کامودیتی

قیمت نفت در هفته ای که گذشت تحت تاثیر تهدید آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران تا ۵ نوامبر و فرستادن هیئتی تجاری به ژاپن و کره جنوبی برای تحقق این امر صعودی شد و به اوج قیمت هفته های اخیر بازگشت.

به گزارش «کالاخبر»، در شروع هفته به دنبال توافق اخیر کشورهای اوپک و غیراوپک برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز قیمت ها کاهشی شدند و نفت برنت نزدیک به ۲ دلار در هر بشکه کاهش یافت اما قیمت ها به دنبال مختل شدن عرضه در لیبی و کانادا و اظهارات یک مقام آمریکایی درباره فشار واشنگتن برای توقف واردات نفت ایران از نوامبر، افزایش یافت. یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور از همه کشورها خواسته است واردات نفت ایران را از نوامبر متوقف کنند.

با این وجود برنامه عربستان و روسیه برای افزایش تولید نفت و عقب نشینی ضمنی آمریکا در مورد تحریم کامل نفت ایران و اعلام قائل شدن معافیت برای تعدادی از کشورها برای واردات نفت از ایران رشد سریع قیمت ها را متوقف کرده و در دو روز پایانی هفته شاهد افزایش فشارها بر قیمت نفت بودیم. بهای معاملات نفت روز جمعه بدنبال تشدید اختلافات تجاری میان آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ جهان کاهش یافت. بازارهای سهام آسیا تحت تاثیر تشدید اختلافات تجاری میان آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ جهان شامل چین، هند و اتحادیه اروپا، در پایین ترین رکورد ۹ ماه گذشته ایستادند و معامله گران نگران هستند که تشدید جنگ تعرفه‌ای بر صادرات کالا از جمله نفت آمریکا، باعث رکود تجارت و آسیب دیدن رشد اقتصادی جهانی شود.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

افزایش فشارها بر بازار فلزات

با تشدید جنگ تجاری در صحنه تجارت بین الملل و افزایش نگرانی ها نسبت به تاثیر منفی این تنش ها بر رشد اقتصادی کشورها، همچنان شاهد افزایش فشارها بر قیمت کامودیتی ها به ویژه فلزات اساسی در بازارهای جهانی هستیم. با وجود این در هفته ای که گذشت صحبت های نرم تر از انتظار ترامپ در خصوص محدودیت سرمایه گذاری شرکت های چینی در آمریکا تا حدی نگرانی را در بازار کاهش داد و از طرف دیگر انتشار آمار مثبت از اقتصاد چین تقاضا برای فلزات را افزایش داد. کاهش سهم سپرده بانک های چینی نزد بانک مرکزی این کشور و آزاد شدن ۱۰۰ میلیارد دلار نقدینگی از این طریق و رشد مطلوب سودآوری صنایع چین در ماه می نگرانی ها نسبت به چشم انداز قیمت فلزات را کاهش داده و روند نزولی قیمت ها را تا حدی کاهش داد و حتی موجب افزایش هفتگی قیمت سرب و آلومینیوم در بورس فلزات لندن شد.

علیرغم کاهش هفتگی قیمت روی؛ مثبت شدن آربیتراژ این فلز بین بورس فلزات لندن و شانگهای بعد از یک ماه، لغو مجوز فروش ۱۵ هزار تن از موجودی انبارهای بورس فلزات لندن و اعلام شرکت Dongling چین مبنی بر کاهش چشم گیر تولید روی چشم انداز مثبتی را برای این فلز در هفته های پیش رو رقم زده است.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.


*فرید فتحی- کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها