• ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
  • کد خبر: 50500
نفت

با وجود اینکه هنوز بخش زیادی از فعالیت های اقتصادی و سفرهای هوایی در دنیا به شرایط قبل از پاندمی کرونا بازنگشته ولی شاهد افزایش قیمت نفت در بازار هستیم. در این شرایط می توان انتظار داشت روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی ادامه پیدا کند و زودتر از آنچه پیش بینی شده بود، قیمت نفت به مرز ۱۰۰ دلار بازگردد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طبق گزارش «آژانس بین المللی انرژی» در بسیاری از کشورهای دنیا تقاضای نفت و فراورده های نفتی رشد کرده است و متوسط میزان تقاضای نفت در نیمه اول امسال برابر با ۹۶.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این درحالی است که عرضه نفت در بازار برابر با ۹۳.۶ میلیون بشکه در روز است.

بر مبنای گزارش آژانس، میزان تقاضای نفت تا ماه جولای سال جاری میلادی با سرعت کمی رشد می کند و در ماه جولای روزانه ۹۸.۲ میلیون بشکه نفت در دنیا مصرف خواهد شد که در صورت عدم افزایش تولید نفت اوپک میزان کسری عرضه نفت موجود در بازار به ۴ میلیون بشکه در روز می رسد.

وب سایت «اویل پرایس» با اشاره به گزارش آژانس بین المللی انرژی و تاکید روی این مساله که تصمیم اوپک مبنی بر عدم افزایش میزان تولید نفت در شرایط فعلی می تواند بازار را با چالشی تازه روبرو کند، نوشت: «هم اکنون بازار با کسری ۳.۱ میلیون بشکه ای نفت روبروست و با توجه به تصمیماتی که فعالان بازار اتخاذ کرده اند، حداقل تا نیمه اول امسال افزایشی در میزان عرضه اتفاق نمی افتد. در این شرایط می توان انتظار داشت روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی ادامه پیدا کند و زودتر از آنچه پیش بینی شده بود، قیمت نفت به مرز ۱۰۰ دلار بازگردد.»

اما دلیل اینکه اوپک تمایلی به افزایش تولید در این دوره ندارد چیست؟ «اویل پرایس» در پاسخ به این سوال نوشت: «در صورتی که اوپک تولید خود را افزایش ندهد، کسری عرضه موجود در بازار از طریق نفت هایی که در دوره کرونا در انبارها ذخیره شده است، تامین می شود. در نتیجه ظرف چند ماه آینده تمام نفت موجود در انبارها به پایان می رسد و تولید اوپک به اصلی ترین منبع تامین نفت دنیا تبدیل می شود و به دنبال آن قدرت این سازمان در تعیین قیمت نفت در بازار افزایش پیدا می کند.

این سیاست، مطلوبیت زیادی برای اوپک دارد و می تواند قدرتش را در بازار انرژی جهان احیا کند. ضمن این که بستر را برای افزایش قیمت نفت فراهم می کند که بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از قیمت پایین نفت در سال ۲۰۲۰ برای کشورهای تولیدکننده نفت را جبران خواهد کرد.

اویل پرایس در ادامه تاکید کرد: «پیش بینی می شود تا نیمه سال جاری قیمت نفت به روند افزایشی خود ادامه دهد و اگر اوپک عرضه نفت خود را در نیمه دوم سال جاری افزایش ندهد، شاهد عبور قیمت طلای سیاه از مرز ۸۰ دلار خواهیم بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها