نفت

تحلیلگران در نظرسنجی ماهانه رویترز پیش بینی کردند قیمت نفت امسال تحت تاثیر بهبود تقاضا که بحران ویروس کرونا در هند و بازگشت احتمالی نفت ایران به بازار را تحت الشعاع قرار می دهد، رشد تدریجی خواهد داشت.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی رویترز از ۴۵ تحلیلگر پیش بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۱ به ۶۴ دلار و ۷۹ سنت می رسد که اندکی بالاتر از پیش بینی ۶۴ دلار و ۱۷ سنت در آوریل است. برای ششمین ماه متوالی است که پیش بینی قیمت نفت برنت تحت بازبینی صعودی قرار می گیرد.

میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۶۳ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه بوده است.

کارستن فریتچ، تحلیلگر کومرس بانک در این باره گفت: در نیمه دوم سال بازار در خطر روبرو شدن با کمبود عرضه قرار دارد زیرا تقاضای جهانی برای نفت احتمالا رشد قوی خواهد داشت.

پیش بینی می شود تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری به میزان پنج تا هفت میلیون بشکه در روز رشد کند. با این حال نگرانی هایی نسبت به کاهش مصرف در هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است و با موج جدید شیوع کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می کند، وجود دارد.

اما بعضی از تحلیلگران اظهار کرده اند که تاثیر افت مصرف هند ممکن است محدود باشد. هتال گاندی، مدیر شرکت CRISIL Research اظهار کرد: ما انتظار نداریم کاهش قابل ملاحظه ای در قیمت ها روی دهد زیرا کاهش تقاضا از سوی هند با افزایش تقاضا از سوی کشورهایی مانند آمریکا و چین جبران خواهد شد.

از سوی دیگر ایران و قدرت های جهانی از آوریل سرگرم مذاکره برای رفع تحریم ها علیه ایران شامل تحریم های بخش انرژی هستند. هر گونه افزایش عرضه از سوی ایران علاوه بر افزایش پیش بینی شده عرضه از سوی اوپک و متحدانش خواهد بود. این گروه قصد دارد تا پایان جولای بیش از دو میلیون بشکه در روز به میزان عرضه نفت اضافه کند.

وزیران اوپک پلاس در نشست روز سه شنبه این گروه با ادامه برنامه فعلی برای افزایش تولید تا پایان جولای موافقت کردند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پس از کنفرانس اوپک پلاس اظهار کرد که احیای خوب تقاضا در آمریکا و چین را مشاهده می کند. برنامه واکسیناسیون کووید ۱۹ هم سرعت گرفته و این امر تنها به متوازن شدن بیشتر بازار جهانی نفت کمک می کند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هم اظهار کرد: انتظار دارد عرضه بالاتر نفت از سوی ایران باعث ایجاد مشکل نشود. وی گفت: ما انتظار داریم که بازگشت پیش بینی شده تولید و صادرات نفت ایران به بازار جهانی به شکل منظم و شفاف انجام بگیرد.

به گفته سوورو سرکار، تحلیلگر بانک دی بی اس، پس از جولای اوپک پلاس به اطلاعات بیشتری در خصوص وضعیت کووید در هند و موضوع تحریم های ایران نیاز دارد و سیاستش را با توجه به مسائل مذکور تنظیم خواهد کرد.

در نظرسنجی رویترز قیمت هر بشکه نفت آمریکا در سال میلادی جاری ۶۱ دلار و ۶۸ سنت پیش بینی شد که بالاتر از پیش بینی ۶۱ دلار و یک سنت در آوریل بود.

بر اساس گزارش رویترز، جیووانی استونوو، تحلیلگر موسسه یو بی اس اظهار کرد: تولیدکنندگان نفت شل آمریکا رویکرد محتاطانه ای را نشان می دهند و ما انتظار نداریم این تولیدکنندگان رشد تولید چندانی در ماه های آینده داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها