البرت.jpg

اعلام خبر عرضه محصولات اساسی کشاورزی در بورس کالای ایران از سوی محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با هدف شفاف سازی آمارهای این بخش و تامین به موقع و کافی محصولات، به یکی از سوژه های خبری این روزهای بازار سرمایه و کشاورزی تبدیل شده است که اثرات این تصمیم را در گفت و گو با سه اقتصاددان مطرح، بررسی کرده ایم.

حمایت کامل دولت برای به ثمر نشستن طرح وزیر
به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از ایرنا، دکتر ساسان شاه ویسی، اقتصاددان و مدرس دانشگاه در رابطه با ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا با هدف شفافیت آماری در این بخش می گوید: رونق بازار محصولات کشاورزی به عنوان یکی از پایه های اصلی اقتصاد از طریق بورس، باعث ایجاد ظرفیت های جدیدی خواهد شد که این امکان را به فعالان اقتصادی می دهد تا دسترسی آسان تری برای انجام معاملات داشته باشند.
شاه ویسی ادامه داد: بورس کالا به عنوان بازاری منسجم این فرصت را دارد تا با جذب بخش های مختلف، روابط تجاری خود را چه در سطح منطقه ای و چه در سطح بین المللی گسترش دهد.
وی در رابطه با مقاومت ها و واسطه گرانی که در بازار محصولات کشاورزی وجود دارند گفت: متاسفانه دلالی و واسطه گری در کشور ما گسترش پیدا کرده و این مزاحم های اقتصادی، اجازه رونق تولید به بخش های واقعی را نمی دهد اما باید با دانشی کردن فرصت های بوجود آمده و برنامه ریزی منسجم، به مرور زمان دست دلالان و مفسدان اقتصادی را از بازارها کوتاه کرد.
شاه ویسی افزود: اگر ساختارهای بازارهای اقتصادی به نفع دلالی و انحصارطلبی و صادرات کالا، سخت تر از واردات باشد، نمی توان طرح های موثر و کارآمدی برای رونق تولید ایجاد کرد.
این اقتصاددان اظهار داشت: تصمیم اخیر وزیر جهاد کشاورزی برای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و پایان انحصار قابل تحسین است اما نباید این نکته را فراموش کرد دولت برای تنظیم بازار نباید به دخالت در بازارها ورود کند بلکه حمایت کامل از کارهای جدید همچون عرضه محصولات کشاورزی به صورت گسترده در بورس کالا، از ملزومات موفقیت این طرح به شمار می رود.
شاه ویسی اظهار داشت: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، تصویب قانون در مجلس و نوشتن سیاست اجرایی در دولت به تنهایی کافی نیست و سبب رونق تولید نمی شود بلکه باید موانع مالی و بازاری آن هم برطرف شود.
پایان چندگانگی قیمت محصولات کشاورزی
دکتر مهدی تقوی استاد صاحب کرسی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه عرضه گسترده محصولات مختلف از جمله کالاهای کشاورزی در بورس کالا به شفافیت و افزایش رقابت در بازار کمک می کند، گفت: با ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا، مطمئنا در آینده از شر قیمت های متفاوت محصولات کشاورزی که از سوی عده ای سودجو برای کسب منفعت شخصی اعلام شده و به بازار جهت می دهند، خلاص خواهیم شد.
به گفته این اقتصاددان، اگر عمده محصولات کشاورزی بنابر تصمیم وزیر جهاد کشاورزی، وارد بورس کالا شود معامله گران با خیال آسوده تری خریدهای خود را انجام خواهند داد، چرا که در بورس کالا، قیمت واحدی براساس عرضه و تقاضا کشف خواهد شد و مصرف کنندگان نیز از کیفیت و کمیت کالاها مطمئن هستند.
تقوی در ادامه افزود: عرضه و معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا برای اقتصاد نتایج مثبتی در پی خواهد داشت، زیرا سبب ثبات در قیمت‌ها و شکل گیری بازار رقابتی خواهد شد. با رونق گرفتن بورس کشاورزی، بازار از انحصار عده ای خاص خارج می شود و دیگر واسطه گران نمی توانند به افزایش قیمت ها دامن بزنند.
به گفته استاد دانشگاه علامه طباطبایی، انحصاری بودن بازارها برای اقتصاد، زیان‌های زیادی خواهد داشت، بر همین اساس با شفافیت قیمت ها در بورس، امکان کسب رانت‌های کلان در خارج از بورس نیز از بین می رود و همین موضوع به سلامت اقتصادی کشور کمک می کند.
ظرفیت بورس کالا برای صادرات محصولات کشاورزی
همچنین دکتر آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران نیز به شفافیت معاملات در بورس کالا اشاره کرد و افزود: بورس‌های کالا با هدف کشف واقعی نرخ ایجاد شده و قمیت ها در بازار شفاف بورس در تقابل عرضه و تقاضا تعیین می شوند، به این ترتیب نقش دولت در روند معاملات کمرنگ می شود و بازار به سمت رقابتی تر شدن حرکت می کند.
این اقتصاددان تصریح کرد: محصولات کشاورزی اگر در راستای شفافیت آمارها به بورس کالا ورود کنند تا حد زیادی می توانند از دخالت واسطه گرها و چند نرخی بودن قیمت ها در بازار بکاهند. در این بین بدون شک ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا با مقاومت هایی از سوی افرادی که شفاف شدن بازار کشاورزی به نفع آنها نیست، روبه رو خواهد شد.

بغزیان معتقد است، بورس کالا در زمینه کالاهای کشاورزی می تواند به حوزه صادرات نیز ورود کند به طوریکه محصولات صادراتی از طریق بورس روانه بازارهای جهانی شوند؛ البته به این نکته نیز باید توجه داشت که براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی حداکثر بازار داخلی باید متعلق به تولیدکننده داخلی باشد و بخش مازاد نیاز بازار داخل، در اختیار خارجی ها و سرمایه گذار خارجی قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها