Picture 238.jpg

کالاهای اساسی که در زندگی مردم اثرگذار است و نوسان قیمت آن می تواند معیشت مردم را تغییر بدهد، به بازاری نیازمند است که در آن بازار عرضه و تقاضا تنظیم شود و این بازار به عنوان تنظیم گر عمل کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به عرضه محصولات اساسی کشاورزی در این بورس گفت: کالاهای اساسی که در زندگی مردم اثرگذار است و نوسان قیمت آن می تواند معیشت مردم را تغییر بدهد، به بازاری نیازمند است که در آن بازار عرضه و تقاضا تنظیم شود و این بازار به عنوان تنظیم گر عمل کند.

حامد سلطانی نژاد ادامه داد: از چند هفته گذشته تصمیم گرفته شده تا برخی از کالاهای اساسی مانند شکر ، برنج و روغن در بورس کالا معامله شود تا التهاباتی را که در بازار وجود داشته است ، پوشش بدهیم.

سلطانی نژاد افزود : افرادی که به بورس کالا وارد می شوند حتماً باید مصرف کننده باشند و تحویل کالا عموماً به افرادی صورت می گیرد که یا مصرف کننده یا شرکت هایی هستند که با توزیع مستقیم، کالا را به دست مصرف کننده می رسانند.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به اینکه عرضه این کالاها در بورس کالا باعث ایجاد شفافیت می شود، گفت: از طریق معاملات سلف، مصرف کننده ها اطمینان خاطر دارند که در آینده به راحتی می توانند کالای خود را دریافت کنند و با این اقدامات جلوی عملیات های سوداگرانه و سفته بازی گرفته خواهد شد.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه در بورس کالا بستری فراهم شده است تا متقاضیان واقعی محصولات اساسی مثل مرغ، شکر و روغن مراجعه کنند ، اظهار داشت: این افراد می توانند محصولات را خریداری کنند و در اختیار مردم قرار دهند.

وی با بیان اینکه مرغ کالای تازه وارد در بورس کالاست، گفت: هنوز مردم اطلاع دقیقی از این عرضه ندارند و افرادی که توزیع کننده یا مصرف کننده مرغ هستند می توانند به بورس کالا مراجعه و کد معاملاتی خود را دریافت کنند.

۲۴۰ هزار تن خرید تضمینی جو در سال جاری

سلطانی نژاد درباره خرید تضمینی محصولاتی چون جو و ذرت گفت: در سال های گذشته دولت برای حمایت از برخی از کالاها بخشی از بودجه را برای خرید تضمینی به کشاورزان اختصاص می داد ولی گاهی‌ نمی توانست به تعهدات خود در قبال کشاورزان عمل کند.

وی ادامه داد : دولت از سال گذشته تصمیم گرفت با ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا به نوعی دیگر از کشاورزان حمایت کند به این صورت که پس از فروش محصولات در بورس کالا، کشاورزان پول خود را دریافت می کردند و اگر پول دریافتی آنان از پول تضمین شده دولت کمتر بود، تفاوت آن را دولت به کشاورزان پرداخت می کرد.

سلطانی نژاد افزود: با این اقدام هم کشاورزان به پول خود می رسند و هم بار مالی دولت به شدت کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه در بورس کالای ایران در سال ۹۵ نزدیک ۲۴۰ هزار تن جو مورد معامله قرار گرفته است، گفت: کل جوی برداشتی امسال تاکنون حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده و مربوط به ۱۴۸ هزار کشاورز است که اطلاعات آنها در سامانه ثبت شده و به محض اینکه در بورس کالا فروخته شود، پول کشاورزان واریز می شود.

مدیرعامل بورس کالا افزود: همچنین تفاوت پولی که جو در بورس کالا به فروش رفته با پولی که دولت تضمین کرده بعداً از سوی دولت به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

فروش آنلاین گواهی سپرده طلا

مدیرعامل بورس کالا در خصوص گواهی سپرده طلا گفت: گواهی سپرده طلا یک مکانیزم بسیار مناسب برای سپرده گذاری و پس انداز طلاست.

وی ادامه داد: این گواهی سپرده این امکان را به مردم می دهد تا بدون دغدغه طلا و سکه را در بازار خرید و فروش کنند و همچنین دغدغه آنان را بابت تقلبی بودن یا نگهداری طلا از بین می برد.

سلطانی نژاد گفت: افراد می توانند با مراجعه به شرکت های کارگزاری هر روزه از ساعت ۹ تا ۱۲ و نیم به صورت آنلاین سکه خرید و فروش کنند.

تأمین مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی صنایع از طریق بورس کالا

مدیرعامل بورس کالا در خصوص تأمین مالی صنایع گفت: همه صنایعی که عرضه کالا در بورس کالا دارند مثل صنایع فلزی، پتروشیمی و یا کشاورزی می توانند از طریق بورس کالا تأمین مالی داشته باشند.

وی درباره تأمین مالی صنایع در سال ۹۴ افزود : در سال گذشته از طریق اوراق سلف و اوراق سلف موازی ۱۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی برای توسعه صنایع صورت گرفته است.

سلطانی نژاد گفت: در سال جاری هم یک سوم معاملات در قالب سلف صورت می گیرد و بقیه آن در پتروشیمی و صنایع معدنی در قالب سلف موازی تا دو ماه آینده عملیاتی می شود.

آمادگی برای راه‌انداز بورس ارز

همچنین مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به آمادگی این بورس برای راه اندازی بازار آتی ارز به خبرگزاری میزان گفت: بورس کالا تمام زیر ساخت‌های لازم را برای راه‌اندازی بورس ارز فراهم کرده که این موضوع به بعد از تک‌نرخی شدن ارز موکول خواهد شد.

حمد سلطانی‌نژاد گفت: بورس کالا سیاست‌گذار نیست اما می‌تواند با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم شرایط را برای راه‌اندازی بورس ارز مهیا کند، وظیفه بورس کالا در این زمینه انجام شده و هم زیر ساخت فنی و هم بازیگر برای معامله وجود دارد.

وی در ادامه افزود: قوانین و مقررات راه‌اندازی بورس ارز در بازار سرمایه تدوین شده و آماده بهره‌برداری است بنابراین شرایط راه اندازی آن بسته به تصمیم سیست گذار است و ظاهرا این موضوع به بعد از تک‌نرخی شدن ارز موکول شده است.

مدیر عامل بورس کالای ایران در توضیح شرایط گروه پتروشیمی‌ها در بورس کالا اظهار کرد: پتروشیمی‌ها در بورس کالا از شرایط خوبی برخوردارند به طوریکه در سال جاری در سه ماهه اول در حجم معاملات پتروشیمی رشد را تجربه کردیم و با انعطافی که بورس کالا در قیمت‌ها و عرضه‌ها نشان داد در مورد مدل‌های مختلف فروش هم از قراردادهای بلند مدت و هم شیوه‌های مختلف فروش نشان داد، این امکان به وجود آمد که پتروشیمی‌ها بتوانند کل محصول خود را بورس عرضه کنند.

سلطانی‌نژاد دراین‌باره ادامه داد: علی‌رغم این‌که در عرضه برخی محصولات با کاهش خیلی کم مواجه بودیم ولی در محصولات پتروشیمی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد را نیز تجربه کرده‌ایم.

مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به معامله‌گران بورس کالا تصریح کرد: عمده افرادی که از بورس کالا استقبال می‌کنند خریداران پایین‌دستی هستند مخصوصا در حوزه محصولات پتروشیمی یک سری ساختارها شکل گرفتند و شرکت‌های تعاونی وجود دارند که از بورس خریدارای می کنند و توزیع می‌کنند، مصرف کنندگان پایین دستی حضور دارند، بعضا تجار و بازرگانان هم حضور دارند ولی الویت تخصیصات در بورس کالا برای مصرف‌کنندگان است وقیمت‌گذاری ما در بورس کالا به سمتی پیش می‌رود که خود تقاضا کنندگان بالا دستی بیایند و وارد شوند.

وی در خصوص برنامه سال جاری در بورس کالا گفت: امسال ما سیاست اوراق بهادار محور بودن بورس کالا را پیش خواهیم برد، همچنین در مورد یک‌سری از محصولات مثل ذرت قراردادی را راه‌اندازی خواهیم کرد. بیشتر به دنبال ساختارهای قبض انبار و پیاده سازی گواهی سپرده روی محصولات مختلف هستیم تا محصولات تحت کلید قرار گیرند و اسناد آن‌ها در بازار مورد مبادله قرار گیرد به نحویکه فعالان واقعی بازار و کسانی که به دنبال بهره‌گیری از نوسانات بازار هم هستند بتوانند به راحتی وارد و بدون این‌که درگیر خود کالا شوند اوراق کالا را مورد مبادله قرار دهند و این کمک می‌کند به این‌که واسطه‌ها دراین جهت به خدمت گرفته شوند و به جای فعالیت در بازار واقعی، در بازار مالی حضور یابند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها