بورس کالا

در هفته ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آن ها «عرضه آهن اسفنجی پس از دو سال و تکمیل شدن ویترین معدنی ها در بورس» و «پذیرش سیمان یک شرکت به عنوان نخستین پذیرش این محصول در سال جاری» و « پایان مشکل ارزش گذاری محصولات در زنجیره فولاد» اختصاص داشت.

فرش قرمز خریداران برای آهن اسفنجی

به گزارش «کالاخبر»؛ آهن اسفنجی محصولی که دو سال از آخرین عرضه اش در بورس کالا می گذرد، ۲۷ اردیبهشت به تالار معاملات برگشت و در استقبال بالای خریداران و با تشکیل صف تقاضای ۳۹ هزار ۵۰۰ تنی در مقابل عرضه ۱۰ هزار تنی، با رشد قیمت مورد معامله قرار گرفت. هر کیلوگرم از این محموله با قیمت میانگین ۸۲ هزار و ۴۲ ریال و با رشد ۵.۲ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شد تا رسما ویترین معدنی های بورس کالا با عرضه همزمان سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تکمیل شود.

ویترین معدنی های بورس کالا تکمیل شد

مجتبی شعبانی مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار می گوید که به زودی این شرکت با ورود به بازار سهام، بورسی می شود و از این رو با هدف شفافیت حداکثری، خرید مواد اولیه (گندله) و فروش آهن اسفنجی خود را از طریق بورس کالای ایران انجام خواهد داد که نخستین عرضه طی هفته گذشته انجام شد.

او افزود: آهن اسفنجی در شرایطی پس از دو سال، مجدد راهی تالار معاملات بورس کالا می شود که طی هفته های اخیر با عرضه سنگ آهن، کنسانتره و گندله، ویترین معدنی تالار بورس کالا را تکمیل می کند.

مشکل ارزش گذاری محصولات در زنجیره فولاد پایان می یابد

حسین مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری امید و سرپرست سابق وزارت صنعت، معدت و تجارت می گوید: عرضه محصولات معدنی در بورس کالا می تواند به مشکل قدیمی ارزش گذاری محصولات در زنجیره فولاد پایان دهد.

حمایت مجلس از عرضه معدنی ها در بورس

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عرضه محصولات معدنی در بورس کالا اعلام کرد: با ورود محصولات معدنی به بورس کالا، شفافیت در کل زنجیره فولاد کشور سایه می اندازد و با کل حلقه های تولید فولاد با یک رویکرد رفتار می شود؛ این اتفاق به سود تولید بوده و رانت را به کلی از زنجیره فولاد حذف می کند.

تحقق سیاست واحد در کل زنجیره فولاد

بهرنگ بنایی معاون اقتصادی و امور مجامع شرکت سرمایه گذاری پارسیان با بیان اینکه عرضه سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا اقدامی ملی و مثبت برای تولید و صنعت کشور است، گفت: همزمان با تاکید سیاست گذاران برای عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بالادست و پایین دست در بورسکالا، شاهد پذیرش و عرضه محصولات شرکت های معدنی در بورس کالا هستیم که این اقدام، تصمیم منطقی و درستی است.

مخالفت با قیمت گذاری دستوری فولاد

علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی در خصوص وضعیت بازار فولاد به نکاتی اشاره کرد که قطعا دلگرمی و امیدواری صنعت فولاد و سهامداران حوزه فولاد کشور را به دنبال خواهد داشت. رزم حسینی ضمن مخالفت صریح با قیمت گذاری دستوری گفت: تمام شرکت های فولادی در بورس هستند و ۵۰ میلیون نفر از مردم، سهامدار این شرکت ها هستند و برای تصمیم گیری در این حوزه باید به گونه ای عمل شود که شرکت ها و سهامداران آسیب نبینند.

توزیع سود متوازن در زنجیره فولاد با عرضه سنگ آهن در بورس

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید که عرضه سنگ آهن در بورس کالا در ادامه شفاف سازی مبادلات کل زنجیره فولاد در حال انجام است و این اقدام سبب متوازن شدن سود در کل زنجیره فولاد خواهد شد.

نخستین پذیرش سیمانی سال ۱۴۰۰

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از پذیرش محصول سیمان شرکت سیمان فارس در بازار اصلی این بورس خبر داد که این نخستین پذیرش سیمانی ها در بورس کالا طی سال جاری است.

خروج سیمان از نظام قیمت گذاری
مهدی زمانی سبزی رئیس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی سازمان بورس گفت: طبق مکاتبات انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقام عالی وزارت نسبت به خروج سیمان از نظام قیمت گذاری دستوری و رفع سهمیه بندی نظر مساعد دارد و از این رو سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حافظ حقوق سهامداران پیگیر عرضه سیمان در بورس کالا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها