سنگ آهن

پس از آن که هفته گذشته در شهر تانگشان و استان هبی چین که یکی از مراکز بزرگ تولید فولاد این کشور است، تولید در راستای مقابله با آلودگی هوا و کاهش آلایندها روند رو به پایین را آغاز کرد قیمت سنگ آهن نیز نزولی شد و نگرانی ها در مورد آینده تقاضای سنگ آهن افزایش یافت. ظاهرا هفته گذشته مقامات محلی جلسه ای اضطراری برای مسائل زیست محیطی داشته اند و از صنایع محلی خواسته اند محدودیت هایی برای تولید در طول هفته ایجاد کنند. آخرین باری که دولت تانگشان چنین تصمیمی گرفته بود سال ۲۰۱۷ بوده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، متوسط قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به چین ۵.۳۵ دلار افت داشته و روز جمعه به ۱۶۵.۷ دلار هر تن خشک سی اف آر رسیده است.

البته محدودیت های تولید فولاد در راستای اهداف چین برای کاهش انتشار گاز کربن و نهایتا انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۶۰ بوده و لازم است صنعت فولاد چین امسال اقداماتی جدی در این راستا داشته باشد. استان های زیادی از برنامه های خود برای کاهش تولید خبر داده اند و در شهر تانگشان نیز این برنامه از فولاد شروع شده و به بخش های دیگری چون سیمان، کک، صنعت برق و ریخته گری نیز گسترش خواهد یافت تا از انتشار آلاینده ها کاسته شود.

در هر حال تقاضای سنگ آهن در چین هنوز بالاست ولی احتمالا نیمه دوم سال به تدریج کاهش می یابد و به معنای تقاضای کمتر چین برای سنگ آهن استرالیاست. چین ۶۰ درصد سنگ آهن مورد نیازش را از استرالیا وارد می کند. در دو ماه نخست سال نیز چین ۱۸۱.۵۰۶ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که ۲.۸ درصد رشد سالانه داشته است. میانگین قیمت سنگ آهن وارداتی نیز ۱۴۴.۵ دلار بوده که ۵۶.۶ درصد رشد داشته است.

از طرفی چین به دنبال استفاده بیشتر از قراضه آهن به عنوان ماده اولیه فولادسازی است تا وابستگی به واردات از استرالیا نیز کمتر شود. تحلیلگران معتقدند این اقدام می تواند از هزینه های تولید فولاد بکاهد و فشار کمتری بر فولادسازان چینی از نظر هزینه ها وارد سازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها