مجلس

طی توافق و استقبالی که عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی از بهره گیری از ابزارهای مالی بازار سرمایه داشت، قرار شد تا به زودی جلسات مشترک میان مسوولان این بانک و بازار سرمایه به منظور تنظیم بازار سکه و ارز برگزار شود.

به گزارش «کالاخبر»، برنامه گفت و گوی ویژه خبری شب گذشته با حضور محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و محمد حسین حسین زاده بحرینی، رییس کمیته پولی و بانکی مجلس با موضوع التهابات بازار ارز و سکه پخش شد که این دو نماینده از اعلام توافق و استقبال رییس کل جدید بانک مرکزی برای تنظیم بازار سکه و ارز از طریق بانک مرکزی خبر دادند.

 در برنامه شب گذشته موضوع محدود شدن معاملات آتی سکه به عنوان بازاری شفاف و انتقال سرمایه های این بازار به معاملات غیر رسمی طلا از سوی مجری برنامه مطرح شد که محمد حسین حسین زاده بحرینی، رییس کمیته پولی و بانکی مجلس در این باره گفت: روز گذشته طی نشستی که با عبدالناصر همتی، رئیس کل جدید بانک مرکزی ایران برگزار شد که همتی بر استفاده بانک مرکزی از ابزارهای مالی بازار سرمایه به منظور تنظیم بازار سکه و ارز تاکید کرد.

بحرینی افزود: طی توافق و استقبالی که رییس کل بانک مرکزی از بهره گیری از ابزارهای مالی بازار سرمایه داشت قرار شد تا به زودی جلسات مشترک میان مسوولان این بانک و بازار سرمایه برگزار شود.

رییس کمیته پولی و بانکی مجلس اظهار داشت: امروز وقتی کسی برای این پرسش که قیمت های فعلی سکه، ناشی از چه مقدار معامله بوده؟ چند بازیگر در تعیین این نرخ نقش داشته اند؟ و این معاملات در چه مکانی انجام شده است؟ پاسخی ندارد، آن زمان است که توجه به بازارهای متشکل و بورسی اهمیت پیدا می کند.

 وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید از ابزارهای بورسی استفاده کند، تاکید کرد: در حال حاضر مشاهده می کنیم که دانش و مهارت فنی که بانک مرکزی بتواند از طریق بازارهای مالی، بازارگردانی کند و نبض بازارها را از شیوه های اقتصادی به تعادل برساند وجود ندارد از این رو ارتباط این مجموعه با بازار سرمایه به شدت احساس می شود.

بحرینی اضافه کرد: به این ترتیب این مهارت ها باید از بازار سرمایه به بانک مرکزی منتقل شود تا شاهد توسعه بازارهای مالی و متشکل باشیم که در این صورت شفافیت در مبادلات حرف اول را خواهد زد.

بهره گیری بانک مرکزی از قراردادهای آتی

در ادامه این بحث نیز، محمدرضا پورابراهیمی با تایید سخنان بحرینی گفت: با کتمان بازارهای غیررسمی طلا و ارز نمی توان بر مشکلات فائق آمد و این امر اثبات شده که باید از ابزارهای نوین مالی در راستای تنظیم بازارها استفاده کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با قدردانی از مسوولان بازار سرمایه که برای تنظیم بازار سکه طی طرحی جدید بانک مرکزی همه شرایط و مقدمات را فراهم کردند، گفت: این طرح در لحظه آخر از سوی بانک مرکزی اجرایی نشد با انتخاب رییس کل بانک مرکزی و استقبال وی از اقدامات مشترک با بازار سرمایه، به زودی شاهد اجرایی شدن پیوند محکم بازار سرمایه و بانک مرکزی خواهیم بود.

پورابراهیمی در پایان به لزوم توسعه بازارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی سکه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ضرب سکه از سوی بانک مرکزی انجام می شود، اما قراردادهای آتی در بورس کالا معامله می شود که این دو موضوع هیچ منافاتی با هم ندارند و بانک مرکزی می تواند با اعلام یک ضابطه و چارچوب، زمینه توسعه این معاملات و حضور فعالانه خود در قراردادهای آتی سکه را مهیا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها