برجام

کالاخبر: اویل پرایس در تازه‌ترین گزارش خود، به دو سناریوی محتمل دورنمای بازار جهانی نفت پرداخته است.

به گزارش کالاخبر ، از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون، قیمت نفت در بازارهای جهانی ۲۱ درصد افزایش یافت. به گزارش پایگاه تحلیلی اویل پرایس، دلیل رشد قیمت نفت در بازه زمانی مزبور، افزایش تقاضا و نگرانی در ناتوانی تولید کنندگان نفت برای پاسخگویی به این تقاضا عنوان شده است.

گزارش اخیر اویل پرایس نشان می‌دهد عامل دیگری هم بازار را تحت تاثیر قرار داده و آن، مذاکرات برجامی وین است که به گفته منابع مطلع، به روزهای پایانی نزدیک شده است.

تاثیر توافق احتمالی وین بر بازار نفت

براساس گزارش اویل پرایس،  قیمت نفت در بازارهای جهانی پنج شنبه هفته گذشته بعد از انتشار توییت مذاکره کننده ارشد ایران (علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران) در مورد رسیدن مذاکرات برجامی وین به مراحل نهایی، کاهش معناداری یافت. در صورتی که مذاکرات بر سر احیای برجام به نتیجه نهایی برسد و به طور کامل اجرا شود، ایران می‌تواند صادرات نفت خود را از سر بگیرد.

بر مبنای برآوردها، حجم صادرات نفت ایران در نخستین مرحله می‌تواند به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسد و به تدریج به بیش از دو میلیون بشکه در روز هم افزایش می‌یابد. ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی نفت، مذاکره‌هایی را آغاز کرده است. گفته شده، سفر اخیر مقام‌های وزارت نفت به کره جنوبی هم نخستین گام این مذاکره‌ها بود.

دورنمای بازار نفت، اگر توافق به نتیجه نرسد

اویل پرایس البته سناریوی دیگری هم در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجامی وین مطرح می‌کند: اگر مذاکره‌ها بر سر احیای برجام به نتیجه نرسد، قیمت نفت در بازارهای جهانی رشد می‌کند و از مرز ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه فراتر می‌رود. این شرایط می‌تواند هزینه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی را در دنیا افزایش دهد و روند بازسازی اقتصادی را در دنیا مختل کند.

تلاش اوپک برای مدیریت بازار

در سوی دیگری، اوپک در نظر دارد در ماه مارس جلسه‌ای برگزار و در این جلسه در مورد حجم تولید نفت هر کشور عضو این سازمان، تصمیم‌گیری کند. انتظار می‌رود در این جلسه تولید نفت اوپک افزایش یابد زیرا با کنترل نسبی همه‌گیری کووید ۱۹، تقاضا برای نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیا افزایش یافته است. البته سازمان اوپک در بیانیه رسمی خود اعلام کرده، برای کنترل قیمت و ممانعت از افزایش بیش از اندازه قیمت نفت در بازارهای جهانی، عرضه را مدیریت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها