• ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
  • کد خبر: 16836
مس.jpg

بررسی وضعیت بازار مس نشان می‌دهد به دلیل کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به حدود ۱۳ هزار و ۷۷۵ تن، قیمت مس طی هفته گذشته ۱.۱ درصد افت داشته است. از علل اصلی این افت قیمت طی معاملات هفته گذشته بورس فلزات لندن، تشدید احتمال وقوع جنگ تجاری گسترده و انتشار داده‌های نامطلوب اقتصادی از چین بود؛ اگرچه انتظار می‌رود که بازار مس با تقویت تقاضا همراه باشد.

به گزارش «کالاخبر»،در روز دوشنبه قیمت فلز سرخ همراه با تضعیف فضای روانیِ بازار، نزدیک به۰.۵ درصد افت پیدا کرد. به گفته تحلیلگران، علت تضعیف بازار فلزات پایه از جمله مس، گمانه‌زنی‌ها پیرامون احتمال وقوع جنگ تجاری گسترده در جهان در پی وضع تعرفه‌های وارداتی جدید در ایالات متحده بوده است. برخی از تحلیلگران نیز، انتشار داده‌های نه چندان مطلوب اقتصادی چین را عامل نزول بازار در روز دوشنبه عنوان کردند. شاخص ارزش دلار در این روز، افزایش ۰.۱۴ درصدی داشت و حدود ۹۰.۰۴ واحد رسید.

آمارها نشان می‌دهد که در ماه گذشته، شاخص مدیران خرید Caixin در بخش خدمات چین نسبت به انتظارات و همچنین نسبت به ماه ژانویه، عملکرد ضعیف‌تری داشت. دولت چین به تازگی رشد تولید ناخالص داخلیِ مورد هدف برای سال ۲۰۱۸ را در سطح ۶.۵ درصد اعلام کرده است. همچنین پکن انتظار دارد که نرخ تورم که توسط شاخص قیمت مصرف‌کننده سنجیده می‌شود، حدودا ۳ درصد باشد. طی روز دوشنبه، موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن ۲ هزار و ۷۲۵ تن کاهش یافت و موجودی انبارها در سطح ۳۲۲ هزار و ۱۷۵ تن قرار گرفت.

طی روز سه‌شنبه، تصمیم سرمایه‌گذاران برای پوشش موقعیت‌های فروش موجب تقویت بازار مس شد و در نهایت، فلز سرخ با ۱.۷ درصد رشد پیدا کرد. لازم به ذکر است، بازار مس در طول روز، برای نخستین مرتبه در ماه مارس، شاهد سطوحی بالاتر از ۷ هزار دلار بر تن بود. بهبود قیمت این فلز صنعتی از قیمت سایر فلزات پایه نیز حمایت کرد. همچنین تضعیف شاخص ارزش دلار نقش مهمی در افزایش قیمت کالاهای ارزش‌گذاری شده با دلار از جمله فلز مس داشت.

بنابر نظرات تحلیلگر مؤسسه متال بولتن، انتظار می‌رود که بازار مس در سال جاری با تقویت تقاضا مواجه شود و بازار سال ۲۰۱۸ به میزان ۱۶۹ هزار تن وارد کسری عرضه شود که موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه، کاهش ۲ هزار و ۵۲۵ تنی را تجربه کرد. همانطور که بیان شد در این روز ارزش دلار کاهش یافت و شاخص آن با افت ۰.۵ درصدی، به ۸۹.۵۹ واحد رسید.

در روز چهارشنبه، همراه با تقویت ارزش دلار و همچنین تضعیف فضای روانی بازارها، قیمت مس کاهش ۱.۴ درصدی را تجربه کرد و همچنان در سطح ۶ هزار دلار بر تن باقی ماند. قیمت نفت خام برنت نیز در این روز افت پیدا کرد. افزایش شاخص ارزش دلار طی روز چهارشنبه، برابر با ۰.۰۲ درصد بود که آن را به ۸۹.۶۱ واحد رساند. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن در این روز به میزان ۳ هزار و ۲۷۵ تن افت پیدا کرد و حجم انبارها به ۳۱۶ هزار و ۳۷۵ تن رسید.

پس از وضع تعرفه های جدید وارداتی توسط اتحادیه اروپا بر روی کالاهای ایالات متحده آمریکا و تشدید نگرانی‌های سرمایه‌گذاران پیرامون احتمال بروز جنگ تجاری گسترده در جهان، بازار فلزات پایه با کاهش ارزش همراه شد؛ به طوری که فلز سرخ نتوانست سطوح بالاتر از ۷ هزار دلار بر تن را تثبیت کند و قیمت آن در روز چهارشنبه، کاهش چشم گیری را رقم زد.

در روز پنج‌شنبه نیز، حاکمیت فضای روانی منفی در بازار، موجب شد که قیمت فلز سرخ، کاهش ۰.۶ درصدی را تجربه کند و در سطح ۶ هزار و ۸۰۰ دلار بر تن در بورس فلزات لندن معامله شود. شاخص ارزش دلار نیز با رشد ۰.۶۱ درصدی در این روز همراه بود و ۹۰.۱۶ واحد رسید.

تشدید احتمال بروز جنگ تجاری گسترده در جهان، احتمال بالای افزایش نرخ‌های بهره ایالات متحده در سال جاری طی چهار مرحله، تشدید نوسانات بازار سهام و همچنین انتشار داده‌های ناامیدکننده شاخص مدیران خرید بخش ساخت و تولید از عواملی بودند که قیمت فلزات پایه را تحت فشار منفی قرار دادند. به گفته تحلیلگر متال بولتن، انتظار می‌رود که اثر عوامل مذکور کمتر شده و رشد اقتصادی مطلوب از قیمت کالاهای اساسی حمایت کند؛ اما تا آن زمان، احتمالا فضای نسبتا منفی در بازار حکمفرما خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که برگزاری کنفرانس بین‌المللی مس متال بولتن در مادرید، در جهت‌گیری بازار نقش مهمی داشته باشد. طی روز پنج‌شنبه همچنین حدود یک هزار و ۵۰۰ تن از موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد.

قیمت مس در روز جمعه، باز هم شاهد افت بود و کاهش ۰.۳ درصدی را در بورس فلزات لندن به ثبت رساند. شاخص ارزش دلار در طول روز روندی تقریبا صعودی داشت، اما در پایان روز با افت ۰.۱۱ درصدی به ۹۰.۰۶ واحد رسید. از جمله عوامل بهبود شاخص ارزش دلار در این روز،‌ احتمال بروز توافق هسته‌ای میان کشورهای کره شمالی و ایالات متحده بود. طبق گزارش متال بولتن، کارگران عضو اتحادیه در معدنLos Pelambres متعلق به کمپانی آنتوفاگاستا در کشور شیلی، پیشنهادات مطرح شده از سوی مقامات این معدن را رد کردند. موجودی مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه ۳ هزار و ۷۵۰ تن کاهش پیدا کرد.

طی هفته گذشته، قیمت نقدی مس، افت ۱.۱ درصدی را در بورس فلزات لندن به ثبت رساند، در حالی که حدود ۱۳ هزار و ۷۷۵ تن از موجودی مس در انبارهای این بورس کاسته شد.

منبع:اخبار فلزات

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها