بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که آغاز معاملات اوراق گواهی سپرده سکه در بورس کالا از هفته آینده ، پذیرش بورس کالای ایران در بازار اول بورس و نقش مهم بورس کالا در تعادل بازارها از مهم ترین آنها بود.

آغاز معاملات اوراق گواهی سپرده سکه در بورس کالا از هفته آینده

به گزارش «کالاخبر»، روز گذشته دبیر کل بانک مرکزی بانک مرکزی اعلام کرد که با هماهنگی بورس کالا از روز یکشنبه ۱۰ تیرماه در اقدامی جدید، امکان عرضه تمامی حواله های پیش فروش شده سکه را در بورس فراهم می کند. این اوراق پس از موعد سررسید در حکم مالکیت سکه طلا بوده و قابل خرید و فروش در صرافی ها خواهند بود.

سید محمود احمدی افزود: با توجه به تداوم التهابات فعلی بازار سکه طلا امکان عرضه تمامی حواله های پیش فروش شده در بورس فراهم می شود که با این کار ضمن پاسخگویی به عطش متقاضیان و متعاملین سکه طلا، شاهد تحرک بخشی سمت عرضه بازار خواهیم بود.

وی افزود: این بانک متعهد به تحویل تمامی سکه های پیش فروش شده است و آمادگی کامل برای این امر وجود دارد با این حال امکان جدیدی در راستای نقدپذیری و تبادل گواهی های پیش خرید سکه برای پیش خریدکنندگان به وجود آوردیم تا این افراد بتوانند گواهی سکه های خود را قبل از سررسید، در بازار بورس به فروش رسانند. هم چنین کسانی که تمایل به سرمایه گذاری در حوزه سکه دارند می توانند با مراجعه به بورس، اوراق سکه را خریداری کنند.

بانک مرکزی علاقمند به جایگزینی گواهی سکه به جای سکه فیزیکی

همچنین در هفته گذشته و در آستانه دومین دورعرضه سکه های پیش فروش شده (۲۶ تیرماه جاری)، جلسه هماهنگی بانک مرکزی با بورس کالای ایران و کارگزاری بانک ملی ایران در بانک مرکزی برگزار شد.

در این نشست که  با حضور دکتر اکبر کمیجانی قائم مقام، سیدمحمود احمدی دبیرکل و پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی و نمایندگان سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برگزار شد، تمهیدات لازم برای این مهم اندیشیده و تفاهم نامه در این زمینه توسط حاضران امضاء شد.

دکتر کمیجانی در این نشست ضمن اشاره به تضمین تحویل سکه های پیش فروش شده از سوی بانک مرکزی و اعتمادسازی ها در این راستا تاکید کرد: امیدواریم اعتماد عمومی، بازار ثانویه پررونقی را ایجاد کرده و بر ثبات بازار و متعادل شدن قیمت ها موثر واقع شود. 

سیدمحمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی نیز با بیان اینکه هیچ مشکلی برای عرضه سکه وجود ندارد و ۸ میلیون سکه پیش فروش شده مهیاست، افزود: بانک مرکزی علاقه‌مند است تا گواهی سکه جایگزین سکه فیزیکی شود.

اوراق گواهی سپرده سکه در بورس کالا ثبات آفرین است

رییس اسبق اتحادیه طلا و جواهر  در این خصوص گفت: در عرضه سکه های پیش فروشی به صورت اوراق گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا می‌توان ریسک های ناشی از نگهداری سکه در منازل و احتمال تقلبی بودن سکه های فیزیکی در بازار را به صفر رساند و مردم می توانند این اطمینان خاطر را داشته باشند که سکه های خریداری شده در طرح پیش فروش را به صورت اوراق تحویل می‌گیرند. از این رو به نظر می رسد یکی از اهداف دولت از اجرای طرح عرضه گواهی سپرده سکه در بورس کالا، جلوگیری از این نگرانی ها باشد.

محمد ولی گفت: عرضه سکه به صورت اوراق گواهی سپرده سکه در بورس می تواند در میان مدت بازار را مدیریت کرده و از نظر روانی به کاهش هیجانات در بازار کمک کند؛ چراکه اوراق گواهی سپرده سکه قابل معامله در بورس، حکم سکه فیزیکی را دارد و مردم به راحتی می توانند آن را بدون محدودیت خرید و فروش کنند.

این فعال بازار طلا در خصوص مزایای عرضه سکه به صورت اوراق گواهی سپرده کالایی جهت ایجاد شفافیت و نقدشوندگی سکه در بازار گفت: عرضه سکه در قالب اوراق اقدامی در راستای شفاف سازی است و باید به کمک این ابزارها کلیه بازارها را نظم بخشید و هدفمند کرد؛ چرا که در مقاطعی گروهی از افراد وارد بازارهایی می شوند که حرفه ای نبوده و اطلاعات کاملی ندارند. حضور این قیبل افراد در بازارهای مختلف ایجاد التهاب کرده و بی نظمی را در اقتصاد موجب می شود.

تقویت بازارهای رسمی کشور لازمه اقتصاد ماست

در هفته گذشته مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: اینکه گفته می شود بازار مشتقه در بازار نقد اثر گذار است، در ادبیات اقتصادی، کتب و پژوهش های مختلف در این زمینه رد شده و همواره ثابت شده است که بازار نقد بر بازار مشتقه اثر گذار است چرا که در بازار نقد، کالا مورد معامله قرار می گیرد اما در بازار مشتقه ۹۹ درصد معاملات منجر به تحویل کالا نمی شود.

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه الگو برداری بازار نقدی سکه از بازار آتی پیش فرض درستی نیست، گفت: نقدهایی که نسبت به بازارهای رسمی وارد می شود ممکن است منجر به تصمیم گیری های اشتباهی شود که امر حاصلی جز سوق به سمت بازارهای غیر رسمی و غیر شفاف و ایجاد هرج و مرج در اقتصاد کشور ندارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه محدودیت هایی در تعداد معاملات و سطح وجه تضمین در بازار آتی سکه ایجاد کردیم تا بازار را کنترل و مدیریت کنیم، تصریح کرد: قطعا یکی از عواملی که منجر به مدیریت بازار سکه می شود مدیریت سمت عرضه است، زیرا تقاضا به شدت در بازار وجود دارد و با افزایش عرضه بازار می تواند به سمت و سوی مطلوب حرکت کند.

به گفته سلطانی نژاد، دلیل دیگری نیز که تاثیرپذیری بازار نقد از آتی را منتفی می کند، ساعت شروع بازار آتی است، در حال حاضر بازار آتی سکه ساعت یک و نیم بعدازظهر باز می شود یعنی زمانی که قیمت های بازار نقد مشخص شده و تاکید می کنم که در این بازار ۹۹ درصد معاملات منجر به تحویل فیزیکی سکه نمی شود.

سکه آتی به سکه نقدی سگینال نمی‌دهد

سعید اسلامی بیدگلی٬ کارشناس ارشد بازار سرمایه٬ تعطیل کردن بازار آتی را به دلیل فرض سیگنال دادن آن به بازار نقد نادرست دانست و توضیح داد: حجم بازار نقدی بسیار بزرگتر از بازار آتی است و بعید است که بتوان این موضوع را پذیرفت که بازار آتی در حال سیگنال دادن به بازار نقدی است چرا که در سیگنال دادن٬ اثر اندازه بسیار بااهمیت است٬ به این معنا که اگر بازاری بزرگ باشد٬ می تواند به سایر بازارها به طور جدی سیگنال دهد.

وی تاکید کرد: اگر حتی این فرض را بپذیریم که بازار آتی در حال سیگنال دادن به بازار نقدی است٬ باید متوجه باشیم که این تنها سیگنالی نیست که در شرایط فعلی اقتصاد کشور وجود دارد و تعداد بسیار زیادی سیگنال درمورد سایر دارایی ها و اقدامات سیاست گذارانه دولت و بانک مرکزی وجود دارد و عملا با حذف یک سیگنال نمی توان همه جریان سیگنال ها را قطع کرد. بنابراین با این استدلال٬ تعطیل کردن بازار آتی کمکی به ساماندهی بازار نقدی نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: تعطیل کردن بازار آتی دقیقا به این مفهوم است که یکی از محل هایی حذف شود که سرمایه می تواند به آن وارد شود و به قیمت گذاری های صحیح کمک کند که این ممکن است منجر به آشفتگی های بیشتر در بازارهای نقدی شود. صد البته به دلیل اینکه بازار آتی بسیار کوچک است٬ ممکن است اثر این آشفتگی اکنون دیده نشود اما تعطیل کردن یک بازار مالی موجود که به گفته خود مدیران نقش اطلاع رسانی هم دارد٬ به صلاح بازارهای مالی کشور نیست.

رشد قیمت نقدی سکه به دلیل نرخ دلار است نه آتی سکه

یک کارشناس بازار سرمایه مدعی شد که قیمت سکه در بازار نقدی به تبعیت از افزایش نرخ دلار در حال رشد بوده و این افزایش ارتباطی به بازار آتی سکه ندارد.

حمیدرضا کاهدی درباره ادعاهای مطرح شده درخصوص تاثیرگذاشتن بازار آتی سکه طلا در افزایش قیمت سکه در بازار نقدی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی و انتظاراتی که از نرخ دلار در بازار وجود دارد باعث رشد قیمت دلار و سکه در بازار نقدی شده اما برخی ها افزایش قیمت سکه را به بازار آتی سکه نسبت می دهند که این امر منطقی نیست.

کاهدی رسیدن قیمت دلار به بیش از ۸ هزار تومان و همچنین احتمال خروج ایران از برجام را از علل التهاب بازار دانست و عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود بازار آتی سکه موجب افزایش قیمت سکه نقدی شده است درست نیست زیرا بازار آتی خودش معلول است و علت اصلی، افزایش نرخ دلار است.

نقش مهم بورس کالا در تعادل بازارها

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با قاطعیت می توان اعلام کرد بورس کالا تنها محلی است که می توان محصولات مختلف را بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی، معامله کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی اظهار داشت: بورس کالا بهترین ابزار برای کشف واقعی قیمت ها و جلوگیری از قیمت های کاذب است به خصوص در شرایطی که بازارها با التهاب روبه رو می شود باید از بورس کالا بیش از گذشته بهره ببریم.

وی در ادامه به عرضه زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه زعفران در بورس کالا سلامت خرید و فروش و کشف قیمت واقعی این محصول را تضمین کرده است این در حالی است که عرضه زعفران در بورس کالا می تواند در کنار کشف قیمت از صادرات فله ای این محصول نیز که توجیه اقتصادی برای کشور ندارد، جلوگیری کند.

بورس کالای ایران در بازار اول بورس پذیرش شد

در هفته گذشته هیات پذیرش اوراق بهادار با پذیرش سهام شرکت بورس کالای ایران در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران موافقت کرد.

سهام بورس کالای ایران که تاکنون در بازار پایه فرابورس معامله می شد، از این پس با درج در فهرست نرخ های بورس اوراق بهادار، روی تابلوی اول بورس معاملات خود را از سر خواهد گرفت.

بورس کالای ایران طی مجمع عمومی صاحبان سهام خود که مورخ ۲۸ خرداد ماه سال جاری برگزار شد، اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی از مبلغ  ۹۰۰ میلیارد ریال به یک هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال کرد .بر این اساس، بورس کالای ایران با این افزایش سرمایه توانست موافقت هیات پذیرش را برای ورود به تابلوی اول بورس اوراق بهادار تهران دریافت کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها