آموزش

در قسمت قبل قرارداد آتی و نحوه کارکرد آن توضیح داده شد، در ادامه به بررسی برخی اصطلاحات رایج در قرارداد آتی زعفران می‌پردازیم،

به گزارش "کالاخبر"؛ همانطور که پیشتر اشاره شد قرارداد آتی، قراردادی است که فروشنده بر اساس آن متعهد می شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین میکنند، بفروشد و در مقابل طرف دیگر(خریدار) قرارداد متعهد می شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.

اصطلاحا گفته می‌شود کسی که در بورس ، قرارداد آتی را می‌خرد و خود را متعهد به خرید دارایی پایه در تاریخ معین می‌نماید، موقعیت تعهدی خرید اختیار نموده‌است و کسی که در بورس، قرارداد آتی را می‌فروشد و خود را متعهد به فروش دارایی پایه در تاریخ معین می‌نماید، موقعیت تعهدی فروش اختیار نموده‌است.

به طور مثال در نظر بگیرید، یک کشاورز برای ماه آینده زعفران خود را  برداشت می‌کند، وی قصد دارد محصول خود را از قرار هر گرم ۸۰،۰۰۰ به فروش برساند اما نگران آن است که در ماه آینده به دلیل افزایش عرضه، قیمت زعفران کاهش یابد. در نتیجه با اتخاذ موقعیت تعهدی فروش در قرارداد آتی زعفران، قیمت فروش محصول خود را برای ماه آینده تثبیت می‌کند. همانطور که ملاحظه کردید، کشاورز با فروش قرارداد آتی زعفران، خود را متعهد به فروش زعفران در تاریخ مشخصی از ماه آینده نمود.(موقعیت تعهدی فروش) 

از طرفی یک شرکت تولیدکننده داروهای گیاهی برای ماه آینده به زعفران نیاز دارد، این شرکت نگران افزایش قیمت زعفران در آینده استچرا که می‌بایست هزینه‌های تولید خود را کنترل نماید بنابراین با اتخاذ موقعیت تعهدی خرید در قراردادهای آتی زعفران، اقدام به خرید نموده و از این طریق ریسک نوسانات قیمت را از بین خواهد برد چرا که قیمت خرید زعفران را از حالا برای ماه آینده تثبیت کرده‌است. همانطور که ملاحظه کردید این شرکت با خرید قرارداد آتی زعفران، خود را متعهد به خرید زعفران در تاریخ مشخصی از ماه آینده نمود.(موقعیت تعهدی خرید) 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها