طلا

پس از بالا رفتن قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۱ تا بیش از ۱،۸۰۰ دلار، قیمت‌ این فلز گرانبها از ماه اکتبر ۲۰۱۲ به‌طور مداوم کاهش پیدا کرد.

به گزارش «کالاخبر»،این روند کاهش برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ متوقف شد و طلا این سال را با افزایش ۸ درصدی در ایالات متحده آمریکا به پایان رساند. قیمت هر اونس طلا در پایان سال ۲۰۱۶ در حدود یک هزار و ۱۴۶ دلار بود. این افزایش قیمت در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه یافت به‌نحوی که در نیمه اول سال ۲۰۱۷ با ۹ درصد افزایش به یک هزار و ۲۵۰ دلار برای هر اونس رسید. در این گزارش به عوامل مؤثر در قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ پرداخته می‌شود.

محورهای اصلی تقاضای طلا

صنعت جواهرات، تقاضا برای سرمایه‌گذاری، خرید توسط بانک مرکزی و تقاضای صنعتی و تکنولوژی، ۴حوزه اصلی تقاضای طلاست. طبق گزارش شورای جهانی طلا (World Gold Council)، صنعت جواهرات با سهم ۴۷ درصدی تقریبا نیمی از کل تقاضا برای طلا در سال ۲۰۱۶ را به‌خود اختصاص داده بود. دومین عامل، تقاضای بخش سرمایه‌گذاری با سهم ۳۶ درصدی بود. با یک فاصله نسبتا زیاد، تقاضای بانک‌های مرکزی تقریبا ۹ درصد از کل تقاضا و تقاضای بخش فناوری و صنعتی نیز ۷.۵ درصد بوده است.

عوامل مؤثر در تقاضا

اتفاقات در تقاضای طلا می‌تواند ناشی از اقدامات بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا یعنی هند و چین باشد. شایان ذکر است که افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۶ تا حد زیادی تحت تأثیر رشد تقاضای این ۲ کشور بوده است؛ هرچند از مسائل سیاسی نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که می‌تواند سبب تغییرات ارزش واحدهای پول و به تبع آن سوق سرمایه‌گذاران به خرید طلا شود. در این مورد باید اشاره کرد که نرخ رشد اقتصادی در چین و افزایش چالش‌های نظارتی و مالی در اوایل سال ۲۰۱۶ در هند نیز بازار را تحت تأثیر خود قرار داده بود. نزول ارزش پول در هند که با حذف ناگهانی اسکناس‌های درشت انجام شد، یک عامل کلیدی برای رشد قیمت طلا بوده است.

میزان خرید بانک‌های ‌مرکزی در سال ۲۰۱۶ مثبت بود اما در پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۱۰ قرار داشت. توجه به این نکته ضروری است که بانک‌های مرکزی خریداران و فروشندگان اصلی طلای خالص هستند، بنابراین کاهش فعالیت‌های خرید به‌عنوان اهرمی برای فشار بر قیمت طلا محسوب می‌شود.

عرضه طلا در سال ۲۰۱۵ تا ۵ درصد افزایش یافت. در حالی که تولید معادن تقریبا ثابت بود، اما بازیافت طلا نیز تا میزان قابل توجهی افزایش داشت. علاوه بر این، فعالیت‌های شرکت‌های استخراج طلا برای کاهش ریسک‌های مالی (Hedging) نیز افزایش یافت. افزایش قیمت طلا در ۹ماهه اول سال ۲۰۱۶، معدنچیان را تشویق کرد تا بر روی Hedging یعنی پیش فروش محصولات با قیمت‌های ثابت متمرکز شوند. این امر تا حدی سبب افزایش تقاضای این فلز گران‌بها شد.

پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۲۰۱۸

به‌نظر می‌رسد که عرضه طلا در سال ۲۰۱۸ (هرچند در کوتاه‌مدت) پایدار باشد. در بلندمدت، میزان تولید معادن، بزرگ‌ترین عامل رشد برای عرضه طلا است. افزایش قیمت‌ها باید تولید معادن را افزایش دهد؛ چرا که معادن سودآورتر می‌شوند. این امر بر اکتشافات معادن جدید نیز اثر مثبتی دارد. نتیجه‌گیری از نظر عرضه طلا آن است که افزایش قیمت طلا تأثیر مثبتی بر عرضه کلی در هر ۲ دوره کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهد داشت.

برای پیش‌بینی قیمت طلا هیچ اثر واضحی برای پیش‌بینی تحولات اقتصادی وجود ندارد. به‌طور کلی، طلا اغلب در زمان‌های بحرانی تغییرات اقتصادی اثر گذار خود را در قیمت‌ها نشان می‌دهد. بحران‌های بالقوه‌ای که در سال ۲۰۱۸ وجود دارد می‌توانند قیمت طلا را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهند.

وقایع احتمالی در سال ۲۰۱۸، که می تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد

تصمیم نمایندگان انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، غافل‌گیری بزرگی برای اکثر ناظران بین‌المللی بود. این در حالی است که شرایط جدید رابطه بین انگلیس و اتحادیه اروپا (و نیز کشورهای اروپایی غیر عضو در اتحادیه اروپا) هنوز مشخص نیست. مذاکرات Brexit می‌تواند اثری منفی بر اقتصاد و پایداری انگلیس و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ و پس از آن بگذارد، اما به‌نظر می‌رسد که بسیاری از عدم قطعیت‌ها به‌عنوان «گزینه‌ای روی میز» قرار دارند. انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا نیز همانند مذاکرات Brexit، طی یک سال گذشته، مسائل اقتصادی جهانی را پیچیده‌تر کرده است.

اما در نگاه بسیاری از تحلیل‌گران، دولت ترامپ باعث ایجاد خطرات بالقوه یا تشدید آن‌ها در آینده می‌شود. شکست سیاست‌های اقتصادی ترامپ حتی به‌طور بالقوه، ممکن است عدم اطمینان سیاسی بیشتری را در جهان ایجاد کند. سایر خطرات احتمالی درگیری‌ها در خاورمیانه و روابط با ایران است. در بدترین حالت، جهان می‌تواند شاهد یک تنش نظامی میان عربستان سعودی یا آمریکا و ایران باشد. همچنین خطر ارتقای تجهیزات نظامی کره شمالی را نمی‌توان نادیده گرفت. چنین خطرات ژئوپلیتیکی احتمالا تأثیر مهمی روی عدم اطمینان کوتاه‌مدت و در نتیجه چشم‌انداز عرضه و تقاضا برای دارایی‌های امنی مانند طلا خواهد داشت.

پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ توسط تحلیل‌گران

طیف وسیعی از تحلیل‌گران از بانک‌ها و موسسات مختلف پیش‌بینی‌های قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرده‌اند و حتی برای سال‌های بعد نیز انتظاراتی را مورد بررسی قرار داده‌اند. در ادامه برخی از پیش‌بینی‌های اخیر قیمت طلا برای سال ۲۰۱۸  ارائه می‌شوند:

شرکت خدمات مالی و بانکداری  هلند موسوم بهABN Amro در ماه مارس سال ۲۰۱۷، قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۸ را ۱،۴۰۰ دلار  پیش‌بینی کرد. این برآورد براساس فرض کاهش ارزش دلار در مقایسه با سایر ارزها صورت گرفته است.

مشابه با ABN Amro، بانک چندملیتی و شرکت خدمات مالی آلمانی به نام Commerzbank انتظار دارد که قیمت طلا تا پایان سال میلادی جاری به ۱،۴۰۰ دلار بر هر اونس برسد. این شرکت پیش‌بینی خود را مبنی بر افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری، سیاست‌های پولی، نرخ بهره واقعی، وجود ریسک‌های محتمل و همچنین خطرات سیاسی بیان کرده است.

بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ میانگین قیمت طلا یک هزار و ۲۰۶ دلار بر هر اونس خواهد بود. بانک جهانی انتظار دارد که تا سال ۲۰۳۰  طی یک نزول نسبتا دائمی قیمت هر اونس طلا به کمتر از یک هزار دلار برسد. 

منبع:اخبار فلزات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها