نفت

هفته گذشته بهای نفت تحت تاثیر خبرهای منتشر شده در باره نشست این هفته اوپک نوسان هایی را تجربه کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، درباره نتیجه نشست روز چهارشنبه اوپک در شهر وین حدس های مختلفی مطرح شده است و احتمال داده شده لیبی و نیجریه در برنامه کاهش عرضه همراهی نخواهند کرد.

 همچنین درباره پایبندی عراق به برنامه کاهش عرضه اطمینانی وجود ندارد؛ زیرا این کشور معتقد است سهم منصفانه خود از بازار نفت را کسب نکرده است. در ادامه به برخی جوانب  نشست روز چهارشنبه اشاره می کنیم.

چرا نشست این هفته اوپک مهم است؟

این نخستین بار از دو سال گذشته است که اعضاء اوپک در تلاش برای تاثیرگذاری بر بازار نفت، نشست برگزار می کنند. طی دو سال اخیر به دلیل مازاد عرضه، ارزان فروشی نفت از سوی عربستان، افزایش تولید نفت در آمریکا و رشد ارزش دلار، قیمت نفت در سطوح بسیار پایین نوسان کرده است.

ابتدای امسال قیمت هر بشکه نفت برنت به ۳۵ دلار رسید و اکنون قیمت ها در سطح ۴۵ دلار است. انتظار می رود در کل سال آینده میلادی مازاد عرضه وجود داشته باشد. اگر اوپک از عرضه نفت خود بکاهد قیمت ها چند دلار بالا خواهد رفت و این رشد می تواند بخش از مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان نفت را از میان ببرد.

احتمال توافق چه میزان است؟

روز چهارشنبه هفته قبل، رییس جمهوری ونزوئلا گفت توافق بر سر کاهش عرضه نفت انجام می شود و از وزیر نفت این کشور خواست با همتای روس خود گفتگو کند تا این کشور را به همراهی با برنامه کاهش عرضه نفت متقاعد کند. طی هفته های اخیر تلاش های زیادی برای همراه کردن تمامی تولیدکنندگان نفت در برنامه کاهش عرضه انجام شده است.

اما تحلیلگران درباره حصول توافق و میزان کاهش عرضه نفت تردید دارند. از دید آنها احتمال کاهش یک میلیون بشکه ای عرضه نفت اوپک ۷۰ درصد است. تحلیلگران بانک فرانسوی سوسیته جنرال دیدگاه بدبینانه تری دارند. آنها معتقدند احتمال توافق و کاهش عرضه ۵۰ درصد است.

نقش روسیه چیست؟

روسیه عضو اوپک نیست اما با برنامه کاهش عرضه و بالا بردن قیمت ها موافق است زیرا کاهش قیمت ها به اقتصاد این کشور لطماتی بزرگ وارد کرده است. البته این کشور خواستار تثبیت عرضه است نه کاهش عرضه. طی هفته های اخیر رییس جمهور و وزیر نفت روسیه اعلام کرده اند با اوپک همراهی خواهند کرد.

اگر اعضاء اوپک به توافق نرسند بدترین سناریو چیست؟

تحلیلگران سوسیته جنرال می گویند اگر توافقی حاصل نشود آنها پیش بینی خود از قیمت نفت در سال آینده میلادی را به شدت کاهش می دهند زیرا اگر عرضه نفت اوپک کاهش نیابد حرکت بازار به سمت تعادل کند خواهد شد و این به معنای تداوم مازاد عرضه تا سال ۲۰۱۸ میلادی است.

سوسیته جنرال متوسط قیمت نفت برنت در سه ماهه اول و دوم سال آینده میلادی را به ترتیب ۵۲.۵ دلار و ۵۵ دلار پیش بینی کرده است. متوسط قیمت نفت آمریکا به ترتیب ۵۱ دلار و ۵۳.۵ دلار پیش بینی شده است.

نکته مهم دیگر این است که اگر در نشست روز چهارشنبه توافقی حاصل نشود بازار اعتماد خود به این سازمان را از دست خواهد داد و این به معنای کاهش قیمت هاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها