• ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
  • کد خبر: 33566
زغال سنگ

بررسی‌ها نشان می‌دهد کنار گذاشتن استفاده از زغال‌سنگ علاوه بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، به صرفه جویی در مصرف میلیاردها گالن آب منجر می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، مطالعات جدید دانشگاه دوک نشان داده است اگر نیروگاه‌های زغال سوز در آمریکا از گاز طبیعی استفاده کنند، صرفه جویی سالانه آب می‌تواند به ۱۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد گالن یا معادل ۲۶۰ درصد از مصرف صنعتی سالانه آب برسد.

کنار گذاشتن زغال‌سنگ مصرف آب در حفاری نفت شیل را جبران کرده و از فشار روی این روش جنجالی استخراج نفت خواهد کاست. در واقع حفاری به روش شکاف هیدرولیکی بوده که به فراوانی عرضه گاز منجر شده و زمینه را برای زوال زغال‌سنگ فراهم کرده است.

گاز طبیعی در سال ۲۰۱۵ به عنوان بزرگترین منبع تولید نیرو از زغال‌سنگ پیش افتاد و در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۵.۱ درصد در سبد تولید برق آمریکا سهم داشت در حالی که سهم زغال‌سنگ ۲۷.۴ درصد بود.

نیروهای تجدیدپذیر به خصوص نیروی خورشیدی و بادی در مقیاس بزرگ تولید نیرو در سال‌های اخیر محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده و سهم بیش‌تری را از زغال‌سنگ در تولید برق آمریکا گرفته‌اند.

اگر این روندها تا سال ۲۰۳۰ ادامه پیدا کند، آمریکا تا سال ۲۰۳۰ هر سال ۴۸۳ میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد کرد و این اتفاق از فشار روی صنعت نفت شیل که طی یک دهه گذشته مصرف آب در آن افزایش پیدا کرده است، کم می‌کند.

یک مطالعه دیگر که سال گذشته در دانشگاه دوک انجام گرفت، نشان داد میزان مصرف آب به ازای هر چاه در فاصله سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ در تمامی مناطق بزرگ نفت و گاز شیل آمریکا به ۷۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

با وجود این حقیقت که میزان مصرف آب در معدنکاری زغال‌سنگ و شکاف هیدرولیکی مشابه است اما نیروگاه‌های زغال سوز برای خنک شدن نسبت به نیروگاه‌های گازسوز، آب بیشتری مصرف می‌کنند.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مصرف آب توسط نیروگاه‌های برق آمریکایی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده که عمدتا به دلیل افت سهم زغال‌سنگ در تولید برق از ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۷ و افزایش سهم گاز طبیعی از ۲۷ به ۳۲ درصد بوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرده که در آوریل سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار تجدیدپذیرها نسبت به زغال‌سنگ سهم بزرگتری در تولید ماهانه برق این کشور داشتند. این دستاورد تاریخی منعکس‌کننده عوامل فصلی و روندهای بلندمدت مانند کاهش زغال‌سنگ و رشد تجدیدپذیرها بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها