محمد باقر سعادت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است، باید دیدمان نسبت به عرضه چند محصول و ساماندهی بازار داخلی از طریق بورس را وسیع تر کنیم به طوریکه اصلا دور از انتظار و رویا نیست که با حمایت دولت و مجلس، پس از عرضه پر حجم محصولات کشاورزی در بورس کالا، تالار صادراتی این بورس مملو از خریداران خارجی یا صادرکنندگان ایرانی شود که این اتفاق به عیار قیمت محصولات با کیفیت ایرانی را مشخص کرده و باعث شود بسیاری از کشورهای دنیا با بورس ایران و نرخ واحد محصولات ایرانی آشنا شوند. 

به گزارش «کالاخبر»، محمد باقر سعادت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در حال حاضر کشاورزان به یک بازار امن نیاز دارند تا سود اصلی از تولید محصولات خود را به شکل شفاف و منطقی دریافت کنند، بورس کالا  با عرضه موفق زعفران در ماه های گذشته و به تازگی زیره سبز که مورد استقبال معامله گران قرار گرفت، تا حدودی توانسته این اطمینان را به کشاورزان دهد که محصولات آن ها به دور از حضور دلالان و با قیمتی واقعی به فروش برسد؛ این اطمینان خاطر باید با آشنایی تمام کشاورزان با سازوکار بورس در کل کشور ایجاد شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه باید به ورود سایر محصولات کشاورزی که در صف عرضه در بورس کالا قرار دارند سرعت داد، افزود: بورس کالا در ایجاد کشف واقعی قیمت‌ها و رسیدن سود واقعی به کشاورزان تاثیر بسزایی دارد برهمین اساس وزارت جهاد کشاورزی می تواند به گونه ای برنامه ریزی کند تا عرضه دیگر محصولات کشاورزی در بورس کالا را شاهد باشیم که سود این اتفاق به کشاورز و دولت برمی گردد.

نماینده مردم دشستان در مجلس تصریح کرد: بدون شک با افزایش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا شاهد اصلاح و ساماندهی بازار  داخلی و صادراتی محصولات کشاورزی در بستر بازار سرمایه خواهیم بود که نخستین اثرات این روند اصلاحی را در بازار زعفران کشور مشاهده می کنیم. 

وی درباره اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا چه مزایایی می تواند برای کشاورز داشته باشد، گفت: باید توجه داشت در بخش کشاورزی انواع مشکلات از جمله تولید زیاد، کشاورزان خرد، واسطه های پرشمار، دادوستد کاملا سنتی، نبود شفافیت و نداشتن برآوردی از نیاز سالانه محصولات و برنامه‌ریزی برای تولید وجود دارد که عرضه محصولات کشاورزی در بستر بورس کالا می تواند بخش قابل توجهی از این مشکلات را مرتفع کند.

سعادت ادامه داد: ورود و معامله  محصولات کشاورزی در بورس باعث می شود تا کشاورزان زودتر به مطالبات دست یابند و مشکل تاخیر در پرداخت مطالبات آنها از بین می رود که این موضوع انگیزه ای دوچندان به کشاورزان برای تولید می دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه  قیمت خرما در بازار واقعی نیست، اظهارداشت: باید خرما در بورس کالا عرضه شود چرا که عرضه این محصول در بورس کالا موجب حذف دلالان در چرخه توزیع شده و قیمت ها واقعی و شفاف تعیین خواهد شد. به این ترتیب تولیدکنندگان خرما نیز از درج قیمت ها بر تابلوی بورس به سود واقعی شان می رسند و این وسط تنها واسطه ها هستند که با رونق معاملات کشاورزی در بورس متضرر می شوند.

نماینده مردم دشستان در پایان با بیان اینکه مجلس از ورود خرما و سایر محصولات کشاورزی به بورس کالا حمایت می کند، گفت: باید دیدمان نسبت به عرضه چند محصول و ساماندهی بازار داخلی از طریق بورس را وسیع تر کنیم به طوریکه اصلا دور از انتظار و رویا نیست که با حمایت دولت و مجلس، پس از عرضه پر حجم محصولات کشاورزی در بورس کالا، تالار صادراتی این بورس مملو از خریداران خارجی یا صادرکنندگان ایرانی شود که این اتفاق به عیار قیمت محصولات با کیفیت ایرانی را مشخص کرده و باعث شود بسیاری از کشورهای دنیا با بورس ایران و نرخ واحد محصولات ایرانی آشنا شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها