نفت+طلا+مس+سنگ آهن +کنجاله

سال ۲۰۲۱ با ریکاوری اقتصاد جهانی تقاضا برای ۵ کامودیتی بیشتر از بقیه افزایش خواهد یافت و تحلیل‌گران مختلف در افزایش قیمت را برای این کامودیتی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بااقتصاد، ریکاوری اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ تقاضا برای برخی از کامودیتی‌های صنعتی و غیر صنعتی را در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد داد. شیوع ویروس کرونا در جهان در مقطعی از سال ۲۰۲۰ بر افت تقاضا و همچنین کاهش تولیدات صنعتی کشورها تاثیرگذاشت اما پیش‌بینی می‌شود پنج کامودیتی در سال ۲۰۲۱ با بیشترین میزان افزایش تقاضا با ریکاروی اقتصاد چین روبر وشوند.

۱. مس

طبق پیش بینی ماینینگ مس در سال ۲۰۲۱ نسبت به سایر کامودیتی‌ها به دلیل وسعت استفاده از آن در بازه وسیعی از صنعت  از بیشترین تقاضا برخوردار خواهد بود.

«دانگ هائو» مدیر مؤسسه تحقیقات هرج و مرج در یادداشتی اعلام کرد سال آینده فلزات اساسی نسبت به فلزات آهنی رشد بیشتری خواهند داشت چرا که گستره فلزات اساسی در سطح جهانی است اما فلزات آهنی وابستگی مستقیمی به اقتصاد چین و سرمایه‌گذاری این کشور در زیرساخت‌ها دارد. وی همچنین گفت سال آینده ریکاوری اقتصاد جهانی باعث افزایش تقاضا برای فلزات اساسی خواهد شد و قیمت مس افزایش خواهد یافت.».

۲. سنگ آهن

سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۰ بیشتر از هر کامودیتی دیگری بهتر عمل کرد و قیمت این ماده معدنی تقریبا در نتیجه افزایش تقاضای چین دو برابر شد. نگرانی‌ها از بابت عرضه سنگ‌آهن در برزیل و همچنین رشد تصاعدی تقاضای چین از عوامل اقبال سرمایه‌گذاران به سمت سنگ آهن خواهد بود و در سال آینده با رشد قیمت مواجه خواهد شد.

«هوی لی» اقتصاددان بانک OCBC در تحلیلی بیان کرد قیمت سنگ‌آهن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به اوج قیمتی خود خواهد رسید که مهمترین دلیل آن افزایش پروژه‌های زیرساختی چین خواهد بود. وی همچنین بر این عقیده است در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در نتیجه بهبود عرضه سنگ‌آهن توسط برزیل و نیز متعادل شدن تقاضای چین قیمت سنگ‌آهن با فشار قیمتی در جهت پایین مواجه خواهد شد.

۳. نفت خام

نفت خام از جمله کالاهایی است که در سال آینده با افزایش تقاضا مواجه خواهد . اگر چه دولت‌ها با اعمال محدودیت‌های کرونایی تقاضای نفت را به شدت کاهش دادند اما گزارشی تحقیقی از بانک نیوزیلند نشان می‌دهد که سال آینده با تولید انبوه واکسن‌های کرونا احتمالا روند تقاضای نفت دوباره ریکاوری خواهد شد و قیمت این ماده خام زیرزمینی افزایش خواهد یافت .

۴. طلا

طلا یک کامودیتی ریسک‌گریز سنتی است  که در سال ۲۰۲۰ توانست رکورد افزایش قیمت را در نتیجه شیوع ویروس کرونا و افت شاخص دلار ثبت کند. پیش‌بینی ها می‌گویند با افت ادامه‌دار شاخص دلار و همچنین احتمال افزایش تورم در اقتصاد پساکرونایی اقبال به سمت طلا دوباره افزایش خواهد یافت. اگرچه واکسن کرونا باعث فشار بر قیمت طلا در جهت پایین شد اما همچنان چشم‌انداز این فلز باارزش در سال ۲۰۲۱ صعودی است.

«هوی لی» می‌گوید سه عامل مهم در افزایش قیمت طلا در سال آینده تاثیرگذار است که عبارتند از: افت ادامه‌دار شاخص دلار، نرخ پایین بازدهی اوراق قرضه و افزایش نرخ تورم بعد از ریکاوری اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ .

۵. کنجاله سویا

کنجاله سویا در بین محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۱ احتمالا در صدر افزایش قیمت‌ها قرار خواهد گرفت. این نهاده دامی که غذای اصلی خوک محسوب می‌شود سال آینده با افزایش شدید تقاضا مواجه خواهد شد. در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ویروس تب برفکی آفریقایی تعداد زیادی از خوک ها را در چین از بین برد و انتظار می‌رود سال آینده پرورش خوک در جهان دوباره رونق بگیرد.

یک تحلیل‌گر بازار محصولات کشاورزی بر این عقیده است که بخش پرورش خوک در چین در سال آینده رشد خواهد کرد. قیمت خوک زنده همچنان نسبتا بالاست و انتظار می‌رود در سال آینده با حرکت چین به سمت مزارع بزرگ مقیاس درراستای رشد پرورش خوک تقاضا برای سویا افزایش پیدا کند که محرک قیمت کنجاله سویا در آینده خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها