• ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
  • کد خبر: 45336
واکسن کرونا

انتشار اخبار مثبت از واکسن شرکت مدرنا باعث رکوردشکنی جدید شاخصهای بورسی شد.

به گزارش کالاخبر به نقل از بلومبرگ، دومین پیشرفت دارویی بزرگ در مقابله با کرونا موج تازه ای از امیدواری را نسبت به حل مساله کرونا در بین معامله گران ایجاد کرده است. شرکت دارویی مدرنا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است نتایج بالینی واکسن ساخت این شرکت بر روی بیش از ۳۰ هزار داوطلب نشان می دهد که این واکسن ایمنی ۹۴ درصدی را ایجاد کرده است. این شرکت آمریکایی امیدوار است کارهای اخذ مجوز را تا پایان این ماه انجام دهد تا از ابتدای سال آینده میلادی این واکسن را برای عرضه عمومی روانه بازارها کند.

پیش از این نیز شرکت داروسازی پفایزر و شریک آلمانی آن اعلام کرده بودند طبق نتایج آزمایش های بالینی، تزریق واکسن کرونای جدید تا ۹۰ درصد باعث ایجاد مصونیت در آزمایش شوندگان شده است و احتمالا تا اواخر ماه جاری میلادی این واکسن برای اخذ تاییدیه تولید و توزیع به سازمان غذا و داروی آمریکا ارایه خواهد شد. سازمان بهداشت جهانی نیز با مسرت بخش خواندن این خبر اعلام کرده است واکسن جدید می تواند شرایط را تا فصل بهار به طور کلی تغییر دهد. 

با اوج گیری مجدد همه گیری کرونا در برخی از نقاط آمریکا محدودیت ها مجدد بازگشته اند. در نیویورک، بیل دبلاسیو- شهردار این شهر از بسته شدن مدارس و آغاز کلاس های آنلاین خبر داده و در ایالت کالیفرنیا، دولت محلی پروتکل جدید بهداشتی محیط شغلی را برای اجرا ابلاغ کرده است. جیمز بولارد- رییس دفتر منطه ای فدرال رزرو در سنت لوییس و جان ویلیامز رییس دفتر منطقه ای نیویورک در اظهاراتی جداگانه نسبت به پیامدهای اقتصادی گسترش شیوع کرونا ابراز نگرانی کرده اند. داده های جداگانه نشان می دهند شاخص اطمینان مصرف کنندگان آمریکایی در ماه نوامبر کاهش محسوسی نسبت به ماه قبل داشته است و فعالان اقتصادی نسبت به وخیم شدن چشم انداز اقتصادی نگران شده اند.

تاکنون بیش از ۵۵ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۹۲۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۴۰۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۵۲ هزار و ۱۶۵ نفر، برزیل با ۱۶۵ هزار و ۸۱۱ نفر، هند با ۱۳۰ هزار و ۴۱۷ نفر، مکزیک با ۹۸ هزار و ۵۴۲ نفر و انگلیس با ۵۱ هزار و ۹۳۴ نفر بوده است.

در شرایطی که بانک مرکزی آمریکا در تلاش است تا نرخ تورم را به سطح بالای دو درصدی سوق دهد، وضعیت برای این نهاد به طور دلخواه پیش نرفته است چرا که آمارها نشان می دهند متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۲ درصد رسید که این نرخ تورم ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در سه ماهه اخیر بوده است.

از طرف دیگر تورم ژاپن نیز به شدت نزولی شده است تا جایی که متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر با ۱.۴ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۲.۱ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم های ثبت شده در این کشور طی پنج ماه اخیر بوده است.

بورس آمریکا 

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۹ هزار و  ۸۱۹.۰۷ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۴ درصد صعود تا سطح ۳۶۰۴.۴۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۱ درصد افزایش در سطح ۱۱ هزار و ۸۷۷.۵۹ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۶۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۴۲۱.۲۹ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۴۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۱۳۸.۶۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۱.۷ درصدی در سطح ۵۴۷۱.۷۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۶۰ درصد بالا رفت و به ۷۹۸۶.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۲.۰۵ درصدی تا سطح ۲۵ هزار و ۹۰۶.۹۳ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۸۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۳۸۱.۸۷ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" جهش ۰.۹۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۰۴.۱۷ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۲۴ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۴۸۴.۳۳  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است) 

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲.۲۴ درصد افزایش به ۴۱.۲۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۲.۴۱ درصدی به ازای ۴۳.۸۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۸۷.۰۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۱۶ درصدی به ازای ۲۴.۷۶ دلار مبادله شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها