بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که ارائه آدرس غلط دلالان و سوداگران درباره بورس کالا ، معاملات آتی سکه به فعالیت خود ادامه می دهد، ویترین شیشه‌ای بورس کالا راهکاری مناسب برای تنظیم بازارها و اشتیاق سیمانی‌ها برای حضور در تالار داخلی و صادراتی بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

دلالان و سوداگران درباره بورس کالا آدرس غلط می دهند

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه دلالان و سوداگران از گذشته با جوسازی و ارائه آدرس های غلط به مسئولان، قصد تخریب بورس را داشته اند، گفت: بدون شک اگر محصولات در بورس کالا عرضه نشود به سرعت شاهد ایجاد انحصار در بازارهای کالای کشور خواهیم بود.

رضا ویسه با تشریح کارکردهای بورس کالای ایران در اقتصاد کشور گفت: راه اندازی بورس کالا، تلاشی برای مقابله با سوداگری و رانت خواری در بازارهای کالایی بود و در طول این سال ها بورس کالا همواره با وجود برخی مقاومت ها در روند توسعه و تغییر ساختارهای معاملاتی کالاها از سنتی به مدرن مواجه بوده است.

به گفته وی، افرادی که مخالف وجود بورس کالا هستند یک خواسته اصلی دارند و آن «خارج شدن معاملات کالاها از فضای شفاف و واقعی و قدرت گرفتن بازارهای غیرشفاف و کاذب» است. این در حالی است که اگر امروز محصولات در بورس کالا عرضه نشود، انحصارگران و واسطه ها که افراد پر قدرتی هستند، پس از جمع آوری محصولات از بازار و انتقال به انبارها، زمینه کاهش کالا را فراهم کرده و به هر قیمتی که بخواهند مواد را به متقاضیان می فروشند

ویسه به ارتباط مستقیم میان اقدامات دولت و بورس کالا اشاره کرد و افزود: تولد بورس در اقتصاد ما کار دولت ها را در تنظیم بازار کالاها راحت کرده و به جرات می توان گفت امروز بدون وجود بورس کالا، دولت نمی تواند به نحو مطلوب وظیفه اش را انجام دهد.

معاملات آتی سکه به فعالیت خود ادامه می دهد

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: بورس آتی سکه به فعالیت خود ادامه می دهد و خبر متوقف شدن طولانی آن حقیقت ندارد و محدودیت های اعمال شده برای کنترل بازار است.

حامد سلطانی نژاد اظهار داشت: بورس آتی سکه یک بازار رسمی و قابل کنترل است و هر بازاری که مدیریت ریسک مشتریان را بر عهده دارد ممکن است محدودیت هایی را برای آن اعمال کنیم اما این محدویت ها بعد از مدتی برداشته می شود.

وی افزود: با کنترل بازارهای آتی باید به این بازارهای رسمی جهت دهی شود تا افراد سفته باز به جای اینکه در بازارهای غیر رسمی کار کنند در این بازارهای کنترل شده خرید و فروش کنند و باید از شایعات در مورد این بازارها بپرهیزیم. علاوه بر این تقویت بازارهای رسمی باعث می شود تا ما اطلاعات دقیقی در مورد خرید و فروش های بازار به دست آوریم و تضعیف این بازارها به ضرر اقتصاد ماست لذا برنامه ای برای بسته شدن بازار آتی سکه نداریم و با تقویت بازارهای آتی رسمی از هرج و مرج بازار جلوگیری می کنیم.

دلیل عدم عرضه اوراق گواهی سکه در بورس

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره علت عدم ‌عرضه اوراق گواهی سکه در بورس گفت: با عرضه اوراق اگر بازار روال طبیعی داشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

مسعود رحیمی گفت: در خصوص اوراق گواهی سکه، مذاکراتی با سازمان بورس در حال انجام است اما مشکل اصلی عدم عرضه این اوراق در بورس، موضوع مالیات است. از آنجایی که مالیاتی برای بورس تعریف نشده، مالیات اوراق گواهی سکه نیز با ابهام همراه است. سازمان بورس و سازمان مالیاتی در حال رایزنی هستند تا مشکل عرضه اوراق گواهی سکه در بورس را حل کنند.

وی در خصوص تأثیر اوراق گواهی سکه بر کاهش حباب قیمت سکه در بازار آزاد گفت: با عرضه اوراق، سمت عرضه تحریک می‌شود و اگر بازار روال طبیعی داشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد ولی اگر رفتار غیرعقلانی از سوی سوداگران مشاهده شود شاید باز هم حباب وجود داشته باشد.

حمایت از بورس کالا جزو سیاست دولت است/شفافیت تنها راه مقابله با رانت

معاون وزیر صنعت گفت:بورس دارای مخالفانی است که از شفاف سازی مبادلات کالاها آسیب می بینند و دیگر رانتی برای آنها وجود ندارد؛ از این رو حمایت از بازار سرمایه و بورس کالا جزو سیاستهای دولت است.

مهدی کرباسیان عنوان کرد: مزیت‌های بورس کالا به عنوان بستری شفاف برای مبادلات کالاها، باعث شده تا عرضه انواع محصولات از جمله فولاد و پتروشیمی‌ها در این بازار به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی باشد و اگر رضایتی از بورس کالا وجود ندارد، به نارضایتی عده‌ای رانت خوار برمی‌گردد.

وی با بیان این که حمایت از بازار سرمایه و به ویژه بورس کالا، جزو سیاست‌های دولت است، گفت: بورس کالای ایران به عنوان بازاری هدفمند، نقش مهمی در توسعه و رونق بخشی به صنایع مختلف ایفا کرده و می‌کند، بنابراین ما نیز در جایگاه خود در راستای این سیاست‌ها، به همکاری نزدیک در حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه حوزه فولاد و مس با بورس کالا ادامه می‌دهیم تا به رونق‌بخشی این صنایع کمک کنیم.

ویترین شیشه‌ای بورس کالا راهکاری مناسب برای تنظیم بازارها

اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت باید در شرایط کنونی که بازارها دچار التهاب شده از ویترین شفاف و شیشه‌ای بورس کالا برای تنظیم و ثبات بخشی به بازار استفاده کند.

مهدی تقوی افزود: بورس کالا با تجمیع تولیدکنندگان و خریداران در یک محل، از پراکندگی معامله‌گران جلوگیری کرده و انجام معاملات و نظارت بر بازارهای کالایی را تسهیل می‌کند.از سوی دیگر در زمان التهاب بازارها، امکان اتخاذ تصمیم درست در راستای تعادل بازار در بستر بورس کالا وجود دارد به طوریکه می توان با گذاشتن حد نوسان قیمت، محدودیت در خرید و افزایش عرضه ها نبض بازار را در اختیار گرفت اما در بازارهای خارج از بورس به دلیل اقتصاد غیر شفاف ما اصلا امکان مدیریت و نظارت وجود ندارد که بتوان برای تنظیم قیمت کالاها سیاستی اجرایی کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در پیش گرفتن قیمت گذاری دستوری در دنیا منسوخ شده است، ادامه داد: دولت در طول سال ها به این نتیجه رسید که قیمت گذاری دستوری، رانت زا بوده و هیچ حمایتی از تولیدکننده و مصرف کننده نمی کند از این رو دولت ابزارهایی همچون تعزیرات، شورای رقابت و ... را در اختیار دارد که به وسیله آنها می‌تواند نظارت خود را بر بازار کالاها بیشتر کند؛ همچنین تاکید می کنم که تنها بازاری که در حوزه معاملات کالاها قابل رصد و نظارت است، بورس کالاست.

مزایای فعال تر شدن بخش خصوصی زعفران در معاملات بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ورود زعفران در بورس کالا باعث شده تا فعالان این صنعت و زعفرانکاران رفته رفته با بورس و مزیت های آن آشنا شوند که به مرور با افزایش حجم معاملات و حضور فعال تر بخش خصوصی شاهد رشد اشتغالزایی،  افزایش کیفیت و برندسازی و حمایت از کشاورزان از مسیر بورس کالا خواهیم بود.

علی اکبری افزود: عرضه زعفران در بورس کالا در ایجاد زنجیره تولید نقش به سزایی ایفا می کند و باعث می شود تا دسترنج زعفران کاران به جای واسطه ها به خود آنها برسد؛ همچنین طی سال های اخیر در عرضه سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا نیز غفلت شده و باید با استفاده از این سازوکار مدرن و شفاف از ساختار سنتی بخش کشاورزی فاصله بگیریم.

وی ادامه داد: با عرضه طلای سرخ  در بورس کالا، منافع حاصل از کاشت، داشت، برداشت و بازاریابی به تولیدکنندگان این محصول برمی گردد که به نظر می رسد حضور بخش خصوصی در بورس کالا به منظور توسعه بازار زعفران کمک کننده خواهد بود.

سیمانی‌ها مشتاق حضور در تالار داخلی و صادراتی بورس کالا

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از راه اندازی دفتر فروش متمرکز سیمان به عنوان مقدمه حضور این صنعت در بورس کالا خبر داد و گفت: از هفته گذشته دفتر فروش متمرکز سیمان راه اندازی شد تا به صورت پایلوت و آزمایشی خرید و فروش سیمان صورت بگیرد و بعد از فرهنگ سازی و افزایش آگاهی تولید کنندگان از ساز و کار خرید و فروش در بورس ، سیمان راهی بورس کالا شود.

عبدالرضا شیخان گفت: با توجه به انجام معاملات سنتی سیمان و لزوم آشنایی فعالان صنعت با مزایای بورس کالا، تصمیم گرفته شد تا قبل از ورود سیمان به بورس کالا دفتری به عنوان دفتر فروش متمرکز در انجمن سیمان بر پایه ساز وکار بورس راه اندازی شود تا فعالان صنعت از این طرق بتوانند از مزایای آن بهره مند شده و زمینه ورود سیمان به بورس کالا فراهم شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کلینکر به صورت ریالی به عراق و سیمان به کردستان عراق به صورت محدود صادر می شود، تصریح کرد: این در حالی است که اگر صادرات سیمان از طریق رینگ صادراتی بورس کالا صورت می گرفت بسیار کاراتر بود که امیدواریم این اراده ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها