نفت

دبیرکل اوپک اعلام کرد کشورهای تولیدکننده عضو این گروه در جریان ریزش قیمت نفت در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ مجموعا یک تریلیون دلار در درآمد ضرر کردند. با این حال با توجه به سنگین تر بودن آسیب ناشی از بحران کرونا، احتمالا باید منتظر ضرر فراتر از یک تریلیون دلار برای تولیدکنندگان اوپک باشیم.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، با توجه به این که ضربه بحران شیوع کووید ۱۹ به صنعت نفت بسیار سنگین تر از بحران بازار نفت در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بود، احتمالا ضرری که تولیدکنندگان اوپک در سال ۲۰۲۰ متحمل شدند بسیار بیشتر از یک تریلیون دلار است اما میزان این ضرر هنوز در دست محاسبه است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در چهارمین کنفرانس نفت بین المللی نیجریه گفت: در اوپک ما از اتفاقاتی که به وقوع پیوستند و هرگز قابل تصور نبودند، متحیر بودیم. در ۲۰ آوریل سال ۲۰۲۰ شاخص وست تگزاس اینترمدیت برای نخستین بار در تاریخ به منفی ۳۷ دلار در هر بشکه سقوط کرد. فروشندگان به خریداران پول پرداخت می کردند تا نفت آنها را ببرند. در واکنش به چنین وضعیت کم سابقه ای، اوپک پی برد که باید اقدام کند. خوشبختانه مکانیزمی که به این گروه کمک کرده بود از رکود بازار نفت در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ خارج شود، وجود داشت و تلاشی برای حرکت از بحران به سمت فرصت بود.

توافق محدودیت عرضه تاریخی اوپک در واقع یکی از عواملی بود که به توقف سقوط آزاد قیمت نفت کمک کرد و بهبود سریع تقاضای چین برای نفت هم در این امر موثر بود و به کاهش مازاد ذخایر جهانی نفت کمک کرد و اکنون قیمت های نفت در بالاترین رکورد دو سال اخیر قرار دارند.

اوپک اکنون در حال تسهیل محدودیت عرضه ای است که سال گذشته با آن موافقت کرده بود و دو میلیون بشکه در روز در فاصله مه تا جولای به عرضه نفت خواهد افزود. با این حال معامله گران نگران نیستند چرا که تقاضا سریعتر از حد انتظار رو به بهبود است. با وجود این پیش بینی که تقاضا برای نفت هرگز به سطح پیش از شیوع پاندمی کووید ۱۹ بازنخواهد گشت، آژانس بین المللی انرژی اکنون انتظار دارد تقاضا برای نفت تا یک سال آینده به سطح مذکور برگردد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این که اوپک در بحران اخیر چه میزان ضرر کرد هنوز مشخص نشده است اما میزان آن قطعا قابل توجه خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها