درآمدهای نفتی

همچنان که نفت برنت به ۷۰ دلار در هر بشکه که بالاترین رکورد سه سال گذشته است، صعود کرده، این دیدگاه که اوپک و شرکایش زودتر از موعد به توافق کاهش تولید خود پایان خواهند داد تقویت می‌شود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بانک‌های سیتی گروپ، سوسیته جنرال و جی پی مورگان پیش‌بینی می‌کنند ائتلاف تولیدکنندگان نفت ممکن است تعدیل مداخله خود در بازار نفت را از اواسط سال پیش از زمان مقرر در دسامبر، آغاز کند. این تولیدکنندگان به هدف خود برای کاهش اشباع ذخایر نفت و افزایش نفت نزدیک شده‌اند و افزایش قیمت‌ها خطر تشویق عرضه رقیب را ایجاد می‌کند.

نفت در حالی صعود کرده که محدودیت‌های تولید از سوی کشورهای عضو اوپک و روسیه با موفقیت، مازاد عرضه را در بازارهای جهانی کاهش داده است. این توافق در نشست رسمی آینده اوپک در ژوئن مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

به گفته اد مورس، مدیر تحقیقات کالای بانک سیتی گروپ در نیویورک، ممکن است توافقی در تابستان برای افزایش تولید حاصل شود.

اما در حال حاضر وزیران نفتی اوپک هیچ نشانه‌ای از عقب‌ نشینی از اجرای توافق کاهش تولید نشان نمی‌دهند. وزیران نفت امارات متحده عربی و عراق هفته گذشته اظهار کردند تولیدکنندگان به اجرای این سیاست تا پایان سال ۲۰۱۸ متعهد هستند. عربستان سعودی و روسیه که دو صادرکننده بزرگ در این توافق هستند مکرارا تاکید کردند زمانی که این توافق به پایان برسد، افزایش تولید تدریجی خواهد بود.

به گفته جف کوری، مدیر تحقیقات کالا در گروه گلدمن ساکس، هنوز قیمت‌های نفت به حد کافی بالا است تا تولید آمریکا و اقدام بانک‌های مرکزی برای پایین بردن فشارهای تورمی را تشویق کند، در حالی که اوپک نمی‌خواهد شاهد چنین اتفاقی باشد.

تحلیلگر دویچه بانک در این باره گفت: صعود نفت به ۷۰ دلار مذاکرات درباره استراتژی خروج از توافق کاهش تولید را تسریع خواهد کرد. اما همچنان تحلیلگران انتظار یک فرآیند بسیار تدریجی را انتظار دارند. پیش‌بینی‌ها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که کاهش تولید اوپک به اندازه کافی زیاد نیست تا ذخایر را امسال کاهش دهد و مازاد عرضه تا اندازه زیادی بدون تغییر خواهد ماند.

بانک آمریکا پیش‌بینی کرده کاهش ذخایر در سال ۲۰۱۹ که اوپک به توافق کاهش تولید پایان می‌دهد، خواهد بود. و اوپک مانند بانک مرکزی آمریکا یک رویکرد تدریجی اتخاذ کرده و برای خاتمه دادن تدریجی به محدودیت‌های عرضه، افزایش ماهانه تولید را اعلام خواهد کرد.

با این‌همه به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، مازاد عرضه به سرعت در حال کاهش است و اگر تا اواسط سال به کلی حذف می‌شود احتمال زیادی وجود دارد که اوپک توافق کاهش تولید را کوتاه‌تر کند.

نشانه‌های فزاینده‌ای از خطراتی وجود دارد که قیمت‌های بالا برای اوپک ایجاد می‌کند. تولید نفت آمریکا تحت تاثیر سرمایه‌گذاری جدید از تولید عربستان سعودی و روسیه در سال آینده پیشی خواهد گرفت و تنها رقابت از سوی شیل نیست، زیرا قیمت‌ها به اندازه کافی بالا هستند تا حتی پروژه‌های گران‌تر را تامین کنند.

منبع:ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها