نفت

بسیاری از تحلیلگران و متخصصان مالی بر این نظرند که در صورت ادامه همکاری کشور های تولیدکننده، طلای سیاه سال روشنی را پیش رو خواهد داشت. از این جمله، کارشناسان بانک جی پی مورگان عقیده دارند دلایل بنیادی قوی برای رشد تقاضا و ایجاد توازن در بازار وجود دارد که توافق اوپک هم به آن دامن زده و همین امر دلیل چشم انداز مثبت قیمت در سال آتی است.

*علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی الپری

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»نفت روز جمعه با رشد قیمت همراه شد تا در مسیر پایان بردن دومین سال صعودی خود باشد. بهای هر بشکه نفت برنت با توجه به ادامه توقف خطوط انتقال فورتیس تا نیمه ژانویه و کاهش عرضه نفت شمال در بازار لندن، رشد ۱۴ سنتی را تجربه کرد و به ۶۵ دلار و ۴ سنت رسید. بهای نفت وست تگزاس امریکا نیز که تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی متعددی قرار داشت، با رشد ناچیز ۵ سنتی روبرو شد و ۵۸ دلار و ۴۱ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد. کاهش ارزش یورو در مقابل دلار بدلیل مشکلات سیاسی اسپانیا و نگرانی ها از افزایش تولید نفت در امریکا از عواملی بود که موجب فشار بر قیمت در بازار نیوویورک شد.

با این حال ادامه توافق اوپک و یازده تولیدکننده بزرگ دیگر از جمله روسیه برای کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی که حدود یک ماه قبل در وین به انجام رسید، در کنار گزارش های رسمی اوپک از برآورد های صورت گرفته در خصوص میزان عرضه و تقاضای کل جهان در ماه نوامبر و پیش بینی تولیدکنندگان از روند بازوهای بازار در سال آینده، موجب شد تا علاوه بر اینکه قیمت ها در ادامه سال جاری تقویت شود، چشم انداز بسیاری از شرکت ها و موسات مالی برای سال آینده میلادی هم تغییر امیدوارانه ای را به همراه داشته باشد.

در این میان بانک های بزرگ جهان پیش بینی های خود را از قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی تغییر دادند. برخی از این بانک ها نظیر گلدمن ساکس با جهش بزرگی در پیش بینی خود سرمایه گذاران را غافلگیر کرده اند و برخی دیگر مانند سیتی گروپ جانب احتیاط را همچنان نگه داشته اند. تقریبا بسیاری از تحلیلگران و متخصصان مالی بر این نظرند که در صورت ادامه همکاری کشور های تولیدکننده، طلای سیاه سال روشنی را پیش رو خواهد داشت.

از این جمله، کارشناسان بانک جی پی مورگان عقیده دارند دلایل بنیادی قوی برای رشد تقاضا و ایجاد توازن در بازار وجود دارد که توافق اوپک هم به آن دامن زده و همین امر دلیل چشم انداز مثبت قیمت در سال آتی است. در مقابل، برخی بانک های محافظه کار مانند سیتی گروپ هستند که به نظرشان ممکن است وضعیت رشد تقاضا تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا نکند و در نیمه سال قدری فروکش کند. از طرف دیگر افزایش تولید ایالات متحده نیز مسئله مهمی است که در ایجاد مازاد عرضه بسیار تاثیرگذار است. برخی بانک های دیگر مانند بارکلیز بر این نظرند که افزایش قیمت نفت می تواند اشتیاق تولیدکنندگان شیل را افزایش دهد و تولید غیر اوپکی ها در ۲۰۱۸ بار دیگر به افزایش ذخایر نفت جهان منجر می شود.

با این حال در شرایطی که تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی کمتر از یک هفته دیگر باقی مانده ، قیمت نفت برنت که بیش از نیمی از نفت جهان را در بر می گیرد پس از جهش ۵۲ درصدی سال ۲۰۱۶، در سال جاری نیز تا امروز بیش از ۱۴ درصد رشد کرده و به موجب آن در آستانه  به پایان رساندن دومین سال صعودی خود است. در حال حاضر قیمت نفت برنت با عبور از ۶۵ دلار در بالاترین رکورد دو سال و نیم گذشته قرار دارد.

بر این اساس نگاهی می کنیم به پیش بینی بانک های بزرگ جهان از قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی که در آخرین گزارش های تحلیلی خود ارائه داده اند:

بانک گلدمن ساکس: این بانک در آخرین گزارش پیش بینی خود از بازار نفت که بتازگی منتشر شده است، پیش بینی خود را از بهای نفت برنت در سال آینده بیش از ۷ درصد افزایش داده و قیمت هر بشکه نفت برنت را ۶۲ دلار اعلام کرده، در حالی که پیش بینی قبلی اش ۵۸ دلار بود. اتحاد مستحکم روسیه و عربستان در حمایت از توافق اوپک برای پشتیبانی از قیمت ها تاثیر جدی بر تصمیم این بانک داشته است. تحلیلگران گلدمن ساکس بر این باورند که ادامه توافق فریز نفتی با حمایت جدی روسیه و عربستان در کنار رشد تقاضای جهانی می تواند اثر افزایش تولید امریکا را بر بازار مهار کند و هدف اوپک را در از بین بردن مازاد عرضه تا پایان ۲۰۱۸ محقق سازد.

بانک یو بی اس: این بانک که از شناخته شده ترین بانک های سوییس است، در آخرین گزارش خود پیش بینی اش را از بهای نفت برنت از ۵۵ دلار به ۶۰ دلار افزایش داده است. بر اساس نظر کارشناسان و تحلیلگران این گروه بانکی، میزان ذخایر جهانی روند کاهشی خواهد داشت و در نیمه سوم سال ۲۰۱۸ از میانگین پنج سال اخیر کمتر خواهد شد.

کردیت بانک سوییس: این بانک نیز در گزارش پیش بینی خود، به اراده  راسخ اوپک و نوپک در برگرداندن توازن عرضه و تقاضا به بازار اشاره کرده  و با در نظر گرفتن تلاش های این کشورها برای کاهش سطح ذخایر جهانی بمنظور ثبات در بازار، پیش بینی خود را از بهای اوپک از ۵۳ دلار به ۶۰ دلار افزایش داده است که پس از گلدمن ساکس بیشترین افزایشِ پیش بینی محسوب می شود.

بانک جِی پی مورگان: این بانک امریکایی که از سرمایه گذاران بزرگ بازار نفت نیز به شمار می رود، همچنانکه پیشتر عنوان شد، در گزارش پیش بینی خود اظهار می دارد دلایل بنیادی قوی برای رشد تقاضا و ایجاد توازن در بازار وجود دارد که توافق اوپک هم به آن دامن زده و همین امر دلیل چشم انداز مثبت قیمت در سال آتی است. از اینرو این بانک قیمت پیش بینی خود را از ۵۸ دلار به ۶۰ دلار بالا برده است. بانک جی پی مورگان از نخستین موسسات مالی بود که چشم انداز روشنی برای نفت در سال آینده پیش بینی می کرد.

بانک سیتی گروپ: این بانک سرمایه گذاری چند ملیتی از معدود بانک های بزرگی است که ترجیح داده دامن احتیاط را از کف ندهد. متخصصان سیتی گروپ گمان می کنند که اوضاع بازار به این راحتی ها هم پیش نمی رود و افزایش تولید شیل در صورتی که رشد تقاضا به حد انتظار نرسد، از رشد قیمت نفت جلوگیری خواهد کرد. بر این اساس، این بانک در گزارش پیش بینی خود، بهای هر بشکه نفت برنت را ۵۴ دلار پیش بینی کرده و با وجود اتفاقات اخیر هنوز رقم رسمی اعلام شده را تغییر نداده است. سیتی گروپ بر این نظر است که ادامه توافق کاهش تولید تا پایان ۲۰۱۸ دوام نمی آورد و نهایتاً در نیمه یا در سه ماهه سوم از هم می پاشد و همین امر موجب می شود که بازار تا پایان سال آینده با مازاد عرضه روبرو شود.

بانک بارکلیز: بانک بارکلیز نیز بر این نظر است که با وجود توافق کاهش تولید، میزان تولید روزانه ی کشورهای غیر اوپک، بجز ایالات متحده، طی سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی ۵۰۰ هزار بشکه افزایش می یابد و این افزایش تولید بر قیمت ها فشار مضاعفی وارد خواهد کرد. بارکلیز با پیش بینی قیمت ۵۵ دلار برای هر بشکه نفت برنت، از معدود بانک های بزرگ است که در کنار سیتی گروپ، پیش بینی اش از قیمت نفت در سال آینده کمتر از ۶۰ دلار است.

بررسی گزارش بانک های بزرگ نشان می دهد که اکثر تحلیلگران اقتصادی در این غول های مالیِ سرمایه گذاری بر این نظرند که متوسط قیمت نفت در سال آتی ۶۰ دلار خواهد بود.

منبع:سنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها