تربتی نژاد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقد است می‌توان با استمرار عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، نه تنها از بروز رانت در اقتصاد کشور جلوگیری کرد، بلکه می توان مسیر توسعه صادرات محصولات کشاورزی با برند داخلی از مسیر بورس را در پیش گرفت که این اتفاق به هیچ عنوان دور از دسترس نیست.

به گزارش « کالاخبر» ؛ نورمحمد تربتی نژاد با اشاره به مزایای عرضه کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی در بورس کالا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: بورس کالا در ایجاد شرایط رقابتی، استانداردسازی محصولات، توسعه عملیات بازاریابی، شفاف سازی اطلاعات، کاهش ریسک قیمتی، تضمین معاملات و توسعه بازار محصولات کشاورزی نقش تعیین کننده ای دارد.
وی افزود: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به نفع تولیدکنندگان، کشاورزان و خریداران است تا بتوانند از دست دلالان و واسطه‌ها که سود اصلی حاصل از فروش محصولات کشاورزی را به دست می آورند، نجات پیدا کنند.
تربتی نژاد ادامه داد: بورس‌های کالایی در برخی از کشورهای توسعه‌یافته در حوزه محصولات کشاورزی از قدمت چند صد ساله برخوردار هستند؛ اما بورس ایران نوپا است و به دلیل ساختار سنتی بخش کشاورز،ی بخشی از مشکلات موجود نظیر ساختار خرده مالکی، نبود دانش مالی کافی در بین کشاورزان و تجار این بخش و همچنین عدم حمایت از بورس سبب شده معاملات این بخش همچنان از مزایا و کارکردهای بورس محروم بماند.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با تاکید بر لزوم تقویت جایگاه بورس کالا در اقتصاد، اظهار داشت: هرچند در سال های اخیر شاهد ورود برخی از محصولات کشاورزی از جمله زعفران، زیره، جو و غیره در بورس کالا بوده ایم، اما دولت باید توجه ویژه ای به این بازار مطمئن و پرسود کرده و بسترهای لازم برای ورود تمامی محصولات کشاورزی به بورس را فراهم کند تا بتوان از کشاورزان و تولیدات داخلی حمایت کرد.
تربتی نژاد درباره امکان بروز رانت در بخش کشاورزی با اعمال قیمت های دستوری، گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس تمایلی به کاهش قیمت محصولات کشاورزی به صورت دستوری نداشته و اعضای آن اعتقاد دارند که باید قیمت محصولات در بازاری شفاف و رقابتی مانند بورس کشف شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: در بسیاری از جوامع و در بخش های مختلف اقتصاد از جمله بخش کشاورزی، افرادی هستند که به فکر دلالی و کسب منافع شخصی و سودهای کلان در کمترین زمان هستند و این امری طبیعی است؛ اما وظیفه دولت و نهادهای نظارتی برخورد قاطع با این افراد سودجو است و به کمک بورس می توان جلوی این قبیل سودجویی ها را در اقتصاد کشور گرفت.
نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: برای مبارزه با این گونه رفتارهای سودجویانه، سیستم کشف قیمت باید به کمک بورس اصلاح شود تا شاهد بروز رانت در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه بخش کشاورزی نباشیم و در مقابل کشاورزان بتوانند با کشف قیمت های واقعی محصولاتشان در بورس، به حق خود برسند. 
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: عملکرد بورس کالا در ایجاد شفافیت در معاملات و رشد تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی مشخص است و این رویکرد باید در حوزه کشاورزی نیز اجرایی شود. در این راستا، می‌توان با استمرار عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، نه تنها از بروز رانت در اقتصاد جلوگیری کرد، بلکه می توان زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی با برند داخلی از مسیر بورس را فراهم آورد.
وی در پاسخ به این سوال که از چه روش هایی می توان کشاورزان پرتعداد و خرده مالک در سراسر کشور را با مزایای عرضه محصولاتشان در بورس کالا آشنا کرد؟، گفت: برخی کشاورزان تجربه و سواد کافی برای عرضه مستقیم محصولاتشان در بورس کالا را ندارند؛ به همین دلیل باید شرکت های تعاونی روستایی و تشکل های بخش خصوصی در این زمینه فعال تر شوند و کشاورزان را با بورس آشنا کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه تعاونی ها و بخش خصوصی واقعی باید پل ارتباطی بین کشاورزان و بورس کالا شوند، افزود: باید توجه داشت که کشاورزان به دنبال فروش محصولات خود با قیمت عادلانه و واقعی هستند و از راهکارهایی که به واقعی شدن و رونق فروش آن‌ها کمک کند، استقبال می‌کنند. این اتفاق تنها به آموزش نیاز دارد، به طوریکه با ورود گروهی از کشاورزان برای عرضه محصولاتشان در بورس و مشاهده نتایج مطلوب آن، سایر کشاورزان نیز نسبت به عرضه در بورس ترغیب خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها