندوق های مختلط عموماً بین حداقل ۴۰ و حداکثر ۶۰ درصد منابع خود را اوراق با درآمد ثابت و سپرده های بانکی نگه داری می‌کنند و مجاز هستند الباقی وجوه را تا سقف ۶۰ درصد در ترکیبی از سهام و حق تقدم سهام سرمایه گذاری نمایند. صندوق های در سهام دست کم ۷۰ درصد وجوه جذب ‌شده را در بازار سهام سرمایه گذاری می کنند و مجاز باقیمانده وجوه را در اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی نگه داری کنند.

به نظر شما به عنوان یکی از مدیران حرفه‌ای در زمینه مدیریت صندوق ‌ها، کدام ‌یک از این گزینه ‌ها برای سرمایه ‌گذاری افراد مناسب ‌تر است؟

در واقع امکان پاسخ کاملاً مشخصی به این سؤال نیست؛ زیرا افراد بنا به دیدگاه شخصی و شرایط زندگی خود رفتار متفاوتی با ریسک های سرمایه ‌گذاری دارند. تجربه من در سال های اخیر نشان داده ‌است که صندوق های مختلط معمولاً رضایت بیشتر سرمایه‌گذاران را در پی داشته اند؛ زیرا در وهله اول معمولاً سود بیشتری نسبت به صندوق‌ های با درآمد ثابت و حتی بعضاً از صندوق های در سهام کسب می کنند و در وهله بعد ریسک کاملاً مدیریت ‌شده‌ و کمتری نسبت به سایر صندوق ‌ها دارند و می‌ توان این ‌طور گفت که سرمایه‌ گذارانی که به دنبال کسب سودهای مناسبی از بازار سرمایه همراه با روند نسبتاً مطمئن و پرهیز از زیان هستند، بهترین شرایط را در صندوق های مختلط پیدا خواهند کرد؛ به نظر من این صندوق ‌ها را می توان گنج پنهان بازار سرمایه ایران دانست.

مخاطبان صندوق های مختلط عموماً چه افرادی هستند؟

مخاطبان این صندوق ها عموماً به دنبال کسب بازدهی مناسب، بالاتر از سود بانکی و البته حصول اطمینان نسبی از عدم زیان در سرمایه گذاری خود هستند. این صندوق‌ ها برای سرمایه ‌گذاران حقیقی و حقوقی مناسب ‌تر است که قصد دارند حداقل یک سال در بازار سرمایه سرمایه‌ گذاری کنند.

شما به ‌عنوان یکی از مدیران خوش نام در زمینه مدیریت این نوع صندوق ها شناخته می ‌شوید، تجربه شما در صندوق ‌های مختلط چگونه است؟

تجربه ما در شرکت سبد گردان آسمان در واقع یکی از موفق ترین ‌ها در زمینه صندوق ‌های مختلط بوده است، صندوق سرمایه ‌گذاری آسمان خاورمیانه در مدت بیش از سه سال فعالیت خود همواره جزء صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری برتر مختلط بازار سرمایه ایران بوده است. این صندوق در ۹ ماهه دوم سال ۹۲ و در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با کسب بازدهی ۵۱ درصد، ۲۳ درصد و ۳۸ درصد همواره در صدر صندوق های مشابه بوده است. همچنین در ۹ ‌ماهه ابتدایی سال ۹۵ نیز با بازدهی ۲۵.۳۱ بالاترین بازده نسبت به صندوق های مشابه را کسب کرده است.

شرایط کنونی صندوق ‌های مختلط چگونه ارزیابی می کنید؟

از اوایل فروردین ‌ماه ۱۳۹۵ تا ابتدای دی ‌ماه ۱۳۹۵ که بازار بورس و اوراق بهادار روندی نزولی را پشت سر گذاشت، مشخص است که صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مختلط با کسب بازدهی‌ های مناسب عملکرد خوبی را از خود به‌ جای گذاشته‌ اند و این در حالی است که بازدهی شاخص کل بورس تقریباً منفی یک درصد بوده است؛ بنابراین صندوق های سرمایه‌ گذاری مختلط در برابر بازارهای نزولی حاشیه سود مطمئن نصیب سرمایه‌گذاران می کنند و در بازارهای صعودی حاشیه سود بالاتر از شرایط بازار سرمایه همراه با اطمینان بیشتری را به ارمغان می آورند؛ به ‌عبارت ‌دیگر صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری مختلط در برابر حرکت‌ های مثبت و منفی بازار ضمن حرکت هم سو با بازار چسبندگی رو به بالای بیشتری از خود به نمایش می گذارند؛ لذا این صندوق‌ ها برای افرادی که قدرت ریسک کمتری دارند مناسب ‌تر است، دلیل آن هم این است که صندوق ‌های مختلط حدود نیمی از دارایی‌ های خود را در بازار سهام و باقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌ گذاری می‌کنند. در این میان صندوق هایی که مدیریت وجوه و منابع صندوق را به ‌درستی انجام می ‌دهند، از بازدهی به نسبت بالایی برخوردار بوده اند.

به‌ عنوان آخرین سؤال اینکه شما چه مسیری برای آینده صندوق ‌های سرمایه گذاری متصور هستید؟

آینده صندوق های سرمایه گذاری، آینده بازار سرمایه کشور است. به‌ جرأت می توان گفت در این زمینه کشور ما راهی جز تجربه جهانی ندارد. مستحضر هستید در حال حاضر در کشوری مانند ایالات ‌متحده بیش از نیمی از خانوارها عمده پس ‌اندازهای خود را در صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مشترک، سرمایه ‌گذاری می کنند. کافی است به آمار مشابه در ایران نگاهی بیندازیم. هر چند اکنون تعداد این صندوق ‌ها حدود ۱۹۰ صندوق فعال است، اما در زمینه جذب منابع مالی عموم مردم توفیق اندک بوده است به‌ طوری‌که بر اساس آمار رسمی تعداد کل سرمایه ‌گذاران حقیقی صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری در حال حاضر حدود یک‌ میلیون و چهارصد هزار نفر است. امیدواریم با کاهش نرخ سپرده بانکی و افزایش آگاهی آحاد بیشتری از مردم با این ابزار سرمایه ‌گذاری غیرمستقیم از طریق مراجع رسمی، مطبوعات و جراید که در این زمینه نقش محوری دارند، سرمایه‌ گذاران بیشتری پس‌ اندازهای خود را در این صندوق ‌ها قرار دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها