تربتی نژاد

عرضه محصولات مختلف کشاورزی در بورس کالا یکی از رویکردهای جدید دولت است که زیرساخت‌های این اقدام در بورس کالا فراهم شده تا پس از رونق معاملات زعفران طی یک سال گذشته نوبت به زیره سبز برسد.

به گزارش «کالاخبر» ،نورمحمد تربتی‌نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: عرضه زیره سبز در بورس کالای ایران از نظر اقتصادی برای کشاورزان بسیار سودمند و سودآور است زیرا علاوه بر آنکه کشاورزان را به افزایش تولید ترغیب می کند، منجر به کشف قیمت واقعی و حمایت از این محصول استراتژیک هم می شود.

وی افزود: زیره سبز امروزه در دنیا مورد توجه مصرف کنندگان بسیاری قرار دارد و با توجه به کیفیت زیره ایران، اگر حمایت مناسبی از این عرضه صورت گیرد و فعالان بازار زیره نیز به بورس کالا بیایند می‌توان انتظار داشت که‌ بازار صادراتی موفقی برای این محصول ارزآور ایجاد شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، از مزیت های مهم عرضه زیره در بورس، شفاف سازی و کشف نرخ‌های عادلانه محصول است تا کشاورزان بتوانند به سودهای واقعی خود دست یابند.

تربتی نژاد اظهار داشت: نبود اطلاعات شفاف و درست از تولید و مصرف محصولات کشاورزی همواره از مشکلات زیرساختی کشور است که در صورت عرضه و معامله محصولات در بورس و آشنایی کشاورزان با سازوکارهای این بازار، شاهد شفافیت اطلاعاتی و نیازسنجی مناسب برای تولید خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: با توجه به رونق معاملات زعفران در بورس کالا و ورود زیره به این بازار و همچنین صادراتی بودن این دو محصول، باید شرایطی فراهم شود تا زعفران و زیره ایران از طریق تالار صادراتی بورس به بازارهای جهانی صادر شود تا سود واقعی به جای واسطه ها و خارجی ها نصیب تولیدکنندگان ایرانی شود.

به گفته وی، تمرکز عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران باعث می شود تا کشورهای خریدار محصولات ایرانی بهتر و با جزییات دقیق تر با تولیدات ایران آشنا شوند و برای خرید به سمت بورس بیایند.

تربتی نژاد معتقد است که در حوزه تنظیم بازار داخلی نیز عرضه محصولات در بورس به کشف واقعی قیمت‌ها و به دور از جوسازی واسطه ها به نفع تولیدکننده و مصرف کنندگان تمام می‌شود.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس طی ماه‌های گذشته با برگزاری نشست‌هایی با محوریت بورس کالا به خوبی از ظرفیت‌های این بورس مطلع هستند، گفت: مجلس از ایجاد بازارها و ابزارهای جدید در بازار سرمایه که از شفاف ترین بازارهای کشور است حمایت می‌کند که در این مسیر فرهنگ سازی و ورود فعالان قدیمی بازارها به بورس نیز ضروری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها