بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "ایران خودرو در راه بورس کالا"،"شرایط خرید خودرو در بورس کالا ابلاغ شد"،"خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می شود"،"واگذاری اموال مازاد و دارایی‌های بانک‌ها از طریق بازار سرمایه"،"تنها دلالان از عرضه خودرو در بورس کالا ناراضی اند" اشاره کرد.

بعد از خودرو، نوبت به عرضه املاک در بورس کالا می رسد

به گزارش کالاخبر ،پس از آغاز رسمی عرضه خودرو در بورس کالا در چهارشنبه گذشته با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و اعلام عرضه املاک پس از خودرو در بورس کالا از سوی وزیر، معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده که هدف از عرضه خودرو در بورس کالا افزایش شفافیت و حذف زمینه‌های بروز رانت بوده و در عین حال تالار املاک و مستغلات نیز در بورس کالا راه اندازی می شود تا منافع اصلی این حوزه نیز به مردم از طریق حذف دلالی بازگردد.

هادی سبحانیان با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا در راستای افزایش شفاف سازی بود و در عین حال تالار املاک و مستغلات نیز بناست راه اندازی شود که منافع اصلی به مردم از طریق حذف دلالی باز خواهد گشت.

ایران خودرو در راه بورس کالا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حوزه عرضه خودرو در بورس با موانعی مواجه بودیم که مشکلات برطرف شد و موفق به عرضه برخی از خودروها در این بازار شدیم و ظرف روزهای آینده ایران خودرو هم وارد تالار بورس کالا می‌شود.

مجید عشقی در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه با تاکید بر اینکه اکنون بیش از ٩٠ درصد از محصولات پتروشیمی در بورس کالا در حال معامله است، اظهار داشت: در این بازار کمتر به بحث فلزات اساسی پرداخته شده است اما اکنون این محصول نیز روند توسعه را در پیش گرفته است.

وی گفت: یکی از منافع اصلی معاملات کالاها در بورس، ایجاد شفافیت در بازار کالاها است که در کنار آن بازار سهام هم می تواند از این شفافیت بهره ببرد.

عرضه ادامه دار خودرو در بورس کالا

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه به دنبال افزایش ضریب نفوذ بورس های کالایی در اقتصاد و رشد شفافیت هستیم، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا با همکاری خودروسازان و همه دستگاه‌های مسئول و دخیل ادامه دارد.

مجید عشقی با تاکید اینکه اولویت اصلی فعالیت سازمان بورس واوراق بهادار افزایش ضریب نفوذ بورس‌های کالایی در کشور است، گفت: هر چه کالاهای بیش‌تری از شرکت‌های سهامی عام در بورس کالا عرضه و به فروش برسد، شفافیت بیشتری در بازارها شکل می‌گیرد و کالاها به صورت منصفانه قیمت‌گذاری می‌شود.

وی عرضه خودرو در بورس کالا در روز چهارشنبه هفته گذشته را مصداق پیروزی شفافیت بر رانت دانست و گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا مصرف کننده با قیمت پایین‌تر از بازار و منصفانه‌تر از همیشه، محصول مورد نیاز را خرید و این در حالی بود که دلالان مجبور شدند با قیمت پایین‌تر محصول مورد نظر را آگهی کنند.

شرایط خرید خودرو در بورس کالا ابلاغ شد

بورس کالا در اطلاعیه ای شرایط خرید خودرو را اعلام کرد؛ براساس این اطلاعیه ثبت سفارش تا اطلاع ثانوی از زمان تایید عرضه تا ساعت ۱۷ روز قبل از عرضه بوده و هر کد بورسی صرفا امکان خرید یک خودرو سواری از بورس کالا را دارد.

در ادامه اشاره شده است: هر کد بورسی تا اطلاع ثانوی صرفا امکان خرید یک خودرو سواری از بورس کالا را دارد و اشخاصی که پیش تر در عرضه های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.

خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می شود

آیین نامه واردات خودرو که به تصویب هیات وزیران رسیده از سوی محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد و براساس بند ۲ این آیین نامه خودروهای وارداتی صرفا باید در بورس کالا عرضه شوند.

در این آیین نامه آمده است:واردات خودرو باید با ثبت سفارش و تخصیص ارز صورت پذیرد.

واگذاری اموال مازاد و دارایی‌های بانک‌ها از طریق بازار سرمایه

معاون بانک و بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد با بیان اینکه با همکاری بازار سرمایه، میتوان تحولی مناسب در زمینه واگذاری اموال بانک ها و همچنین ناترازی بانکها داشته باشیم گفت: واگذاری اموال مازاد و دارایی های بانک ها از طریق بازار سرمایه یکی از اولویت های وزارت اقتصاد است.

عباس حسینی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه وزارت اقتصاد چه سازوکاری در بحث مربوط به واگذاری اموال مازاد و داراییهای بانک از طریق بورس دارد، گفت: یکی از اولویت های وزارت اقتصاد، بحث واگذاری اموال مازاد و دارایی‌های بانک ها از طریق بازار سرمایه است.

وی افزود: این موضوع مورد تایید وزارت اقتصاد قرار گرفته تا اموال مازاد و دارایی‌ها به سمت بازار رفته، کشف قیمت شود و سازوکار بازار سرمایه را در واگذاری‌ها داشته باشد.

تنها دلالان از عرضه خودرو در بورس کالا ناراضی اند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه موفقیت آمیز خودرو در بورس کالا نشان داد که عرضه کامل سایر خودروها در بورس کالا مورد استقبال خودروسازان، مصرف کنندگان و فعالان بازار سرمایه و مسوولان قرار گرفته و در این بین فقط دلالان از این امر ناراضی اند.

علی جبل عاملی گفت: عرضه خودرو در بورس کالا در راستای کشف قیمت منصفانه، کاهش رانت و حفظ حقوق مصرف کنندگان صورت گرفته و زمان زیادی نخواهد گذشته که در صورت عرضه های منظم در بورس کالا شاهد تعادل بازار و قیمت ها خواهیم بود.

به گفته وی عرضه خودرو در بورس کالا به علت امکان وضع قوانین، شفافیت و امکان نظارت و حذف قیمت گذاری دستوری، فرصت بیشتری به مصرف کنندگان واقعی می دهد اقدام به خرید خودروی مورد نیاز خود کنند و از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز از این سازوکار منافع بیشتری کسب خواهند کرد، چون دیگر درگیر قیمت گذاری دستوری نخواهند بود و عرضه و تقاضا قیمت را کشف می کند.

پس از رونق بازار فیزیکی، نوبت به اوراق خودرو می رسد

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: عرضه خودرو در بورس کالا با هدف ایجاد شفافیت، کاهش دلالی و حذف رانت تحقق یافته و با حمایت همه دستگاه های مرتبط با این موضوع، گام بزرگی در جهت کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری و به تبع آن حذف فساد برداشته می شود؛ همچنین گام بعدی بورس کالا پس از رونق معاملات فیزیکی، راه اندازی بازار مالی و معاملات اوراق خودرو خواهد بود.

سعید اسلامی بیدگلی گفت: اگرچه ورود برخی از محصولات به بورس در دنیا رایج نیست ولی دلیل تاکید فعالان بازار سرمایه و اقتصادانان به بهره مندی اقتصاد ما از ظرفیت های بورس کالا، رهایی از قیمت گذاری های فسادزا در بازار کالای کشور است که از این منظر بدون شک شفافیت و معاملات رقابتی بورس کالا به کمک صنعت و تولید کشور می آید.

وی افزود: موضوع مهم تر این است که پس از ورود کالاهای مختلف به بورس کالا به مرور به سمت طراحی ابزارهای مالی بر پایه مبادلات فیزیکی در بورس کالا حرکت خواهیم کرد و در آن زمان هم مشکلات قیمت گذاری حل شده و هم امکان جذب سرمایه ها به سمت تولید محقق می شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها